Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Úklidový pracovník vnitřních prostor | |
Platnost standardu: | Od 18.8.2021 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 2 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Identifikace managementu hygieny v potravinářských provozech
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Volba druhu úklidu a čištění dle hygienických plánů v systému kritických bodů v potravinářských provozech
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými ředicími pomůckami pro provádění úklidu v potravinářských provozech
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Údržba, kontrola a skladování pomůcek a strojů pro provádění úklidu
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění dezinfekce v potravinářských provozech
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Identifikace základních materiálů podlah, nábytku, zařízení a volba vhodných technologických postupů dle harmonogramů prací
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a údržby „Clean rooms = čistých prostor“ v potravinářských provozech
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu sociálních zařízení
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění mopování tvrdých podlahových ploch
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění strojního mytí, čištění a leštění podlahovým kotoučovým strojem a podlahovým automatem na tvrdých podlahách
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění strojního mytí vysokotlakým čističem a parním čističem
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění údržby nábytku, zařízení a ploch do 1,5 m a nad 1,5 m v potravinářských provozech
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění údržby skleněných ploch
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění mytí transportních vozíků, nakládacích a vykládacích zařízení v potravinářských provozech
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a čištění chodeb, schodišť, podest a teras
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a údržby výtahů
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby elektrozařízení
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Třídění a nakládání s druhotnými odpady
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Organizace práce na pracovišti
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP -https://nsp.cz/jednotka-prace/uklidovy-pracovnik-admini#zdravotni-zpusobilost).
Uchazeč si ke zkoušce přinese kalkulačku, pracovní oděv a obuv.
Zkouška se může skládat ze dvou časově i prostorově oddělených částí, praktické a teoretické. Autorizovaná osoba rozpracuje kritéria podrobně podle charakteru konkrétních zadaných úkolů, podle typů povrchů, zařizovacích předmětů, nábytku atd. Uchazeči budou zadány činnosti, které pokryjí všechna prakticky ověřovaná kritéria profesní kvalifikace, jejichž splnění realizuje.
Hodnocení bude zaměřeno na dodržení technologických postupů, na zručnost při provádění úkonů a na výslednou kvalitu práce.
Při hodnocení budou posuzovány:
Kvalita provedené práce a znalost navázání jednotlivých postupů
Dodržení požadavků zadání, pokynů výrobců strojů, chemických prostředků a úklidových pomůcek
Technické provedení úklidu a čištění, estetický vzhled uklízených a čištěných ploch podle zadání
Při ověřování kritérií způsobem "praktické předvedení a ústní ověření":
je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů, k dodržování předpisů, ke kvalitě provedené práce i k časovému hledisku zvládání operací
se požaduje stručné slovní doplnění předvedené činnosti ve smyslu vysvětlení nebo obhajoby zvoleného postupu či řešení
Při ověřování kritérií způsobem "ústní ověření":
uchazeč ústně odpoví na zadané otázky
Při ověřování kritérií způsobem "písemné ověření" autorizovaná osoba připraví test.
Pravidla pro test:
ke každému kritériu hodnocení připraví autorizovaná osoba minimálně 3 uzavřené otázky tak, aby bylo možno vygenerovat více variant testů
v testu pro jednotlivého uchazeče ke každému kritériu hodnocení musí být minimálně 2 otázky (tj. celkem minimálně 12 otázek v testu)
uchazeč u dané otázky bude vybírat z 3 možných odpovědí, z nichž pouze 1 bude správná
za úspěšné splnění testu se považuje 80% správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium hodnocení musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek
Při ověřování kritérií způsobem "písemné a ústní ověření":
ke každému kritériu hodnocení připraví autorizovaná osoba minimálně 1 otevřenou otázku (tj. celkem minimálně 5 otázek v zadání)
uchazeč otázku písemně zodpoví a ústně dovysvětlí nebo doplní odpovědi
U odborné kompetence Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými ředicími pomůckami v potravinářských provozech,
kritérium b) autorizovaná osoba připraví minimálně jedno zadání, na základě kterého uchazeč splní dané kritérium.
U odborné kompetence Provádění dezinfekce v potravinářských provozech,
kritérium b) autorizovaná osoba určí povrch, na základě kterého uchazeč splní dané kritérium.
U odborné kompetence Identifikace základních materiálů podlah, nábytku, zařízení a volba vhodných technologických postupů dle harmonogramů prací,
kritérium a) autorizovaná osoba připraví materiály, na základě kterých uchazeč splní dané kritérium.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Střední vzdělání s výučním listem nebo maturitní zkouškou a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem platné personální certifikace v oboru (např. České společnosti pro jakost), nebo srovnatelného tuzemského nebo zahraničního certifikátu (např. British Institute of Cleaning Science, Gebäudereinigungsakademie der Wiener Gebäudereiniger Betriebs).
Střední vzdělání s maturitní zkouškou a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci učitele praktického vyučování v oblasti úklidu.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo pro místní rozvoj, www.mmr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pracoviště musí obsahovat:
- Zdroj elektrické energie 230V, zdroj teplé i studené vody
- Dokumentaci pro hodnocenou činnost – harmonogramy, bezpečnostní listy, dokumentace k HACCP, hygienické plány a technologické postupy.
- Pomocná zařízení odpovídající požadavkům BOZP a hygienickým předpisům v provozech se systémy HACCP. Osobní ochranné pracovní prostředky dle bezpečnostních listů prostředků.
- Chemické přípravky na celkovou údržbu a ve všech režimech úklidu:
- sociálních zařízení a umývárenských oblastí
- nábytkem v provozech
- tvrdých podlah různých typů
- pokovených a kovových částí nábytku a zařizovacích předmětů
- skleněných ploch
- transportních vozíků a nakládacích a vykládacích zařízení
- omyvatelných stěn a zásobníků
- dezinfekční přípravky a speciální přípravky určené do daného prostoru
- Místnosti a vybavení:
- sociální zařízení včetně umývárenské oblasti vybavené WC mísou, pisoárem, umyvadlem, zásobníky hygienických materiálů, zrcadlem, bateriemi
- chodba, schodiště, popřípadě výtah s PVC nebo dlažbou
- kuchyň zařízená profesionální vařicí technikou nebo provozovna na výrobu potravinářských výrobků
- zabudované materiály – dlažba a protiskluzná dlažba, kámen – žula nebo mramor, linoleum nebo PVC, skleněné plochy
- Minimální technické a materiálové vybavení:
- vysavač na mokro i sucho, podlahový kotoučový stroj dvourychlostní, unašeč padu, kartáč na stroj, podlahový automat, vysokotlaký vodní a parní čistič, prodlužovací kabel
- mikrovláknové utěrky do všech oblastí a všech typů, celulózové utěrky, bílé papírové ručníky, houby s padem, štětka na WC s nástavcem, ometák prachu a pavučin, teleskopická tyč, podlahový držák padu s minimálně 5 typy padů, podlahový pad v příslušné velikosti a minimálně pěti typů, držáky mopů včetně tyčí, mop třásňový, plochý s úchyty, mikrovláknové mopy všech typů, kartáček, celulózová houba; vědra o obsahu 5 l, kartáče a pomůcky v barevném kódování systému HACCP; rozprašovače dle barevného kódování v potřebném množství a odměrné a dávkovací pomůcky, dvouvozík se ždímačem a vložkou, igelitové podložky/pytle, rozmývák, stěrka, škrabka, okenní vědro atd.
- Pro uchazeče osobní ochranné pracovní prostředky odpovídající prováděným pracím
- Místnost/učebnu
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 15 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 5 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Doba trvání písemné části zkoušky jednoho uchazeče je 45 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Česká asociace úklidu a čištění, Praha
Irena Bartoňová Pálková - IP managering, Praha
Kaego, s. r. o., Jesenice - Osnice
JASPA, s. r. o., Opava