Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů | |
Povolání: | Interiérový designér | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v normách a v technických podkladech v nábytkářské výrobě
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace ve stavebních výkresech a dokumentaci
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analýza provozních a funkčních potřeb uživatelů navrhovaného nábytku, doplňků, řešeného interiéru
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poradenství při výběru nábytku a bytových doplňků
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování tvarového a barevného řešení interiérů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tvorba jednoduchých dispozičních návrhů a nábytkových sestav
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Návrh jednoduchých atypických nábytkových prvků včetně konstrukčního řešení
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vypracování rozpočtu realizace architektonického řešení interiérů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dohled nad realizací architektonických návrhů a návrhů nábytku
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba připraví modelové situace pro komunikaci se zákazníkem, které dostane uchazeč k dispozici v době přípravy na zkoušku.
Uchazeč si pro plnění kritérií hodnocení v kompetencích Analýza provozních a funkčních potřeb uživatelů navrhovaného nábytku, doplňků řešeného interiéru, Tvorba jednoduchých dispozičních návrhů a nábytkových sestav a Vypracování rozpočtu realizace architektonického řešení interiérů vylosuje jednu z nábytkových sestav:
- kuchyň (včetně k. linky, stolu a židlí)
- obývací pokoj
- dětský pokoj pro 2 osoby
- ložnice se šatnou
pro kterou v kritériu b) v kompetenci Tvorba jednoduchých dispozičních návrhů a nábytkových sestav, vytvoří návrh o velikosti formátu A3 sestavením z typizovaných prvků.
Kompetence Dohled nad realizací architektonických návrhů a návrhů nábytku, kritérium c):
Uchazeč na modelovém příkladu předvede rozhovor interiérového poradce s dodavatelem (např. dodavatel nedodržel termín, nedodal požadované zboží apod.).
Při ověřování kritérií hodnocení způsobem ověření "Praktické předvedení a ústní ověření" se požaduje stručné slovní doplnění předvedené činnosti ve smyslu vysvětlení nebo obhajoby zvoleného postupu či řešení.
Při ověřování kritérií hodnocení formou praktického předvedení je třeba přihlížet především ke kvalitě zpracování návrhů interiéru, k úrovni komunikace se zákazníkem a k respektování potřeb a požadavků klienta.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci..
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání nábytkářská a dřevařská výroba nebo design interiéru a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti designu a vybavování interiérů.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na nábytkářství nebo zpracování dřeva a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti designu a vybavování interiérů.
- Profesní kvalifikace 33-051-M Interiérový poradce / interiérová poradkyně a střední vzdělání s maturitní zkouškou nebo vysokoškolské vzdělání a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti designu a vybavování interiéru.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pro zajištění zkoušky podle tohoto hodnoticího standardu je potřeba mít k dispozici zkušební místnost a následující materiální a technické vybavení:
- učebnu s připojením na internet
- PC s grafickým SW (vhodným pro nábytkářské výkresy a vizualizace interiérů) a standardním kancelářským SW
- soubor typizovaných interiérových prvků (nábytku a doplňků) v elektronické i papírové podobě
- soubor stavebních a nábytkářských výkresů
- příklady architektonického řešení interiérů
- rýsovací a kreslicí potřeby
- prostor na vestavnou skříň
- metr, pásmo, jiné, např. laserové měřidlo
- vzorky základních materiálů pro výrobu nábytku
- vzorky podlahových krytin
- vzorky bytových textilií
- vzorky skla, zrcadel, kamene
- vzorky potahových materiálů pro čalouněný nábytek
- technické nábytkářské normy platné v ČR
- zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších poředpisů
- tiskopisy: objednávka, potvrzení objednávky, dodací list, faktura, příjmový doklad, výdajový doklad, záruční list, doklad o reklamaci
- příklady návodů na údržbu nábytku
- reklamační řád, podmínky
- odběratelsko-dodavatelská smlouva
- katalogy kování
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro konání zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 12 až 15 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška budet rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro dřevozpracující a papírenský průmysl, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Jitona a. s., Soběslav
Langer interiéry, s. r. o.
Compu Group Medical Česká republika, s. r. o.