Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže | |
Platnost standardu: | Od 11.2.2022 do 26.1.2023 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 27.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v potřebách dětí a mládeže v rámci volnočasových aktivit
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba návrhu výchovně-vzdělávacích cílů, forem a zásad výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v právním a ekonomickém rámci souvisejícím s činností samostatného vedoucího volnočasových aktivit dětí a mládeže
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavování obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavování celoročního plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/samostatny-vedouci-volnoc).
Při zkoušce z PK samostatný vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže lze uznat stejné kompetence z PK vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže nebo z PK hlavní vedoucí zotavovací akce dětí a mládeže.
Pro účely standardu jsou účastníky výchovy a vzdělávání děti a mládež ve věku 3 – 26 let. Cílová skupina je simulována zkušební komisí.
Kompetence: Orientace v potřebách dětí a mládeže v rámci volnočasových aktivit. Věkové kategorie zadá uchazeči autorizovaná osoba. Vývojová specifika dětí a mládeže uchazeč popíše u tří věkových kategorií.
Věkovými kategoriemi se rozumí:
nejmladší školní věk (do 9 let),
mladší školní věk (9 -12),
starší školní věk (12 -15),
věk středoškolské mládeže (15 - 26)
Kompetence: Tvorba návrhu výchovně-vzdělávacích cílů, forem a zásad výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
Kritérium a) uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu, která bude obsahovat základní zásady, cíle a formy výchovně vzdělávací aktivity dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu minimálně jedné strany A4, která bude obsahovat:
název výchovně-vzdělávací aktivity
cílovou skupinu - věková kategorie účastníků
počet a složení účastníků
výchovně-vzdělávací aktivity
Kritérium b) autorizovaná osoba zadá 3 typy rizikového chování a uchazeč navrhne konkrétní aktivity prevence a zásady řešení uvedených typů rizikového chování. Uchazeč si vybere dva příklady typů rizikového chování a předvede postup při jejím řešení.
Příklady typů rizikového chování:
závislost na psychoaktivních látkách - drogová závislost;
závislost na činnosti - patologické hráčství, kleptomanie, nymfomanie, workoholismus;
patologická závislost na osobě – žárlivost;
závislost na informacích, netolismus, kyberšikana, šikana;
sebepoškozování;
kouření;
alkoholismus.
Kompetence: Orientace v právním a ekonomickém rámci souvisejícím s činností samostatného vedoucího volnočasových aktivit dětí a mládeže
Kritérium a) základními právními normami souvisejícími s činností samostatného vedoucího volnočasových aktivit dětí a mládeže se rozumí normy upravující:
základní náležitosti pracovní smlouvy
zásady smluvních vztahů (smlouva o nájmu prostor, darovací smlouva, kupní smlouva)
zákonnou odpovědnost za škody, za ztrátu svěřených předmětů a za schodek na svěřených hodnotách, které je vedoucí povinen vyúčtovat; odpovědnost za vnesené a odložené věci
trestní odpovědnost (s důrazem na přestupky)
Kritérium c) autorizovaná osoba předloží uchazeči 2 modelové příklady:
6 účetních dokladů, z nichž 3 budou správně vyplněné, ostatní budou vykazovat nedostatky, které uchazeč správně identifikuje
1 účetní doklad, který uchazeč samostatně vyplní
Pro ověření kompetencí:
Sestavování obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře
Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
Uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu modelové výchovně-vzdělávací aktivity (VVA) v rozsahu minimálně dvou stran A4, která bude obsahovat:
název výchovně-vzdělávací aktivity
SMART cíle výchovně-vzdělávací aktivity
vybrané kompetence vybrané cílové skupiny, na kterou je VVA zaměřena
cílová skupina - věková kategorie účastníků
počet účastníků výchovně-vzdělávací aktivity
popis jednotlivých aktivit
časový scénář výchovně-vzdělávací aktivity (v hodinách)
formu vzdělávání
metody vzdělávání
didaktické pomůcky
způsob zpětné vazby
Kompetence: Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
Kritérium b) autorizovaná osoba zadá minimálně 2 modelové situace.
Příklady modelových situací:
turistická akce – výlet vlakem s pěší trasou na volně přístupnou zříceninu, cesta vede lesem a polem, je značená se dvěma přechody silnice 2. a 3. třídy;
orientační závod připravovaný pro skupinu dětí staršího školního věku. Cílové body jsou označovány viditelnými terči, součástí trasy je přechod lanové lávky, předpokládaná délka trasy 5 km. Závod děti běží samostatně;
lesní tábořiště u potoka, stanový tábor vzdálený od nejbližší vesnice 12 km, účastníci jsou smíšené věkové skupiny, příprava paliva pro slavnostní táborák, rozdělávání a ukončování ohně;
raftová výprava na 3 dny, sjíždění řeky. Rafty obsazeny po 6, celkem 18 účastníků výpravy, sjezd propustí, chování u jezu a dopravní situace v kotvišti (nastupování, vystupování);
orientační hra po městě se získáváním informací od obyvatel pro děti staršího školního věku v průběhu víkendové aktivity v centru většího města.
Kompetence: Sestavování celoročního plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
Uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje celoroční plán činnosti v rozsahu minimálně 2 stran A4, který bude obsahovat:
popis vybrané výchovné skupiny minimálně v rozsahu počet členů cílové skupiny, složení (pohlaví, věk)
základní informace o výchovně-vzdělávacím programu vybrané organizace/spolku
základní popis práce se skupinou (frekvence a popis pravidelné činnosti, jednorázové akce)
vybrané cíle (vycházející z výchovně-vzdělávacího programu) a způsobu jejich naplňování ve vazbě na popis práce se skupinou.
návrh vhodných mechanismů zpětné vazby k stanoveným cílům a způsob ověřování v čase
návrh vhodných mechanismů zpětné vazby v rámci realizačního týmu
návrhy vhodných zdrojů financování celoroční činnosti a jednotlivých aktivit
Kompetence: Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
Kritérium d)
Příklady modelových situací:
člen týmu neakceptuje dohodnutá pravidla a opakovaně mění dohodnutý program
zástupce vedoucího oddílu přenáší bez dohody s vedoucím oddílu svoje úkoly na další členy týmu a omlouvá tuto skutečnost aktuálním pracovním vytížením
členové realizačního týmu si stěžují na nerovnoměrné rozdělení úkolů a protěžování některých členů týmu
dva členové realizačního týmu mají vážný osobní spor a nejsou ochotni dále spolupracovat
osoby pracující přímo s dětmi se neshodují v posouzení chování jednoho z dětských účastníků, přičemž jeden z nich trvá na jeho vyloučení z další činnosti dětské skupiny
Kompetence: Organizační a finanční zajištění celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
Kritérium a)
Pro potřeby standardu rozumíme rozpočtem modelové výchovně-vzdělávací aktivity souhrn předpokládaných nákladů na její zajištění a předpokládaných příjmů, a to minimálně ve členění:
Náklady:
mzdové náklady a OON (náklady na zaměstnance, DPČ a DPP);
materiálové náklady (spotřební materiál, drobný hmotný majetek, dlouhodobý hmotný majetek nebo jeho odpisy);
nemateriálové náklady (náklady na služby, spotřeba energií, doprava, cestovné, drobný nehmotný majetek, dlouhodobý nehmotný majetek).
Příjmy:
příjmy od účastníků aktivity;
příspěvek zřizovatele;
granty a dotace;
dary;
ostatní.
Uchazeč sestaví podrobný rozpočet. Důraz se klade zejména na znalost možných zdrojů financování aktivity, reálné pokrytí nákladů aktivity a kompletnost rozpočtu na výdajové straně.
Kritérium c)
Kritérium je zaměřeno na popsání komunikace samostatného vedoucího s veřejností a rodiči.
V rámci komunikace s veřejností je vyžadován popis základních PR aktivit, které budou v rámci celoročního plánu organizovány, v rámci komunikace s rodiči pak popis zejména praktické organizační komunikace.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a spávu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Hodina H, z. s.
Pionýr, z. s
YMCA v České republice
RDMKV, z. s.