Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Koordinátor dobrovolníků | |
Platnost standardu: | Od 5.2.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Analýza přínosu zapojení dobrovolníků
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba struktury činností dobrovolníků v organizaci, určování jejich pravomocí a odpovědnosti za příslušné oblasti
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Plánování a příprava dobrovolnictví v organizaci
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Aplikace managementu dobrovolnictví
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Evaluace dobrovolnictví v organizaci
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Zajišťování vícezdrojového financování organizace/projektu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Zajišťování marketingu a vztahů s veřejností
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Individuální řízení dobrovolníků, jejich motivace, rozvoj a oceňování
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Dodržování bezpečnosti a hygieny práce pro potřeby koordinátora dobrovolníků
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v organizačních, administrativních a právních aspektech dobrovolnictví
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Uchazeč zpracuje předem písemně osnovu a samostatnou práci s klíčovými informacemi k managementu dobrovolnictví ve vybrané organizaci v rozsahu minimálně 10 normostran.
Autorizovaná osoba při hodnocení zkoušky přihlédne i k úrovni prezentačních dovedností.
Osnovu a samostatnou práci s klíčovými informacemi uchazeč zpracuje na základě svého návrhu konkrétní organizace/konkrétního projektu, nebo mu autorizovaná osoba určí po vzájemné dohodě model organizace/projektu. Osnova a samostatná práce k managementu dobrovolnictví bude zpracována na základě platné legislativy a resortních předpisů vztahujících se k oblasti dobrovolnictví vybrané organizace, včetně vnitřních předpisů dané organizace. Autorizovaná osoba tento model zadá minimálně 1 měsíc před dnem konání zkoušky a uchazeč zpracovanou osnovu a samostatnou práci s klíčovými informacemi k managementu dobrovolnictví odevzdá autorizované osobě v písemné a elektronické podobě minimálně 7 dní před dnem konání zkoušky.
Tuto osnovu a samostatnou práci k managementu dobrovolnictví uchazeč u zkoušky obhájí a bude ji prezentovat. K obhajobě si za tímto účelem připraví elektronickou prezentaci v rozsahu minimálně 10 snímků PowerPointu nebo 10 stran ve formátu PDF. Východiskem pro elektronickou prezentaci bude osnova a samostatná práce s klíčovými informacemi k managementu dobrovolnictví.
Osnova a samostatná práce k managementu dobrovolnictví obsahuje tyto náležitosti:
1) monitoring organizace se zaměřením na potřeby podpory dobrovolnické práce
- zhodnocení dosavadní dobrovolné činnosti
- mapování „motivace organizace“ k přijetí dobrovolníků
- vyhledání a výběr možných činností pro dobrovolníky
- vyhodnocení rizik činností dobrovolníků z hlediska organizace, klientů i dobrovolníků
2) zpracování projektu zařazení dobrovolníků do organizace z hlediska
- vedení organizace, profesionálních zaměstnanců, klientů organizace
- možných „zdrojů“ dobrovolníků, jejich potřebných vlastností a přípravy
3) zpracování ročního harmonogramu práce s dobrovolníky z hlediska cyklů činnosti organizace i dobrovolníků, který obsahuje zejména položky:
- kdy, termíny, asi po měsících
- co, popis aktivit programu
- kdo realizuje či odpovídá
4) vlastní práce s dobrovolníky
- koordinátor dobrovolníků, jeho role, výcvik a supervize
- výběr a výcvik dobrovolníků (plán přípravy vzdělávání dobrovolníků)
- výběr (metody získávání dobrovolníků s ohledem na jejich možné „zdroje“)
- výcvik (seznámení dobrovolníků s posláním a činností organizace, s jejími specifiky, základními dokumenty (statut, provozní řád apod.), organizační strukturou a místem a rolí dobrovolníka v organizaci
- postupy při zařazování dobrovolníků do činnosti organizace
- supervize dobrovolné činnosti a jejich důsledků pro organizaci
- hodnocení činnosti a podpora motivace dobrovolníků
5) organizační a právní aspekty dobrovolnictví
- dohody a další dokumenty uzavírané s dobrovolníky a organizacemi
- pojištění dobrovolníků
- dokumentace dobrovolnictví v organizaci (provozní řády, směrnice, ochrana osobních údajů, vykazování dobrovolné činnosti apod.)
Kompetence Analýza přínosu zapojení dobrovolníků, kritérium c)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví, zejména podle bodu 1) se zaměřením na dobrovolnictví.
Kompetence Tvorba struktury činností dobrovolníků v organizaci, určování jejich pravomocí a odpovědnosti za příslušné oblasti, kritérium a)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví s ohledem na resortní specifika provozních procesů cílové organizace
Příklad zadání pro ústní ověření kompetence:
"Popište nebo nakreslete komunikační mapu/schéma postavení dobrovolníka v organizaci, hranice pravomocí a zodpovědností a dynamiku spolupráce se zaměstnanci cílové organizace"
Kompetence Tvorba struktury činností dobrovolníků v organizaci, určování jejich pravomocí a odpovědnosti za příslušné oblasti, kritérium c)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Plánování a příprava dobrovolnictví v organizaci, kritérium a)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Plánování a příprava dobrovolnictví v organizaci, kritérium b)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Plánování a příprava dobrovolnictví v organizaci, kritérium c)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Příklad otázky, která je relevantní vzhledem k postavení koordinátora v rámci činnosti organizace a jejích vnitřních předpisů:
"Jakým způsobem si zjistíte a ověříte, v čem konkrétně potřebuje být dobrovolník pro danou činnosti proškolen?"
Kompetence Plánování a příprava dobrovolnictví v organizaci, kritérium d)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Aplikace managementu dobrovolnictví, kritérium c)
- Uchazeč kritérium vysvětlí na základě konkrétní vybrané organizace nebo mu autorizovaná osoba zadá po vzájemné dohodě model organizace, včetně popisu pravomocí a zodpovědností koordinátora v týmu managementu dané organizace.
Kompetence Aplikace managementu dobrovolnictví, kritérium d)
Uchazeč předvede podle zadání zkoušejícího, minimálně jednu modelovou situaci pro každou cílovou skupinu.
Příklady modelových situací:
1) klienti:
- potřeboval/a bych dobrovolníky na celý den
- pomůže nám taky s domácími úkoly
- nemohou to být podvodníci, nebudou po mně chtít peníze
2) dobrovolníci:
- nevím, o čem si s klientem povídat
- děti mne neberou vážně, zlobí
3) spoluzaměstnanci:
- mají obavy, že jim dobrovolníci přidělají práci, že se jim budou „plést pod nohy“
- budou jim dobrovolníci pomáhat s úklidem
- chtějí zapojení dobrovolníků do aktivit, které by neměli vykonávat
4) management:
- rozhovor s nadřízeným o výši úvazku koordinátora
- rozhovor s nadřízeným o rozsahu a hranicích činnosti dobrovolníků v dané organizaci, o resortních předpisech týkajících se zajištění bezpečí klientů
- o zakoupení pomůcek pro dobrovolníky
5) veřejnost:
- představení dobrovolnického programu ve škole, v klubu seniorů, v Job klubu pro nezaměstnané
6) média:
- představení dobrovolnického programu do regionálního deníku/rozhlasu/kabelové televize
Kompetence Evaluace dobrovolnictví v organizaci, kritérium b)
Rozsah evaluačního dotazníku nebo evaluačního rozhovoru bude minimálně 10 otázek.
- Evaluační rozhovor nebo evaluační dotazník musí definovat přínosy a bariéry dobrovolnické činnosti v konkrétním projektu organizace.
- Uchazeč připraví evaluační rozhovor nebo evaluační dotazník na místě.
Kompetence Zajišťování marketingu a vztahů s veřejností, kritérium b)
- Uchazeč připraví na místě leták podle zadání autorizované osoby, která stanoví, pro kterou organizaci je leták určen.
- Autorizovaná osoba hodnotí především nápaditost, originalitu a vhodnost oslovení cílové skupiny.
Kompetence Individuální řízení dobrovolníků, jejich motivace, rozvoj a oceňování, kritérium a)
- Autorizovaná osoba hodnotí zejména schopnost navázání komunikace, získání důvěry, zjištění osobní motivace potenciálního dobrovolníka.
- Dobrovolníka předvádí autorizovaná osoba nebo figurant.
- Osnova úvodního rozhovoru:
- Jak jste se dozvěděl o této příležitosti?
- Proč jste přišel právě do této organizace?
- Jaké jsou Vaše časové možnosti?
- Jak obvykle trávíte volný čas?
- Co Vás baví a co umíte/ovládáte?
- Co byste jako dobrovolník rád dělal?
- Co víte o klientech/službách organizace, do které přichází?
- Jaké jsou Vaše nejistoty či obavy z výkonu dobrovolnictví?
Kompetence Individuální řízení dobrovolníků, jejich motivace, rozvoj a oceňování, kritérium d)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Individuální řízení dobrovolníků, jejich motivace, rozvoj a oceňování, kritérium e)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
- Doba trvání písemné části ověření je 15 minut.
Kompetence Dodržování bezpečnosti a hygieny práce pro potřeby koordinátora dobrovolníků, kritérium a)
- Kritérium se plní na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Orientace v organizačních, administrativních a právních aspektech dobrovolnictví, kritérium a)
- Uchazeč charakterizuje dokumentaci nutnou pro charakter činnosti, kterou si vybral na základě osnovy a samostatné práce k managementu dobrovolnictví.
Kompetence Orientace v organizačních, administrativních a právních aspektech dobrovolnictví, kritérium c)
Příklad otázky pro ústní ověření kompetence:
- "Které legislativní předpisy se v oblasti zaměření/resortu dané organizace zabývají ochranou práv a bezpečím klientů?"
Kompetence Orientace v organizačních, administrativních a právních aspektech dobrovolnictví, kritérium d)
Příklad otázky pro ústní ověření kompetence:
- "Popište kdy, za jakých podmínek a pro které typy dobrovolnických programů je vhodnější nastavit interní model řízení programů a kdy model externí nebo kombinovaný."
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, sekce vzdělávání, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Hodina H, z. s.
AD VITAM, o. p. s.
HESTIA - Centrum pro dobrovolnictví, z. ú.
Česká rada dětí a mládeže