Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekologie a ochrana životního prostředí | |
Platnost standardu: | Od 29.11.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v základech ekologie, environmentalistiky, udržitelného rozvoje, ekosystémových službách, environmentální etice včetně vhodného didaktického pojetí těchto poznatků
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba školního programu EVVO, stanovení cílů, obsahu a účinných prostředků k jeho naplňování ve školní praxi
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Naplňování role školního koordinátora EVVO a jeho činnosti v oblasti plánování, koordinace a evaluace environmentální výchovy
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Vyhledávání finančních zdrojů, zajišťování metodické a odborné podpory zaměstnanců školy v oblasti EVVO
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zavádění EVVO do výuky a mimoškolních aktivit s důrazem na osvojování žádoucích kompetencí žáků k řešení místních environmentálních problémů
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zapojení školy do vzdělávacích projektů a programů EVVO
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zajištění spolupráce školy s orgány veřejné správy, s nestátními neziskovými organizacemi a dalšími institucemi působícími v oblasti EVVO
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Pro uchazeče o získání této kvalifikace je obligatorní podmínkou pro vykonání zkoušky pedagogická kvalifikace pro výkon činnosti pedagogického pracovníka, 1 rok pedagogické praxe ve škole nebo školském zařízení, absolvování specializačního studia pro výkon specializovaných činností v oblasti EV podle § 9 vyhl. č. 317/2005 Sb. (včetně zpracování závěrečné práce v rámci tohoto studia). Zkoušku může konat i uchazeč bez absolutoria uvedeného specializačního studia, v takovém případě předloží porovnatelnou písemnou práci odpovídající obsahem i rozsahem závěrečné práci specializačního studia.
Písemná práce o rozsahu 10–20 stran se bude týkat zabezpečování EVVO v uchazečově škole či školském zařízení a bude vycházet z potřeb školy s přihlédnutím k podmínkám uchazeče. Tématy závěrečných prací mohou být např. školní program EVVO, roční plán EVVO, učební osnovy volitelného vyučovacího předmětu environmentální výchova, celoroční program zájmového útvaru apod.
Autorizovaná osoba má k dispozici platný metodický pokyn MŠMT k zajištění environmetálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), platný standard MŠMT pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a další aktuální předpisy vztahující se k EVVO a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR).
Splnění některých hodnoticích kritérií se při zkoušce provede souhrnným ověřením v okruzích částečně formou obhajoby připravené práce:
Tvorba školního programu EVVO, stanovení cílů, obsahu a účinných prostředků k jeho naplňování ve školní praxi
Role školního koordinátora a jeho činnost v oblasti plánování, koordinace a evaluace environmentální výchovy
Vyhledávání finančních zdrojů, zajišťování metodické a odborné podpory zaměstnanců školy v oblasti EVVO
Zavádění EVVO do výuky a mimoškolních aktivit s důrazem na osvojování žádoucích kompetencí žáků k řešení místních environmentálních problémů
Zapojení školy do vzdělávacích projektů a programů EVVO,
Souhrnné ověření proběhne vždy s využitím podkladů zpracovaných a předložených uchazečem.
Jedná se např. o aktuální verzi školního programu EVVO vlastní školy, resp. závěrečnou práci specializačního studia k výkonu specializovaných činností v EVVO včetně příloh, návrh, popř. stávající podobu vzdělávacího obsahu uchazečem vyučovaného nebo připravovaného vzdělávacího obsahu volitelného vyučovacího předmětu ekologické praktikum, enviromentální výchova apod., nebo jiné uchazečem zpracované materiály týkající se zabezpečení EVVO ve škole, školském zařízení apod..
Tyto podklady předá uchazeč písemně nejpozději 15 dní před konáním zkoušky autorizované osobě k prostudování.
Ke zkoušce uchazeč dále předloží
- závěrečnou práci, kterou zpracoval v rámci studia k výkonu specializované činnosti podle § 9 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 317/2005 Sb. - školní koordinátor EVVO nebo porovnatelnou verzi, pokud školení neabsolvoval
- školní program EVVO své školy/školského zařízení (pokud není obsahem závěrečné práce – viz předcházející bod)
- školní vzdělávací program (ŠVP) školy/ školského zařízení, na které působí
- případně další ředitelem schválené dokumenty školy, případně materiály související s EVVO.
Obsahové okruhy, včetně případných cvičných úloh a kritérií hodnocení písemného testu, zveřejní autorizovaná osoba způsobem umožňující dálkový přístup nejpozději 1 měsíc před konáním zkoušky.
Písemný test se koná před zahájením ústního ověřování. Bude obsahovat 30-40 testových otázek v rozsahu podle kapitoly „Orientace v základech ekologie, environmentalistiky, udržitelného rozvoje, ekosystémových službách", včetně vhodného didaktického pojetí těchto témat. Test bude mít výběrové i otevřené úlohy.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesní kvalifikace
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Součástí ústního ověřování v jednotlivých částech zkoušky je zjištění kvality předložené práce a její obhájení v obsahem odpovídajícím obsahovém okruhu hodnoticího standardu.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, Lipová 20
Klub ekologické výchovy, Pertoldova 3373, Praha 4 - Modřany