Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Starožitník | |
Platnost standardu: | Od 29.10.2013 do 28.6.2019 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 1.3.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Předvedení starožitného zboží před zákazníkem, určení doby vzniku, materiálového a technologického zpracování, užití
|
4 | |||||||||||||||||||||
Komunikace se zákazníkem v českém i cizím jazyce s využitím odborných znalostí z dějin umění a užitého umění
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení obchodní a prodejní dokumentace
|
4 | |||||||||||||||||||||
Přijímání hotovostních a bezhotovostních plateb a obsluha pokladny
|
3 | |||||||||||||||||||||
Orientace v komisním a aukčním prodeji
|
4 | |||||||||||||||||||||
Ošetřování a uložení zboží z hlediska různého starožitného sortimentu
|
3 | |||||||||||||||||||||
Využívání výpočetní techniky a internetu k prodeji v kamenných obchodech a e-shopech
|
3 | |||||||||||||||||||||
Balení a expedice zboží s ohledem na jedinečnost sortimentu v provozovně starožitnictví
|
3 | |||||||||||||||||||||
Aranžování zboží na prodejně, prodejních výstavách, veletrzích a aukcích
|
3 | |||||||||||||||||||||
Komunikace s úřady, práce s legislativou a obecně platnými předpisy, uplatňování pravidel vývozu a dovozu zboží v rámci EU a mimo ni
|
4 | |||||||||||||||||||||
Výběr předmětů k opravám a restaurování
|
4 | |||||||||||||||||||||
Kvalitativní a kvantitativní posuzování zboží při výkupu
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Autorizovaná osoba zajistí ke zkoušce, tj. k ověření kompetencí podle tohoto hodnoticího standardu, ukázky prodejní a obchodní dokumentace a nejméně 7 kusů předmětů uměleckořemeslného nebo starožitného charakteru z různých materiálů. Každý předmět může být použit pro ověření i více kritérií.
Autorizovaná osoba zajistí nejméně 2 měsíce před termínem zkoušky vylosování tématu písemné práce z následujících témat a zároveň specifikuje zadání tématu určením historického období nebo uměleckého slohu.
Témata:
1. Porcelán ‒ výroba, vývoj a zpracování
2. Sklo ‒ výroba, vývoj a zpracování
3. Kamenina a figurální předměty
4. Nábytek, druhy, zpracování, užití
5. Obecné a drahé kovy, jejich zpracování a užití
6. Zbraně, druhy, vývoj, zpracování, užití
7. Hodiny a hodinky v průběhu času
8. Drahé kameny, jejich druhy a uplatnění ve špercích
9. Móda (oblečení, doplňky), vývoj a užití s ohledem na časové období
10. České výtvarné umění a jeho návaznost na světové trendy
Uchazeč o zkoušku předloží autorizované osobě nejpozději 21 dní před termínem konání zkoušky podle tohoto hodnoticího standardu písemnou práci s následujícím určením:
– Rozsah písemné práce: 7‒10 normovaných strojopisných stran formátu A4
– Příloha: obrazová dokumentace (mimo stanovený rozsah písemné práce)
– Použitá literatura: uvedena v závěru písemné práce
– Uspořádání písemné práce: v deskách označených osobními údaji
Autorizovaná osoba zajistí zpracování oponentního posudku písemné práce specialistou.
V úvodu zkoušky podle tohoto hodnoticího standardu bude probíhat obhajoba písemné práce na základě oponentního posudku.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
a) Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti starožitnictví a alespoň 10 let odborné praxe v provozovně starožitnictví, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
b) Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na dějiny umění a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti starožitnictví nebo muzejnictví, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
c) Profesní kvalifikace dle tohoto standardu a alespoň 10 let odborné praxe v oblasti starožitnictví, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Nejméně jeden člen zkušební komise musí splňovat znalost anglického jazyka na úrovni C1.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, který nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
•provozovna prodejny se starožitnostmi a běžným vybavením odpovídající bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště
•PC s tiskárnou připojený k internetu
•psací potřeby a papír
•záznamové archy pro sledování a hodnocení postupu plnění úkolů
•ukázky prodejní a obchodní dokumentace
•nejméně 7 ks předmětů uměleckořemeslného nebo starožitného charakteru z různých materiálů
•funkční pokladní systém
•technicko-administrativní prostředky nutné k provozu pokladny
•platná měna, platební a kreditní karty
•čtecí a identifikační zařízení karet
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnotícím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 30 až 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard připravila SR pro řemesla a umělecká řemesla, sekce uměleckořemeslná, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace starožitníků, o. s.
Rudolfinea