Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Manažer velkoobchodního skladu | |
Platnost standardu: | Od 28.1.2014 do 14.3.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 6 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení velkoobchodního skladu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stanovení finanční strategie a řízení finančních investic podniku
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednání se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v rámci velkoobchodu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování marketingové strategie podniku a definování podnikových cílů
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komunikace a reprezentace firmy (velkoobchodního skladu) v rámci tuzemského a zahraničního trhu
|
6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení a motivace zaměstnanců velkoobchodu
|
6 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Při praktickém ověřování se autorizovaná osoba zaměří na činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky.
Podstatnou částí hodnocení je řízení firmy jako celku a zajišťování efektivního fungování velkoobchodního skladu s cílem získat nové potencionální obchodní partnery či zákazníky. Pro splnění některých úkolů uvedených v hodnoticích kritériích je potřeba poskytnout uchazeči firemní dokumenty, které uchazeč pro zajištění důvěryhodnosti dostane přímo až při vykonávání zkoušky, kde bude s danými materiály pracovat v rámci delší časové přípravy na zkoušku. Tyto podklady se týkají pouze hodnoticího kritéria: ,,Navrhnout organizační strukturu firmy na základě poskytnutých personálních a firemních informací a stanovit možné změny ke zvýšení efektivity přenosu informací“.
Před realizací samostatné zkoušky uchazeč dostane dva samostatné úkoly k potvrzení znalosti v rámci oboru:
- První úkol bude na vypracování předpokládaného rozpočtu firmy při prezentaci svých výrobků na veřejně dostupných akcích či veletrhu, kde musí být začleněny veškeré položky a náklady na samotnou realizaci. Ceny a jednotlivá čísla s tím spojená bude uchazeč čerpat z veřejně dostupných zdrojů či pomocí svých vlastních průzkumů. Výstupy zašle autorizované osobě nejpozději 14 dní před realizací samotné zkoušky.
- Druhý úkol bude zaměřen na hodnocení finanční stránky firmy - zpracování finanční analýzy. Uchazeč zhotoví základní finanční analýzu obsahující hodnoticí kritéria: rentabilitu, likviditu, zadluženost, ukazatel obratu a ukazatel aktivity. Zdrojem pro získání informací poslouží veřejně dostupná výroční zpráva. Je nutné, aby uchazeč popsal zjištěné údaje a následně stanovil jednotlivé návrhy a doporučení.
Výstupy zašle autorizované osobě nejpozději 14 dní před realizací samotné zkoušky.
Zadání jednotlivých úkolů obdrží uchazeč do sedmi dnů od přihlášení ke zkoušce.
Z pohledu náročnosti pracovní pozice je vyžadována znalost marketingových nástrojů a postupů při tvorbě rozpočtu či marketingových a podnikových plánů a stanovení cílů, proto bude nutné, aby uchazeč znal základní pojmy a využití jednotlivých nástrojů, které v průběhu zkoušky budou použity. Významně se svými návrhy a doporučeními bude snažit o aplikaci změn v celé firmě.
Pracovník na pozici manažera velkoobchodního skladu zajišťuje také komunikaci se státními kontrolními orgány, a proto je nutné znát základní aspekty dokumentace, kterou podnik disponuje. Vzhledem k interním směrnicím a formulářům obsahující citlivé údaje bude materiál poskytnut uchazeči v přestávce před zahájením zkoušky. Na základě těchto údajů bude uchazeč prozkoušen ze základních znalostí a dovedností ve způsobu řízení lidských zdrojů, využívání marketingových nástrojů či popisu jednotlivých podmínek ke splnění požadavků v rámci státních dozorových orgánů. Jedná se o formuláře a směrnice týkající se: inventur, školení PO a BOZP, HACCP a manuálu firmy.
Součástí zkoušky je také obhajoba prezentace identifikačních údajů o firmě, která bude vytvořena uchazečem před realizací zkoušky. Zdroj dat bude čerpán z veřejně dostupných informací, které uchazeč samostatně vyhledá a zjistí.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Magisterské vzdělání v oblasti ekonomika a management a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti manažer (ředitel) velkoobchodního skladu, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Bakalářské vzdělání v oblasti ekonomika a management a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti manažer (ředitel) velkoobchodního skladu, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchod a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti skladového hospodářství, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Výpočetní technika vybavená operačním systémem, textovým editorem, tabulkovým procesorem, programem pro tvorbu prezentací s připojením k internetu a k elektronickému systému firmy, techniku k prezentaci daných informací (dataprojektor, flipchart či tabuli na možné nákresy).
Obchodní, firemní a účetní tiskopisy a formuláře (výroční zpráva firmy za poslední účetní období, dodací listy, objednávkové listy, přijaté a vystavené faktury, formulář při zjištění interní neshody, místní řád skladu, HACCP, PO a BOZP, reklamační listy, inventarizační formuláře a pracovní řád skladu, manuál firmy, firemní katalog nabízených výrobků a služeb, organizační schéma personální struktury firmy).
Příslušná legislativa v oboru a při komunikaci se státními kontrolními orgány.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnotícím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 45 až 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 8 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR (AK ČR).
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.