Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Vedoucí velkoobchodní provozovny | |
Platnost standardu: | Od 19.6.2020 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení požadovaných evidencí a dokladů v rámci velkoobchodu
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Komplexní zajištění realizace inventury a inventarizace v rámci velkoobchodního skladu
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vychystávání zboží, expedování kusových a vozových zásilek
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění hygienicko-sanitační činnosti ve skladovacích prostorech a dodržování hygienických předpisů při manipulaci se zbožím a materiálem
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přejímání, kontrolování zboží a jeho dodacích listů a dalších dokumentů
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení požadovaných evidencí podporovaných zákazníků (odběratelů) se zaměřením na jednotlivé realizované či probíhající objednávky
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování odborných konzultací, rad a informací v rámci expertní podpory pro interní a externí zákazníky
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení provozu velkoobchodní provozní jednotky a lidských zdrojů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Při zkoušce je nutno předložit zdravotní potravinářský průkaz, pokud to vyžaduje charakteristika skladu. V případě že uchazeč vlastní příslušné oprávnění pro řízení elektrických nebo motorových paletizačních nebo vysokozdvižných vozíků, může zkouška proběhnout s použitím elektrického nebo motorového paletizačního nebo vysokozdvižného vozíku. Vlastnictví tohoto oprávnění není podmínkou pro vykonání zkoušky.
Kompetence "Vychystávání zboží, expedování kusových a vozových zásilek", kritérium j) uchazeč předvede převoz z jednoho prostoru (sklad) do druhého prostoru (expediční rampa) a to:
- 1 balení (karton o váze maximálně 25 kg) zboží na ručním dvoukolovém vozíku (rudl),
- 1 palety se zbožím (minimálně dvě vrstvy zboží) pomocí ručně vedeného paletizačního vozíku,
Zboží expeduje z výšky nulové nebo maximálně první skladové pozice (výška maximálně 150 cm).
Kompetence "Provádění hygienicko-sanitační činnosti ve skladovacích prostorech a dodržování hygienických předpisů při manipulaci se zbožím a materiálem", kritérium h) uchazeč předvede použití sanitačního prostředku na :
- podlahu o rozloze 1 m2, formou aplikace vody s roztokem dezinfekčního prostředku a postřikem sprejem za použití ochranných pomůcek,
- stěnu o rozloze 1 m2, formou omytí vodou s roztokem dezinfekčního prostředku a postřikem sprejem za použití ochranných pomůcek,
- regálové stojky a police v rozsahu jednoho regálu, formou omytí vodou s roztokem dezinfekčního prostředku a postřikem sprejem za použití ochranných pomůcek.
Kompetence "Přejímání, kontrolování zboží a jeho dodacích listů a dalších dokumentů":
kritérium f) uchazeč předvede kontrolu zásilky dle průvodní dokumentace a provede uskladnění jednoho kartonu zboží o maximální váze 25 kg pomocí manipulační techniky na určené místo ve skladě, přičemž se při uskladnění do regálu bude řídit specifikou výrobku a metodou FIFO,
kritérium g) uchazeč předvede kontrolu zásilky – minimálně jednoho kartonu – a kontrolu zboží v regále – minimálně jednoho kartonu dle principů systému kritických bodů HACCP a zápis o kontrole do předepsaného tiskopisu. Zároveň zkontroluje uložené zboží v regále a nové zboží uloží dle zásad logistiky.
kritérium h) uchazeč předvede uskladnění jednoho kartonu zboží o maximální váze 25 kg na odpovídající místo ve skladě podle skladovací karty, a popíše všechny údaje na této skladovací kartě.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Vysokoškolské vzdělání v oblasti ekonomika a management a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti skladového hospodářství.
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchodu a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti skladového hospodářství.
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti obchodu a alespoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti velkoobchodního skladování.
- Profesní kvalifikace 66-020-M Vedoucí velkoobchodní provozovny + střední vzdělání s maturitní zkouškou a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti velkoobchodního skladování.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- zkušební místnost k realizaci zkoušky s on-line připojením k internetu (učebna, zasedací místnost apod.), vybavená kancelářským stolem, kancelářskou židlí,
- kalkulačka, psací potřeby a kancelářský papír
- počítač s tiskárnou, vybavený operačním systémem, tabulkovým, editačním a prezentačním programem (kancelářský balíček programů)
- skladovací prostory velkoobchodu o minimální rozloze 30 m2
- skladová technika k manipulaci (ruční a elektrický paletový vozík, ruční dvoukolový vozík (rudl), elektrický a motorový vysokozdvižný vozík, skladový vozík)
- paleta, europaleta, rolltejner či přepravní skříň sloužící pro manipulaci a přepravu zboží
- páskovací stroj pro balení zásilek, elektronická čtečka čárových kódů
- regálové vybavení skladu s úložným prostorem pro zboží (minimálně jeden regál o třech úložných prostorech nad sebou)
- on-line elektronický skladový a odbytový software či fyzická evidence zboží
- objednávkový systém
- platná legislativa zaměřená na reklamace a reklamační listy
- dopravní, skladové a obchodní tiskopisy v minimálním počtu pěti kusů jednoho druhu
- platný manipulační a provozní řád
- minimálně 30 kartonů zboží o váze jednoho kartonu maximálně 25 kg
- prostředky pro dezinfekci po jednom kusu – kbelík, hadr, smeták, voda, dezinfekční prostředky, sprej
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 8 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť Brněnka, spol s r. o.
PRAMEN - BRNĚNKA, spol. s r. o.
Marta Surmanová