Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo kultury | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Umění a užité umění | |
Povolání: | Muzejní edukátor | |
Platnost standardu: | Od 29.11.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v aktuálním muzejně edukačním dění v domácím i zahraničním prostředí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Stanovení edukační koncepce a strategie muzea
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v pedagogicko-psychologických pojmech vztahujích se k muzejní edukační činnosti
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Stanovení cílů muzejní edukace
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Navržení a zpracování edukačního programu muzea
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Výběr a použití vhodných didaktických metod a forem muzejní edukace
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Prezentace muzejní edukační činnosti
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Uplatňování profesionálního jednání a komunikace v muzejní edukační činnosti
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Uchazeč předloží autorizované osobě profesní životopis a rovněž doloží znalost anglického jazyka na minimální úrovni jazykových znalostí B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Tato profesní kvalifikace je zaměřena jednak na edukační činnost muzeí, tak i na edukační činnost muzeí umění (galerií).
Autorizovaná osoba zadá uchazeči v předstihu po vzájemné dohodě konkrétní pokyny pro splnění kompetencí Stanovení edukační koncepce a strategie muzea, Stanovení cílů muzejní edukace, Navržení a zpracování edukačního programu muzea a Prezentace muzejní edukační činnosti, a to v termínu 25 pracovních dnů před termínem zkoušky.
Uchazeč odevzdá nejpozději 5 pracovních dní před termínem zkoušky zpracovaný vzdělávací projekt a další podklady podle výše uvedených kompetencí; tyto zašle na adresu autorizované osoby 1x v tištěné podobě a zároveň elektronicky.
V kompetenci Orientace v aktuálním muzejně edukačním dění v domácím i zahraničním prostředí, kritérium hodnocení c) je za daný region považován region, ve kterém se nachází autorizovaná osoba.
Pro ověření kompetence Stanovení edukační koncepce a strategie muzea, kritérium hodnocení a) autorizovaná osoba určí po dohodě s uchazečem konkrétní muzeum. Pro kritérium hodnocení b) uchazeč vypracuje návrh edukační koncepce a strategie daného muzea formou tezí v předstihu před konáním zkoušky.
Při ověřování kompetence Orientace v pedagogicko-psychologických pojmech vztahujících se k muzejní edukační činnosti, kritérium hodnocení a) uchazeč vysvětlí základní rysy psychologického vývoje dětí předškolního a mladšího školního věku, dospívajících, dospělých, seniorů; taktéž v případě sociálních a etnických skupin ve společnosti. Na příkladech objasní vliv zdravotního stavu nebo zdravotního hendikepu na přípravu a zajištění aktivit.
Na základě kompetence Stanovení cílů muzejní edukace, kritérium hodnocení b) bude vymezeno zpracování vzdělávacího projektu. Autorizovaná osoba určí v předstihu po dohodě s uchazečem konkrétní téma vzdělávacího projektu a cílovou skupinu, pro kterou bude zpracován vzdělávací projekt. Projekt bude zaměřen tematicky, např. regionálně, oborově nebo zájmově; cílovou skupinou se rozumí např. děti, veřejnost, základní školy, střední školy.
Pro ověření kompetence Navržení a zpracování edukačního programu muzea autorizovaná osoba stanoví v předstihu rozsah a formální zpracování vzdělávacího projektu. Projekt bude obsahovat vymezení cílů, obsahu, metod a prostředků a doplňujících materiálů v min. rozsahu 4 normostrany strojopisu + obrazová příloha.
Kompetence Výběr a použití vhodných didaktických metod a forem muzejní edukace, kritéria hodnocení a), b) bude ověřena při prezentaci vlastního projektu uchazeče.
Pro ověření kompetence Prezentace muzejní edukační činnosti, kritéria hodnocení b), c), d) zpracuje uchazeč v předstihu před konáním zkoušky veškeré podklady; jejich tematika a rozsah bude upřesněn v předstihu po dohodě s autorizovanou osobou. Podklady pro kritéria hodnocení b), c) budou zpracovány formou tezí. Pro kritérium hodnocení d) bude zpracována prezentace pro předvedení v délce 10-15 minut.
Na základě využití znalostí a dovedností kompetence Uplatňování profesionálního jednání a komunikace v muzejní edukační činnosti, kritérium hodnocení b) probíhá praktické předvedení a obhajoba zpracovaného vzdělávacího projektu a dalších prací v rámci tohoto hodnoticího standardu; kritérium hodnocení c) je zaměřeno na řešení situace např. s nespokojenými návštěvníky s výkladem průvodce, s hlučnými a vyrušujícími klienty, dále s projevy nepřiměřeného chování vůči kustodům a průvodcům, řešení odpovědí na písemné stížnosti, dále vracení vstupného.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro kulturu ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Národní muzeum
Muzeum hlavního města Prahy
Ústav archeologie a muzeologie Filosofické fakulty Masarykovy univerzity
Moravské zemské muzeum