Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Výpravčí | |
Platnost standardu: | Od 26.4.2016 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v obecné legislativě železniční dopravy a základní pracovněprávní legislativě, v interních předpisech a dokumentech provozovatele dráhy pro činnost výpravčího
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základní dopravní dokumentaci a pomůckách pro výkon dopravní služby výpravčího a pohyb v provozované dopravní cestě
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v zabezpečovacích, sdělovacích, telekomunikačních zařízeních a informačních systémech
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluha zabezpečovacího zařízení
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluha sdělovacího a telekomunikačního zařízení
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základních ustanoveních z organizování a řízení drážní dopravy
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy pomocí návěstidel
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy při posunu
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy při posunu mezi dopravnami
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy podle grafikonu vlakové dopravy
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy na tratích s dálkově ovládaným zabezpečovacím zařízením a na dvou a vícekolejných tratích
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy při vjezdu a odjezdu vlaku
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy písemnými rozkazy
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy na elektrizovaných tratích
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy na železničních přejezdech
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy při výlukách
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy speciálních vozidel, nutných pomocných vlaků a vlaků s mimořádnými zásilkami
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organizování a řízení drážní dopravy při mimořádnostech a mimořádných událostech
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO) a prokazatelně doložit absolvování vstupního školení bezpečnosti práce pro osoby vstupující na provozovanou železniční dopravní cestu, jehož součástí jsou zejména podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, požární ochrana (PO) a poskytování první pomoci. Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?kod_sm1=14&id_jp=5349).
Metodické pokyny
Organizace zkoušky probíhá v souladu s předpisem provozovatele dráhy o odborné způsobilosti.
Zkouška se skládá ze tří částí: písemná zkouška, ústní zkouška a praktická zkouška.
První den zkoušky se koná písemná část zkoušky, kde uchazeč prokáže znalost všech kompetencí písemnou formou. V případě, že v písemné části zkoušky bude výsledné hodnocení „nesplnil“, není možné pokračovat v ústní a praktické části zkoušky a výsledné hodnocení zkoušky bude "nevyhověl". Druhý, respektive třetí den se koná ústní a praktická část zkoušky, kde uchazeč ústně a formou praktického předvedení prokazuje odborné dovednosti a znalosti v celém rozsahu všech požadovaných kompetencí.
U kompetence Organizování a řízení drážní dopravy podle grafikonu vlakové dopravy, kde není požadováno splnění všech kritérií hodnocení, zkoušející vybere jedno z kritérií hodnocení g), h), i) a zadá ho uchazeči.
Kritéria musí být ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů zejména v oblasti obsluhy dopravní cesty.
Při ověřování kritérií formou didaktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání operací.
Písemná část zkoušky může být vykonána na PC. Pro praktickou část zkoušky, lze využít i vhodný výukový trenažér.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikací nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s výučním listem v oboru vzdělávání železničář s odbornou praxí v délce minimálně 5 let v pozici výpravčí, nebo ve vyšší kvalifikaci, která zahrnuje požadavky na tento kvalifikační stupeň (např. dozorčí provozu) v oblasti provozování železniční dopravy, z toho minimálně tři roky v období posledních pěti let před podání žádosti o udělení autorizace.
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou s praxí v délce minimálně 5 let v oblasti železniční dopravy v oblasti výpravčího, nebo ve vyšší kvalifikaci, která zahrnuje požadavky na tento kvalifikační stupeň (např. dozorčí provozu) v oblasti provozování železniční dopravy nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti železniční dopravy, z toho minimálně dva roky v období posledních pěti let před podáním žádosti po udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání s praxí v délce minimálně 5 let v oblasti železniční dopravy nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oblasti železniční dopravy, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo dopravy, www.mdcr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pro vykonání zkoušky je třeba mít k dispozici prostory s technickým vybavením a sociálním zařízením vyhovujícím hygienickým standardům pro výukové prostory.
Pro vykonání zkoušky je třeba mít dokumenty uvedené v hodnoticím standartu této profesní kvalifikace v aktuálním znění v tištěné nebo elektronické podobě, dále je potřeba mít základní dopravní dokumentaci, formuláře pro praktické vyplnění a klíče.
Metodické pokyny k realizaci zkoušky umožňují písemnou část zkoušky vykonat na PC a pro praktickou část zkoušky použít i vhodný výukový trenažér. V případě využití těchto možností je třeba mít k dispozici PC pro uchazeče a vhodný výukový trenažér.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 15 až 24 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška trvá 3 dny, každý den 5 až 8 hodin.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Dopravní vzdělávací institut, akciová společnost