Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Kalkulace ceny přepravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v předpisech týkajících se obchodních a závazkových vztahů v silniční nákladní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Orientace v předpisech týkajících se silniční nákladní dopravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Organizování silniční nákladní dopravy
|
4 | |||||||||||||||||||||
Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v silniční nákladní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Organizace a řízení práce řidičů v silniční nákladní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Řízení a kontrola průběhu přeprav v silniční nákladní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení, kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční nákladní dopravě
|
4 | |||||||||||||||||||||
Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční nákladní dopravě
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Metodický pokyn pro ověřování ústním ověřením
Kompetence
- Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě - kritérium a
- Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v silniční nákladní dopravě - kritérium d
- Řízení a kontrola průběhu přeprav v silniční nákladní dopravě - kritéria a, b
V kritériu hodnocení b) se základními kontrolními body v průběhu přepravy rozumí např. příjezd, nakládka, odjezd, překročení hranic, nalodění atd.
- Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční nákladní dopravě - kritéria a, b, c, d, e
Uchazeč bude postupně odpovídat na otázky formulované zkušební komisí dle jednotlivých bodů.
Metodický pokyn pro ověřování písemným ověřením - testem
Kompetence
- Orientace v předpisech týkajících se obchodních a závazkových vztahů v silniční nákladní dopravě - kritériia a, b, d
- Orientace v předpisech týkajících se silniční nákladní dopravy - kritériia a, b, c
- Organizování silniční nákladní dopravy - kritériia a, b
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. V případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
- Pro každé kritérium existuje minimálně 10 unikátních otázek
C. Pro jednotlivé vygenerované testy:
- Test se skládá z 25 náhodně generovaných otázek
- Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium, u něhož je test způsobem ověření, alespoň 3 otázky
D. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
- Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek
U kompetence Organizování silniční nákladní dopravy:
- kritérium a, je třeba zaměřit se zejména na technické parametry, např.max. šířka, délka, hmotnost, kategorie vozidel – cisterny, isoterm, chladírenský návěs
- kritérium b, jsou vyžadovány znalosti především (palety, gitterbox, kusové zásilky, sypké materiály, kapaliny, potraviny, živá zvířata)
Zájemce o autorizaci je povinen předložit autorizujícímu orgánu, spolu se žádostí o autorizaci, soubor testových otázek.
Metodický pokyn pro ověřování písemným a ústním ověřením
Kompetence
- Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v silniční nákladní dopravě - kritérium b
- v kritériu hodnocení b) se poplatky rozumí např. mýtné systémy, ekozóny, trajekty, eurotunel, RO-LA, eko-daň, atd.
- Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v silniční nákladní dopravě - kritérium c
Uchazeč nejprve písemně odpoví na dané otázky a následně ústně případně doplní písemnou odpověď a zodpoví další doplňující otázky zkušební komise.
Metodický pokyn pro ověřování praktickým předvedením a ústním ověřením
Kompetence
- Sjednávání a uzavírání zakázek pro vytěžování vozidel v silniční dopravě - kritérium b
- Kalkulace ceny přepravy - kritéria a, b
- Orientace v předpisech týkajících se obchodních a závazkových vztahů v silniční nákladní dopravě - kritérium c
- Orientace v předpisech týkajících se silniční nákladní dopravy - kritérium d
- Organizování silniční nákladní dopravy - kritérium c
- Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v silniční nákladní dopravě - kritérium a
- Organizace a řízení práce řidičů v silniční nákladní dopravě - kritéria a, b, c
- Vedení, kontrola a vyhodnocování dokumentace v silniční nákladní dopravě - kritérium a
Autorizovaná osoba vypracuje zadání případové studie v min. 10 variantách. Uchazeč si před zahájením zkoušky vylosuje 1 zadání.
Úloha bude definovaná zejména následujícími parametry: trasa, druh nákladu, množství.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou se zaměřením na silniční dopravu a alespoň 5 let odborné praxe v pozici dispečera silniční osobní nebo nákladní dopravy nebo v řídicí pozici v oblasti provozování silniční dopravy, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vyšší odborné vzdělání se zaměřením na silniční dopravu a alespoň 5 let odborné praxe v řídicí pozici v oblasti provozování silniční dopravy, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na silniční dopravu a alespoň 5 let odborné praxe v řídicí pozici v oblasti provozování silniční dopravy, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo dopravy, www.mdcr.cz
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pro vykonání zkoušky je třeba mít k dispozici prostory s technickým vybavením a sociálním zařízením vyhovujícím hygienickým standardům pro výukové prostory.
- Počítač s připojením k internetu
- Soubor testových otázek a zadání případových studií
- Tiskopisy pro návrh přepravní smlouvy, nákladní list CMR
- Předpisy a dokumenty uvedené ve standardu této profesní kvalifikace v aktuálním znění v tištěné nebo elektronické podobě
- Tachograf a výstupy z digitálního tachografu
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 3 až 5 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
ČESMAD BOHEMIA
PAP TRUTNOV, s. r. o.
Institut silniční dopravy ČESMAD BOHEMIA, s. r. o.
SŠ automobilní Holice