Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Letecký mechanik pro drak | |
Platnost standardu: | Od 1.12.2015 do 5.4.2019 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění oprav obnovujících celkový resurs letadel
|
4 | |||||||||||||||||||||
Opravy poškozených částí draků letadel
|
4 | |||||||||||||||||||||
Sestavování a spojování částí a dílů draků letadel
|
4 | |||||||||||||||||||||
Výroba potrubí pro hydraulické a pneumatické systémy letadel
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky
|
4 | |||||||||||||||||||||
Zkoušení a seřizování celků částí draku letadel podle technické dokumentace
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=111&kod_sm1=37).
Povinností zkoušejícího je dbát, aby zkouška probíhala dle tohoto hodnoticího standardu a zadání úkolů ověřujících jednotlivé způsobilosti se co možno nejvíce blížilo potřebám praxe.
Mezi typické opravy draku patří:
- Oprava pevné části konstrukce letadla (trup, nosné plochy (křídlo), ocasní plochy (SOP, VOP), podvozek a soustava řízení)
- Nýtování – odvrtání nýtů, náhrada nýtů, nýtování klasické nebo trnovými nýty
- Vyrovnání poškozeného místa potahu
- Výměna pohyblivých částí draku – řídicí plochy
- Oprava, výměna přistávacího zařízení
- Oprava, výměna hydraulických a pneumatických systémů a mechanizací letadel
- Výměna oken, části interiéru
Pokud oprava poškozeného dílu draku letounu přesahuje oprávnění organizace, je nutné jejich předání k opravě specializovanému pracovišti.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro strojírenství, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Aircraft Industries, a. s.
LATECOERE Czech Republic, s. r. o.
Asociace leteckých výrobců ČR
Ariete-group
Střední škola letecká, Kunovice