Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Aplikace základních znalostí účetnictví
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit základní účel a princip účetnictví, vysvětlit dělení účetnictví a pro které uživatele jsou dané kategorie účetnictví určeny
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat základní rozdělení daní, zaměřit se na DPH, správně ji zařadit v rámci rozdělení daní, uvést, kolik aktuálně činí míra DPH a které zboží spadá do snížené sazby DPH
|
Ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat hlavní účty v podvojném účetnictví, které ovlivňují dodavatelsko-odběratelské vztahy
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat a vysvětlit, co všechno musí obsahovat faktura, co znamená opravný daňový doklad (dobropis a vrubopis)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Příjem zboží a evidence příjmu zboží
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit a předvést proces příjmu zboží na sklad (popsat a ukázat, jak se postupuje při příjmu nové položky, jak se postupuje v případě, že došlo zboží v jiných pořizovacích cenách, než je obvyklé, popsat a ukázat elektronické napřijímané zboží do elektronického informačního systému firmy)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Popsat a vysvětlit, které dokumenty jsou stěžejní pro příjem zboží a zmínit, co všechno tyto dokumenty musí obsahovat
|
Ústní ověření
|
c |
Vysvětlit, v čem spočívá tzv. EDI systém, popsat, v čem spočívají elektronické dodací listy a výhody plynoucí z jejich použití (EDI - Electronic Data Interchange)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Tvorba cen v obchodě
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat, čím se cenotvorba zabývá a vysvětlit její důležitost v souvislosti s centrálním katalogem zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit rozdíl mezi marží, obchodní přirážkou a rabatem
|
Ústní ověření
|
c |
Vypočítat prodejní cenu, obchodní přirážku, marži a rabat na uvedeném zadání
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v marketingovém mixu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit, v čem spočívá marketingový mix a z jakých složek se skládá. Zdůvodnit jeho důležitost v souvislosti s centrálním katalogem zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit, co všechno spadá pod složku marketingovému mixu "Price" a "Promotion" (především rozvést tématiku slev, ceníkových cen a různých způsobů a možností podpory prodeje)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Obsluha kancelářských programů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat nejpoužívanější balíčky SW pro zpracování a vyhodnocení dat z elektronického katalogu zboží
|
Ústní ověření
|
b |
Vyjmenovat, které z běžně používaných programů kancelářských balíčků jsou vhodné pro vytváření finančních statistik, analýz a reportů
|
Ústní ověření
|
c |
Vytvořit v tabulkovém procesoru na základě poskytnutých údajů tři různé typy grafů s úplným popiskem, požadovaným ohraničením a formátováním
|
Praktické předvedení
|
d |
Vytvořit v tabulkovém procesoru na základě poskytnutých údajů tabulku, která bude zachycovat meziroční změny dané veličiny (výrobku), její kumulativní nárůst za dané období, a to vše za použití tzv. vzorců - tedy automatického výpočtu veličiny po dosazení hodnot
|
Praktické předvedení
|
e |
Převést výstupy ze dvou výše uvedených kritérií hodnocení do přenosného tiskového formátu (angl. zkr. PDF)
|
Praktické předvedení
|
f |
Vyvořit soubor PDF z předcházejícícho kritéria a odeslat za využití poštovního klienta na uvedenou adresu
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Administrace elektronického katalogu zboží
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat roli a význam informačních systémů ve firmě ve vztahu k prodeji zboží a služeb
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat význam a výhody plynoucí z elektronického pokladního systému a možnosti jeho napojení na účetní oddělení firmy
|
Ústní ověření
|
c |
Zdůvodnit důležitost rozčlenění položek v elektronickém katalogu zboží do jednotlivých skupin a jmenovat výhody tohoto rozčlenění
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat základní charakteristiku a využití elektronické databáze, např. SQL (SQL - standardizovaný dotazovací jazyk používaný pro práci s daty v relačních databázích)
|
Ústní ověření
|
e |
Založit nového dodavatele zboží do informačního systému firmy včetně uvedení všech důležitých atributů (např. bankovní spojení, poskytovaná splanost faktur, případně další důležité informace)
|
Praktické předvedení
|
f |
Vyřadit dodavatele z informačního systému firmy
|
Praktické předvedení
|
g |
Založit nový výrobek do centrálního katalogu zboží a elektronicky ho napříjímat na sklad za využití snímače čárových kódů. Součástí založení položky je i zadání nákupní a prodejny ceny zboží
|
Praktické předvedení
|
h |
Přecenit položku (dočasně) v centrálním elektronickém katalogu zboží. Uvést příklady, pro jaké účely je toto dočasné přecenění vhodné využívat
|
Praktické předvedení
|
i |
Vytvořit v databázi či elektronickém katalogu zboží filtr na seřazení položek (např. dle názvu dodavatele, dle registračního kódu, dle názvu zboží, dle prodejní a nákupní ceny)
|
Praktické předvedení
|
j |
Vyřadit vybrané položky z centrálního katalogu zboží
|
Praktické předvedení
|
k |
Zjistit skladové zůstatky u vytipovaných položek v katalogu
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zpracování statistik odbytů a prodejů výrobků, zboží či služeb organizace realizovaných prostřednictvím elektronického katalogu zboží
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zdůvodnit důležitost kontinuálního sledování a vyhodnocování prodejů výrobků a služeb ve společnosti
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit, jaký je rozdíl mezi ziskem z prodeje a tržbami z prodeje
|
Ústní ověření
|
c |
Vyhodnotit na základě zadaných podkladů a znalosti práce s informačními systémy podniku, které produkty, jež jsou aktuálně zařazeny v elektronickém katalogu zboží, tvoří pět nejlepších produktů z hlediska obratu a ziskovosti
|
Praktické předvedení
|
d |
Vyhodnotit na základě zadaných podkladů a znalosti práce s informačními systémy podniku, které položky jsou v prodejích na posledních místech. Na základě zpracování analýzy ziskovosti nejméně prodávaných položek navrhnout, které položky by z centrálního katalogu zboží měly být vyřazeny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vyhodnotit na zvolené skupině zboží dle zadaných podkladů změny v prodejích v návaznosti na výkyvy poptávky vlivem sezónnosti za 3 po sobě jdoucí odbobí. Tyto výkyvy následně zanést do tabulkového procesoru a vygenerovat spojnicový graf, který bude vliv sezónnosti znázorňovat. Popsat graf včetně os a legendy. Komentovat vzniklý výsledek
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Vyhodnotit na základě zadaných podkladů a znalosti práce s informačním systémem podniku efektivnost akční promoce zboží za dané časové období
|
Praktické předvedení
|
g |
Vyhodnotit na základě předložených podkladů prodeje daných skupin zboží za různá období (případně z různých poboček firmy). Vytvořit přehledovou tabulku, do které budou zapsány výsledky a komentář k tabulce
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Stanovit na základě poskytnutých údajů u daných sortimentních položek doporučenou minimální skladovou zásobu (při vypracování tohoto úkolu uchazeč vezme v potaz vliv sezónnosti). Komentovat vzniklý výstup
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
V rámci zkoušky na pozici administrátor a koordinátor elektronického katalogu zboží se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti a teoretické poznatky, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí uchazeče na pozici administrátor a koordinátor elektronického katalogu zboží a kontrola znalosti a gramotnosti práce na PC při přípravě a zpracování poskytnutých dat za využití kancelářského balíčku a elektronického katalogu zboží. Základním požadavkem jsou softwarové znalosti při sestavování grafů, statistik prodejů či obratů, databáze odběratelů a dodavatelů apod. Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady, které jsou součástí materiálních a technických předpokladů pro provedení zkoušky. Z hlediska správnosti a kontroly obdrží uchazeč podklady a materiály při samotné zkoušce, kde je také následně vypracuje a popíše jednotlivé výstupy autorizované osobě.
Seznam úkolů:
- Na základě zadaných podkladů a znalosti práce s elektronickým katalogem zboží vyhodnotit, které produkty, jenž jsou aktuálně zařazeny v elektronickém katalogu zboží, tvoří pět nejlepších, tzv. TOP produktů z hlediska obratu a ziskovosti.
- Na základě zadaných podkladů a znalosti práce s elektronickým katalogem firmy vyhodnotit, které položky jsou v prodejích na posledních místech. Na základě zpracované analýzy ziskovosti nejméně prodávaných položek navrhnout, které položky by z centrálního katalogu zboží měly být vyřazeny.
- Na určité vytipované skupině zboží dle zadaných podkladů vyhodnotit změny v prodejích v návaznosti na výkyvy poptávky vlivem sezónnosti za 3 po sobě jdoucí odbobí. Tyto výkyvy následně zanést do tabulkového procesoru a vygenerovat spojnicový graf, který bude vliv sezónnosti znázorňovat. Graf bude mít název a popsány budou obě osy i legenda.
- Na základě zadaných podkladů a znalosti práce s elektronickým katalogem zboží podniku vyhodnotit efektivnost akční promoce zboží za dané časové období (časové rozmezí sledování bude stanoveno autorizovanou osobou).
- Na základě předložených podkladů vyhodnotit prodeje daných skupin zboží za různá období (případně z různých poboček firmy). Uchazeč vytvoří přehledovou tabulku, do které zapíše výsledky.
- Na základě poskytnutých údajů stanovit u daných sortimentních položek doporučenou minimální skladovou zásobu (při vypracování tohoto úkolu uchazeč vezme v potaz vliv sezónnosti).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r .o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.