Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo životního prostředí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekologie a ochrana životního prostředí | |
Povolání: | Podnikový ekolog | |
Platnost standardu: | Od 11.4.2017 do 18.10.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování plánů, koncepcí a opatření organizace v oblasti ochrany životního prostředí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zavádění, udržování a zdokonalování systémů environmentálního managementu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilancování materiálových toků a využívání bilancí k řízení těchto toků
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aplikace právních předpisů k ochraně životního prostředí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metodické řízení dokumentace a databází pro odpady a znečištění v organizaci
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metodické řízení zpracování a udržování manipulačních a provozních řádů k ochraně životního prostředí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Uchazeč prokáže, že má dovednosti požadované pro kvalifikační úroveň 7, to znamená, že umí organizovat a řídit činnosti, integrovat poznatky z různých oblastí a používá systémové myšlení při inovacích. Při zkoušce nemá být ověřována podrobná citace zákona, ale schopnost požadavky zákona aplikovat a dávat do souladu s požadavky jiných zákonných předpisů.
Při ověřování teoretických znalostí uchazeč může používat potřebné zdroje informací (např. texty zákonů a vyhlášek, databáze látek, odpadů, www stránky, katalogy, firemní materiály, vzorové dokumenty), jako je tomu v reálné praxi.
Při praktickém ověřování bude posuzována schopnost uchazeče využívat předpisy, návody a dokumenty v reálných podmínkách, a to z hlediska jejich účelu, ochrany životního prostředí a bezpečnosti práce. Modelové podklady pro praktické ověření (provozní řád, interní normy, údaje z průběžné evidence) dostane uchazeč k dispozici v době přípravy na zkoušku.
Autorizovaná osoba připraví ke zkoušce modelové situace pro praktické ověřování těchto kompetencí:
Kompetence Zpracování plánů, koncepcí a opatření organizace v oblasti ochrany životního prostředí
- kritérium c) - autorizovaná osoba připraví tabulku SWOT analýzy k nakládání s odpady a tabulku SWOT analýzy pro nakládání s odpadními vodami jen s jedním nebo dvěma výroky v každém poli tabulky, uchazeč tabulku doplní dalšími výroky a zdůvodní je
- kritérium d) – autorizovaná osoba připraví přehled environmentálních nákladů pro nakládání s odpady v organizaci, analýzu nákladů a popis příčin vzniku těchto odpadů; uchazeč navrhne, jak mohou být tato data využita pro přijetí preventivních opatření ke snížení množství a nebezpečnosti vznikajících odpadů a znečištění, nebo uvede, jaká další data by ke svému rozhodnutí potřeboval
Kompetence Zavádění, udržování a zdokonalování systémů environmentálního managementu
- kritérium d) - autorizovaná osoba připraví modelový registr environmentálních aspektů; alespoň jeden z pěti nejvýznamnějších environmentálních aspektů by měl mít dopad na vznik odpadů, jeden na vznik znečištění ovzduší, jeden na vznik znečištění vod. Uchazeč popíše obecný postup identifikace aspektů, posoudí stanovení vztahu mezi environmentálním aspektem a dopadem v modelovém registru a navrhne cíle a opatření k řízení jednoho z vybraných aspektů
- kritérium e) - autorizovaná osoba připraví modelový dokument (směrnice EMS k nakládání s odpady v organizaci nebo k ochraně ovzduší v organizaci nebo k nakládání s vodami v organizaci) v rozsahu 5-8 stran, dokument bude obsahovat 10 chyb; nejméně šest z nich musí uchazeč najít. Může se stát, že uchazeč vzhledem ke své praxi bude považovat za chybu i jiný text, než chybu záměrně připravenou. Autorizovaná osoba označení takové chyby uzná, pokud uchazeč svůj názor v diskusi zdůvodní
- kritérium f) - uchazeč navrhne strukturu a obsah školení zaměstnanců se zaměřením na přístup k předcházení vzniku odpadů nebo znečištění odpadních vod nebo znečištění ovzduší
Kompetence Bilancování materiálových toků a využívání bilancí k řízení těchto toků
- kritérium b) - autorizovaná osoba připraví schémata materiálových toků ve třech výrobních procesech podle metodiky čistší produkce; uchazeč popíše důvody vzniku odpadů v jednotlivých uzlech toku v jednom z procesů a možnosti předcházení vzniku odpadů
Kompetence Aplikace právních předpisů k ochraně životního prostředí
- kritérium c) - autorizovaná osoba připraví pět příkladů, kdy může být movitá věc podle splnění stanovených kritérií považována buď za odpad, nebo za vedlejší produkt; uchazeč na jednom z příkladů vysvětlí postup aplikace kritérií, může rovněž vysvětlit postup na vlastním příkladu
- kritérium f) - autorizovaná osoba připraví pět příkladů havárie na zařízení pro ochranu ovzduší a popis vstupů a výstupů ze zařízení; uchazeč navrhne a zdůvodní opatření k jednomu z těchto příkladů
- kritérium g) - autorizovaná osoba připraví pro fiktivní organizaci popis výrobních procesů a materiálových toků a protokol o rozboru odpadních vod; uchazeč data z protokolu použije na stanovení kontrolních míst k měření znečištění
- kritérium h) - autorizovaná osoba připraví pět příkladů havárie na zařízení pro čištění odpadních vod a popis vstupů a výstupů ze zařízení; uchazeč navrhne a zdůvodní opatření k jednomu z těchto příkladů
Kompetence Metodické řízení dokumentace a databází pro odpady a znečištění v organizaci
- kritérium a) - autorizovaná osoba připraví modelovou databázi k vedení průběžné evidence odpadů; uchazeč posoudí, zda databáze obsahuje všechny potřebné informace
- kritérium b) - autorizovaná osoba připraví modelovou databázi průběžných měření ukazatelů a hodnot znečištění odpadních vod; uchazeč posoudí, zda databáze obsahuje všechny potřebné informace
- kritérium c) - autorizovaná osoba připraví formulář pro ohlášení souhrnné provozní evidence podle zákona o ovzduší, vyplněný pro fiktivní organizaci; uchazeč popíše, jak data využije pro splnění ohlašovací povinnosti podle zákona o ochraně ovzduší prostřednictvím ISPOP
Kompetence Metodické řízení zpracování a udržování manipulačních a provozních řádů k ochraně životního prostředí
- kritérium a) - autorizovaná osoba připraví modelový provozní dokument, např. k separaci odpadů na místě vzniku a vytvoření místa ke shromažďování odpadů před jejich předáním v rozsahu 3-5 stran, dokument bude obsahovat 10 chyb a nedostatků, nejméně šest z nich musí uchazeč najít. Může se stát, že uchazeč vzhledem ke své praxi bude považovat za chybu i jiný text než chybu záměrně připravenou. Autorizovaná osoba označení takové chyby uzná, když uchazeč svůj názor v diskusi zdůvodní
- kritérium b) - autorizovaná osoba připraví modelový provozní řád ke kotli pro spalování paliv o celkovém jmenovitém příkonu nad 5 MW. Uchazeč porovná obsah dokumentu s požadavky přílohy č. 12 vyhlášky č. 415/2012 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Kompetence Příprava odborných podkladů a stanovisek pro jednání organizace s kontrolními orgány a s orgány ochrany životního prostředí
- kritérium a) - autorizovaná osoba připraví zadání s popisem změny činnosti fiktivní organizace v pěti výrobních odvětvích. Uchazeč v jedné organizaci navrhne ke změně činnosti odpovídající opatření k ochraně životního prostředí a zdůvodní je. Uchazeč při přihlášení ke zkoušce obdrží zadání pro jednu z organizací, dva týdny před zkouškou zašle práci autorizované osobě v rozsahu 4-6 stran. Autorizovaná osoba zpracuje připomínky a sdělí je týden před zkouškou uchazeči, aby se mohl připravit na obhájení práce.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro lesní a vodní hospodářství a životní prostředí, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Empla spol. s r. o., Ing. Stanislav Eminger, CSc.
Kovohutě Příbram, nástupnická, a. s.
Centrum inovací a rozvoje, RNDr. Anna Christianová, CSc.