Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 1.12.2015 do 5.11.2018 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 30.1.2024 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posuzování kvality zboží
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalkulace ceny a vyúčtování tržeb
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přepočet cen zboží a služeb na cizí měnu při platbách na pokladnách
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plánování druhu a množství zásob pro obchodně provozní jednotku dle předpokládaného prodeje
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyplňování prodejní dokumentace, příprava příslušných dokumentů v obchodně provozní jednotce
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inventarizace zásob v obchodně provozní jednotce
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nabídka prodávaného zboží dle sortimentu s odbornou poradenskou službou
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajišťování a poskytování doplňkových služeb spojených s prodejem a odběrem zboží zákazníkovi
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přijímání hotovostních i bezhotovostních plateb za zboží a služby od zákazníků v obchodně provozní jednotce
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava a aranžování zboží v obchodně provozní jednotce a výkladních skříních
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přejímka, výkup, skladování, ošetřování zboží a manipulace se zásobami v obchodně provozní jednotce
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obsluha pokladny a pokladních systémů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava a úprava zboží k prodeji
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednání ve styku se zákazníky, obchodními partnery a kontrolními orgány v souladu s platnou legislativou
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v příslušné oborové legislativě
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování odborného poradenství v oblasti drogistického zboží a příbuzného sortimentu pro péči o krásu a vzhled
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování odborného poradenství v oblasti drogistického zboží a příbuzného sortimentu pro péči o zdraví
|
3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování odborného poradenství v oblasti drogistického zboží a příbuzného sortimentu pro péči o domácnost
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
Většina kompetencí se ověřuje v reálném provozu pod dohledem autorizované osoby v souladu s dodržením předpisů BOZP. Pouze ty kompetence, případně kritéria určité kompetence (např. znalosti bylin užívaných v kosmetických přípravcích podle herbáře), jejichž ověření by v reálném provozu nebylo možné nebo by kladlo značné nároky na reálný provoz, lze uskutečnit ve cvičných prostorách případně v zázemí reálného provozu se provádí písemná část zkoušky, která se týká zejména ověření odborných znalostí drogistického a příbuzného sortimentu. Při manipulaci s peněžní hotovostí, ceninami a platebními kartami je nutné dodržovat bezpečnostní pravidla pro práci na pokladně.
Zkouška je logicky rozčleněna do následujcích částí:
1. Práce se zbožím: zejména jeho objednávání, odběr, přejímka, manipulace s dodaným zbožím v příručním skladu a jeho doplňování do regálů prodejny včetně úpravy jeho prezentace, cenového označování a instalace marketingových upoutávek.
2. Finanční operace: práce na pokladně, vyúčtování tržeb, příprava odvodu tržby do banky
3. Jednání se zákazníky: prodejní dovednosti všeobecně, avšak s důrazem na odborné poradenství v oblasti drogistického zboží a příbuzného sortimentu. Podstatnou součástí zkoušky je písemné a ústní prověření znalostí drogistického sortimentu, jehož rozsah je charakteristický pro moderní drogistický prodej, a dále sortimentu, kterým drogistické prodejny v současné době doplňují svůj nabízený sortiment.
V kompetenci "Přejímka, výkup, skladování, ošetřování zboží a manipulace se zásobami v obchodně provozní jednotce“, kritérium f) se má na mysli předvést práci s paletovací vozíkem, polohovacím žebříkem či objednávkovým přístrojem
Komunikace se zákazníkem v anglickém či německém jazyce na základní úrovni bude ověřena ústně autorizovanou osobou, resp. autorizovaným zástupcem autorizované osoby. Ústní ověření v rozsahu běžné komunikace se zahraničním zákazníkem v oblasti prodeje a poradenství by mělo trvat max. 10 minut.
V případě, že uchazeč v minulosti složil jazykovou zkoušku úrovně minimálně A1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a doloží její úspěšné vykonání příslušným certifikátem, lze ji pro účely této PK uznat v plném rozsahu a uchazeč nemusí prokazovat schopnost ústně komunikovat se zákazníkem v cizím jazyce na základní úrovni.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci. V případě ověřování jazykové kompetence, pokud autorizovaná osoba nemá kvalifikaci v příslušném cizím jazyce na úrovni magisterského studia (doloží diplomem), nebo v daném jazyce nezískala a nedoložila certifikát úrovně minimálně B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR), je zkoušce přítomna také další osoba, která tyto kvalifikační požadavky splňuje, její názor je však doporučujícího charakteru.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s výučním listem v oboru vzdělání prodavač drogistického zboží a střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti obchodu a minimálně 5 let praxe jako osoba zodpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu se specializací na drogistický sortiment nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo praktického vyučování se zaměřením na drogistický sortiment, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti obchodu a minimálně 5 let praxe jako osoba zodpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu se specializací na drogistický sortiment nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo praktického vyučování se zaměřením na drogistický sortiment, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na management, ekonomii, obchod a služby a minimálně 5 let praxe jako osoba zodpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu se specializací na drogistický sortiment nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo praktického vyučování se zaměřením na drogistický sortiment, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Materiálně-technické vybavení musí být minimálně v tomto rozsahu:
- prodejní prostory s prodejními regály s drogistickým zbožím a zbožím příbuzného sortimentu v minimálním počtu 20 ks různého zboží v daném sortimentu. Tento rozsah výběru zboží zaručí ověření všech kompetencí dle tohoto standardu, především předvedení modelového poradenského prodeje, nabídku substitučního produktu ze zboží z různých produktových řad různých značek, kvality a ceny.
- funkční pokladní systém - pokladní box s pokladnou a platebním terminálem a s dostatečnou hotovostí - platnou měnou, ceninami (dárkové poukazy, šeky), platebními a kreditními kartami, prostředky pro ověření platnosti měny, trezor a bezpečnostní schránka/taška pro odnos tržby
- skladový prostor se skladovými regály se zbožím drogistického a příbuzného sortimentu v takovém rozsahu, že zaručí ověření všech kompetencí dle tohoto standardu, tj. minimálně 10 různých druhů zboží různých značek v daném sortimentu, minimálně po 3 ks/jeden druh.
- přístroje a mechanizační technika (paletový vozík, objednávkové, inventarizační strojky, kleště pro tisk lepicích cenových etiket apod.)
- vhodné pracovní oblečení
- PC s příslušným softwarovým vybavením včetně MS Office a s tiskárnou
- tiskopisy - výčetky hotovosti pokladny a trezoru, reklamační list, objednávkový formulář, dodací list, inventarizační seznam aj.
- cenovky a marketingové prostředky (woblery, regalstoppery, podložky pod cenovky aj.)
- potřeby pro standardní a dárkové balení zboží - balicí papír, stužky, lepicí páska, nůžky
- součástí zkušebních prostor musí být i prostory pro písemnou přípravu
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 8 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
dm drogerie markt, s.r.o., České Budějovice
SŠ obchodní, Husova 9, České Budějovice
OSVČ