Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo vnitra | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Právo, právní a veřejnosprávní činnost | |
Povolání: | Bezpečnostní manažer v obchodě a službách | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v bezpečnostní politice
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koncipování bezpečnostní politiky v obchodě a službách
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spolupráce s bezpečnostními složkami, orgány státní správy, samosprávy a dalšími subjekty
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v požární ochraně a bezpečnosti ochrany a zdraví při práci
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technických bezpečnostních systémech
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení externích dodavatelů bezpečnostních služeb
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provázání business plánu a bezpečnosti obchodní organizace
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řešení krizových situací v obchodní organizaci
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba musí být technicky schopna zajistit zveřejnění termínu a místa konání zkoušky a dalších nezbytných informací na internetových stránkách, a to v termínu odeslání pozvánky ke zkoušce.
Autorizovaná osoba ověří doklady, které musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Zdravotní způsobilost v rozsahu odpovídající ověřované kvalifikaci není požadována.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm, organizací zkoušky a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP), požární ochrany (PO) a dalšími omezeními. Autorizovaná osoba stanoví, které pomůcky uchazeč při zkoušce nesmí, resp. smí používat.
Povinností předsedy zkušební komise je dbát na to, aby zkouška probíhala podle tohoto hodnoticího standardu.
Kritéria c) a g) kompetence Koncipování bezpečnostní politiky v obchodě a službách a kritéria b), d) - f) a k) kompetence Řízení externích dodavatelů bezpečnostních služeb jsou ověřována prakticky formou případové studie. Uchazeč případovou studii vypracuje doma před konáním zkoušky odborné způsobilosti. Autorizovaná osoba 14 dní před termínem konání zkoušky zadá téma a rozsah případové studie. Uchazeč ji odevzdá 5 dní před termínem konání zkoušky. Předmětem ověření daných kompetencí je prezentace a obhajoba případové studie.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněné následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
V průběhu zkoušky mohou členové komise klást doplňující otázky.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Členem zkušební komise nemůže být osoba, která je zaměstnavatelem žadatele o zkoušku nebo statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu nebo zaměstnancem stejného subjektu jako je žadatel o zkoušku ani podnikatel, u kterého žadatel vykonává činnost ostrahy majetku a osob v jiném právním vztahu.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat tyto požadavky:
- Vysokoškolské vzdělání v oboru právo nebo bezpečnost + 5 let praxe v koordinaci ostrahy v obchodě a službách, z toho minimálně 1 rok v posledních dvou letech před podáním žádosti o autorizaci.
- Uživatelská dovednost práce s počítačem a internetem (doložit čestným prohlášením).
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Autorizující orgán může přihlédnout ke stanovisku k odborné způsobilosti žadatele o autorizaci vydanému věcně příslušným profesním společenstvem Hospodářské komory ČR nebo Svazu průmyslu a dopravy ČR ve smyslu § 50 a násl. zákona č. 500/2004 Sb. v platném znění, správní řád.
Autorizující orgán může přizvat pracovníky profesních společenstev ke kontrole výkonu odborné způsobilosti autorizované osoby v průběhu platnosti autorizace a také správnosti postupu při provádění zkoušek a vydávání osvědčení (viz § 22 písm. e zákona č. 179/2006 Sb. v platném znění a § 2 a 9 zákona č. 552/1991 Sb. v platném znění) a přihlédne k jejich odbornému názoru.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo vnitra ČR, www.mvcr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží čestné prohlášení dokládající soulad jeho materiálních a technických předpokladů pro účely zkoušky s požadavky uvedenými dále. Pokud žadatel o autorizaci bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení autorizace nebo prodloužení platnosti autorizace příslušnou smlouvu umožňující jeho využívání.
Autorizovaná osoba zajistí materiálně-technické zázemí v dále uvedeném rozsahu:
Zkušební místnost vybavenou počítačem s připojením k internetu a data projektorem. Běžné kancelářské vybavení (stůl, židle, lampa, psací prostředky, čistý papír). Soubor 15 případových studií.
Pokud žadatel o vykonání zkoušky navrhne při zkouškách využívat materiálně-technické zázemí jiné organizace, např. cvičný nebo reálný objekt, přiloží k žádosti o zkoušku kopii dokumentu schvalujícího jeho využití, pokud ho sám nevlastní. Současně písemně oznámí zásady bezpečnosti a další nutná omezení při konání zkoušky na tomto zázemí.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 10 až 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 2,5 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Zkoušku absolvuje uchazeč v jednom dni.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro bezpečnost a ochranu osob a majetku a bezpečnost práce, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
b.i.g. FM service, s. r. o.
Cana consulting, s. r. o.
F.S.C. Bezpečnostní poradenství, a. s.
Jednota, spotř. Družstvo v Uherském Ostrohu
Mark 2 Corporation, a. s.
Prague adventures, s. r. o.
Tesco Stores ČR