Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Strojmistr železniční dopravy | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v normách a v technické dokumentaci železničních vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||
Kontrola stavu hnacích vozidel a jejich výběr pro vlakové soupravy
|
5 | ||||||||||||||||||
Základní diagnostikování poruch železničních hnacích vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||
Vedení dokumentace železničních hnacích vozidel
|
5 | ||||||||||||||||||
Koordinace provozu v přiděleném obvodu depa
|
5 | ||||||||||||||||||
Koordinace činnosti železničních pracovníků podle směnového plánu a grafikonu
|
5 | ||||||||||||||||||
Řízení lokomotivních čet
|
5 | ||||||||||||||||||
Řízení provozu na automatizovaném pracovišti strojmistra
|
5 | ||||||||||||||||||
Koordinace posunu hnacími vozidly v depu
|
4 | ||||||||||||||||||
Sestavování směnového plánu železničního provozu
|
5 | ||||||||||||||||||
Určování optimálního využívání strojních a personálních kapacit v železničním depu
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=5348&kod_sm1=14 ).
Kritéria musí být ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů, zejména v oblasti osobní železniční dopravy.
Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k správnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání operací.
Ověřování kritérií, u kterých je předepsáno praktické předvedení, může být prováděno pomocí simulace.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
České dráhy, a. s.
Dopravní vzdělávací institut, a. s.