Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo dopravy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Mechanik železniční sdělovací a zabezpečovací techniky | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v obecné legislativě železniční dopravy, základní pracovněprávní legislativě, interních předpisech a dokumentech provozovatele dráhy pro činnost návěstní spojový dozorce
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Bezpečnost, ochrana zdraví v prostředí železniční dopravy, požární ochrana, ochrana životního prostředí a pohyb v provozované dopravní cestě pro činnost v zabezpečovací a sdělovací technice
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v drážní infrastruktuře pro činnost návěstní spojový dozorce
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v principech činnosti zabezpečovacích systémů na dráhách celostátních a regionálních pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v zabezpečovacích a sdělovacích zařízeních pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Obsluha zabezpečovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Obsluha sdělovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci zabezpečovacích zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci sdělovacích zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Údržba sdělovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Údržba zabezpečovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání železničního svršku a spodku ve vztahu ke sdělovacímu a zabezpečovacímu zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v ČSN, EN a TNŽ z oblasti sdělovacího a zabezpečovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provoz sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a jeho uvádění do provozu pro činnost návěstní spojový dozorce
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v technických kvalitativních podmínkách staveb drah (TKP) pro činnost návěstní spojový dozorce
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO) a prokazatelně doložit absolvování vstupního školení, jehož součástí jsou zejména podmínky pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, požární ochrany (PO) a poskytování první pomoci. Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=103125).
Před zahájením zkoušky musí uchazeč předložit doklad o elektrotechnické kvalifikaci dle vyhlášky č. 100/1995 Sb., příloha č. 4, bod 7 nebo bod 8a) nebo bod 8b) a vyhlášky č. 50/1978 Sb., § 3 nebo § 5 a vyšší.
Metodické pokyny
Zkouška je rozdělena do dvou částí: 1. část - písemná zkoška, 2. část ústní a praktická zkouška.
Při ověřování kompetence Orientace v obecné legislativě železniční dopravy, základní pracovněprávní legislativě, interních předpisech a dokumentech provozovatele dráhy pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium hodnocení a) - je třeba uvést následující právní normy a předpisy: zákon 266/1994 Sb., vyhláška 100/1995, 173/1995, 177/1995 atd.
- kritérium hodnocení b) - dostane uchazeč k prokázání znalostí 5 pojmů
- kritérium hodnocení c) - jedná se o předpisy řady BP1, D, T, S, Z, TKP, TNŽ, technické specifikace, směrnice atd.,
- kritérium hodnocení d) - dostane uchazeč k prokázání znalostí 5 pojmů.
Při ověřování kompetence Bezpečnost, ochrana zdraví zdraví v prostředí železniční dopravy, požární ochrana, ochrana životního prostředí a pohyb osob v provozované dopravní cestě pro činnost v zabezpečovací a sdělovací technice:
- kritérium a) - jedná se o předpisy řady D a Bp1
- kritérium g) - jedná se o problematiku investiční výstavby, opravných prací apod.
Při ověřování kompetence Orientace v drážní infrastruktuře pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium f) - např. návěstidla, výhybky, koleje atd.
Při ověřování kompetence Orientace v principech činnosti zabezpečovacích systémů na dráhách celostátních a regionálních pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium a) - jedná se o systém pevné a volné páky, historický vývoj staničního zabezpečovacího zařízení, přímá a nepřímá boční ochrana a další
- kritérium b) - jedná se o historický vývoj traťového zabezpečovacího zařízení, bloková a úplná bloková, podmínky a další
Při ověřování kompetence Orientace v zabezpečovacích a sdělovacích zařízeních pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium c) - umět vyjmenovat následující sdělovací zařízení: rozhlasová zařízení, telefonní zapojovače, hodinová zařízení, EPS, EZS, ICS, kamerové systémy, DDTS a další a alepsoň 2 popsat
Při ověřování kompetence Obsluha sdělovacího zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium a) - např. telefonního zapojovače a přístroje, RDST, GSMR, TRS apod.
- kritérium b) - např. rozhlasová zařízení, kamerové systémy ICS apod.
- kritérium c) - např. EPS, EZS a další
Při ověřování kompetence Orientace v technické dokumentaci zabezpečovacích zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium a) - je třeba pracovat se situačními schématy, závěrovými tabulkami apod.
Pro ověřování kompetence Orientace v technické dokumentaci sdělovacích zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium a) - jedná se o dokumentaci telefonních zapojovačů a přístrojů, RDST a dalších
- kritérium b) - jedná se o dokumentaci rozhlasových zařízení, hodinových zařízení, kamerových systémů ISC a další
- kritérium c) - jedná se o signalizační zařízení EPS, EZS a další
Při ověřování kompetence Orientace v uspořádání železničního svršku a spodku ve vztahu ke sdělovacímu a zabezpečovacímu zařízení pro činnost návěstní spojový dozorce:
- kritérium a) - popsat součásti výhybky a její princip, izolované zařízení atd.
- kritérium b) - týká se návěstidel, prvků pro zjišťování volnosti kolejových úseků, přestavníků, drátovodů atd.
- kritérium c) - např. hloubka uložení, souběhy, křížení apod.
U kritérií, která vyžadují praktická ověření, je v případě technického nebo časového omezení možno vykonat pouze zahajovací práce a následně další činnost pouze ústně popsat.
Zkouška, organizace zkoušky, předepsané kompetence jsou vždy v souladu s předpisem Správy železniční dopravní cesty, státní organizace SŽDC Zam1 v aktuálním znění.
Všechny zákonné normy a předpisy uvedené v hodnoticím standardu se používají v aktuálním platném znění ke dni zkoušky.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Dopravní vzdělávací institut, a. s.
Signal Projekt, s. r. o.