Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Autotronik | |
Platnost standardu: | Od 29.11.2016 do 18.10.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci jednostopých vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice, měření veličin jednostopých vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v měření strojních součástí, lícování a vymezování vůlí jednostopých vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika a oprava vstřikovacího systému zážehových motorů motocyklů s využitím sériové i paralelní diagnostiky
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika přípravy směsi karburátorem
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika a oprava zapalovacího systému zážehových motorů motocyklů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika a oprava příslušenství motorů přímo s ním spojených
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika a oprava emisních systémů jednostopých vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v dynamice motocyklů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika, oprava a nastavení podvozků motocyklů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika převodového ústrojí
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Komplexní diagnostika mechanických částí motorů a zkoušky výkonu motoru
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Zkoušky výkonu motoru na válcové zkušebně motocyklů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v systémech datarecordingu a analýza naměřených dat
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?kod_sm1=37&id_jp=102481).
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „A" a vyučení v oboru automechanik, mechanik opravář motorových vozidle nebo autoelektrikář.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
dodržování technologických postupů
Specifikace podmínek ověřování některých kritérií:
3. Orientace v elektrotechnice a elektronice používané u jednostopých vozidel, včetně měření jednotlivých veličin
d - motocykl na stojanu
5. Orientace, komplexní diagnostika a oprava vstřikovacího systému zážehových motorů motocyklů - předpoklad využití sériové i paralelní diagnostiky, adaptace SW ŘJ na základě diagnostiky vozidla
b - řídicí jednotka na motocyklu
6. Orientace, komplexní diagnostika a oprava přípravy směsi karburátorem zážehových motorů motocyklů
a - demontované karburátory na pracovním stole
b - motocykl umístěn na výkonové brzdě
7. Orientace, komplexní diagnostika a oprava zapalovacího systému zážehových motorů motocyklů
b - kompletní motocykl na stojanu
8. Orientace, komplexní diagnostika a oprava příslušenství motorů přímo s ním spojených - okruh dobíjení, chladicí systém, mazání, startér
b,d,f - praktické předvádění na motocyklu na stojanu
9. Orientace, komplexní diagnostika a oprava emisních systémů. Výfukový systém, dodatečné spalování výf. plynů, lambda regulace
b,c,f - praktické předvedení na motocyklu, který je na válcové zkušebně výkonu
11. Orientace, komplexní diagnostika, oprava a nastavení podvozků motocyklů
b - tlumič demontován
e - rám odstrojen a umístěn na stojan
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav jednostopých motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav jednostopých motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání zaměřené na konstrukci motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v opravárenských nebo vzdělávacích nebo řídicích činnostech v oblasti oprav jednostopých motorových vozidel, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
servisní dokumentace, katalog náhradních dílů
minimálně dva zkušební motocykly se čtyřdobým motorem a kombinací následujících parametrů:
kapalinové chlazení
hydraulicky ovládané kotoučové brzdy se systémem ABS
sekundární pohon řetězem s těsnícími kroužky
víceválcový motor s karburátory
víceválcový motor se vstřikováním
dobíjecí soustava s alternátorem s permanentním magnetem i s buzeným rotorem
motocykl, na který se dodává systém uchycení horního kufru
minimálně dva zkušební agregáty
čtyřdobý, čtyřválcový motor s rozvodem D-OHC a vícelamelovou mokrou spojkou
čtyřdobý motor s kompletním klikovým mechanismem a převodovkou
plošinový zvedák
centrální zvedák
ruční zvedák pod přední kolo a zadní kyvnou vidlici
popruhy pro upevnění motocyklů
pracovní stůl
přívod stlačeného vzduchu
nabíječka akumulátorů
rázový utahovák – pneumatický
zařízení pro roznýtování a snýtování sekundárních řetězů
délková měřidla - sada mikrometrů, úchylkoměr, dutinoměr, posuvné měřidlo, listové měrky, měřidla pro měření velikosti vůlí kluzných ložisek
sada klíčů, sada šroubováků, sada nástrčných klíčů, sada kleští, sada kladiv, momentové klíče
pomůcky pro pájení
přístroje pro měření elektrických veličin (multimetr, osciloskop)
zařízení pro výměnu a tester brzdové kapaliny
refraktometr chladicí kapaliny
tester akumulátorů
hustoměr elektrolytu
kompresiometr
synchrontestr
tlakoměr paliva
přístroj pro sériovou diagnostiku elektronických systému
válcová zkušebna výkonu motocyklů do výkonu 150 KW
zařízení na měření rámů
analyzátor výfukových plynů
tlakoměr paliva, oleje a chladicí kapaliny
zařízení pro datarekordik včetně PC a software
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 60 až 90 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 12 až 16 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška bude rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
Integrovaná střední škola automobilní Brno
Honda ČR, s. r. o.
Y Moto Praha, s. r. o.