Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Analýza držení těla v polohách a pohybech a analýza pohybových stereotypů pro potřeby tanečních mistrů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat hlavní svaly a svalové skupiny z hlediska umístění a funkce
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Předvést a popsat správné držení těla
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést a popsat zásady správného držení těla v prostředí společenského tance
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést a popsat nejčastější odchylky od správného držení těla a stereotypů tance
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Uvést a předvést korekce špatných pohybových stereotypů při technice tanců
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Sestavení programu kurzu společenského tance
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést a vysvětlit pedagogicko-didaktické zásady a vhodné metody výuky kurzu společenského tance
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Sestavit program základního, pokračovacího a medailového kurzu společenského tance
|
Praktické předvedení a ústní obhajoba přinesené práce
|
c |
Popsat jednotlivé lekce kurzu tance a vysvětlit jejich hlavní cíle
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Popsat jednotlivé fáze skupinové a individuální lekce tance a vysvětlit jejich význam
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Popsat, vysvětlit a předvést metody rozvoje pohybových dovedností ve společenském tanci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Vedení výuky společenského tance v kurzu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést figurace a vhodné vazby standardních tanců pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit a uvést metodiku výuky figurací a vhodných vazeb standardních tanců pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat historii vývoje, charakter a hudbu standardních tanců
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Předvést figurace a vhodné vazby latinsko-amerických tanců pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Vysvětlit a předvést metodiku výuky figurací a vhodných vazeb latinsko-amerických tanců pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Popsat historii vývoje, charakter a hudbu latinsko-amerických tanců
|
Písemné a ústní ověření
|
g |
Předvést figurace a vhodné vazby tanců běžných v prostředí společenského života pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Vysvětlit metodiku a předvést výuku figurací a vhodných vazeb tanců běžných v prostředí společenského života pro základní, pokračovací a medailonkové kurzy
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Popsat historii vývoje, charakter a hudbu tanců běžných v prostředí společenského života
|
Písemné a ústní ověření
|
j |
Předvést a vysvětlit techniky standardních tanců dle standardizovaných popisů v rozsahu „Licentiate“
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Vysvětlit a předvést techniky latinsko-amerických tanců dle standardizovaných popisů v rozsahu „Licentiate“
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
l |
Předvést a popsat alespoň 5 příkladů tanečních her vhodných pro taneční kurzy nebo taneční akce a určit vhodnost jejich užití (pro děti, mládež, dospělé, seniory, pohybově postižené a firemní klientelu)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
m |
Uvést, vysvětlit a předvést využití podpůrných prostředků (netradiční pomůcky, netradiční hudba) pro vedení skupinových a individuálních lekcí tanečního kurzu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
n |
Vést část lekce tanečního kurzu
|
Praktické předvedení
|
o |
Předvést ovládání mikrofonu a zvukové aparatury
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Modifikace výuky pro specifické taneční skupiny
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat specifika tanečních kurzů aplikovaných do prostředí cílové skupiny (začátečník, středně pokročilý, pokročilý, specialista; pohybově, sluchově a zrakově postižení)
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Popsat specifika tanečních kurzů aplikovaných do prostředí specifické skupiny klientů (děti, junioři, senioři, firemní kurzy)
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
5 |
Organizační zajištění kurzu společenského tance
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat způsoby náboru do tanečního kurzu a průběh zápisu
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby spolupráce s asistenty, hudbou a pořadateli
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat organizaci a náplň doplňkových akcí kurzů společenského tance
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Uvést základní zásady při pořádání společenských akcí s tanečními aktivitami v závislosti na klientele
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Popsat základní úkony při zahájení podnikání
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Orientovat se v legislativě v oblasti poskytování osobních služeb a souvisejících předpisů
|
Písemné a ústní ověření
|
g |
Prokázat obecnou orientaci v oblasti pracovněprávních vztahů
|
Písemné a ústní ověření
|
h |
Prokázat obecnou orientaci v daňové evidenci potřebné k výkonu profese
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v oblasti etikety pro potřeby tanečních mistrů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit kategorie významnosti a chování v běžných situacích představování, zdravení a oslovování, uvést příklady na modelových situacích
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit a předvést etiketu všedního dne v běžných situacích
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Uvést a vysvětlit zásady a pojmy v oblékání muže a ženy do společnosti pro různé příležitosti
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Uvést a vysvětlit zásady společenského stolování
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Uvést a vysvětlit zásady etikety při běžných společenských příležitostech (v soukromí, na návštěvě, v kanceláři)
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Uvést a vysvětlit zásady etikety při slavnostních rodinných událostech (svatba, různé oslavy, pohřeb)
|
Písemné a ústní ověření
|
g |
Uvést a vysvětlit zásady etikety při pracovních společenských událostech
|
Písemné a ústní ověření
|
h |
Uvést a vysvětlit zásady etikety při slavnostních rodinných událostech (recepce, banket, raut a další akce)
|
Písemné a ústní ověření
|
i |
Uvést a vysvětlit zásady etikety na různých tanečních akcích
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Poskytování poradenství v oblasti společenského tance a etikety
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit pojem společenský tanec a vyjmenovat jeho využití ve společenském životě
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Uvést základní zásady etikety v obecné rovině společenského života i v návaznosti na taneční aktivity
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Uvést základní hygienické návyky a základní hygienické normy při tanečních aktivitách
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Hodnocení výkonu soutěžících při tanečních soutěžích
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyjmenovat a vysvětlit kritéria hodnocení jednotlivců a párů při tanečních soutěžích
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Vyjmenovat a vysvětlit kritéria hodnocení formací při tanečních soutěžích
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Zhodnotit výkon tanečních párů při simulované soutěži
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů při tanečních aktivitách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat způsoby zajištění bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví klientů na skupinových nebo individuálních lekcích tance
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Popsat správný a funkční oděv a obuv pro společenský tanec
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Poskytování první pomoci pro potřeby tanečních mistrů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyhodnotit rychle nenadálé situace (např. bezvědomí, epileptický záchvat, zástava dechu a srdce, krvácení), určit druh a rozsah poranění či poškození, navrhnout a předvést způsoby řešení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Simulovat rozhovor při volání na záchranný systém
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést a vysvětlit správný postup při neodkladné resuscitaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat a předvést správný postup poskytnutí první pomoci při nejčastějších úrazech (vykloubení kotníku, kolene, krvácení prstů na noze, svalové zranění, poranění hlavy, mdloby, nevolnost apod.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Uvést specifika poskytování první pomoci v prostředí sálu při lekcích tanečního kurzu
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Uchazeč si s sebou ke zkoušce přinese adekvátní taneční oděv a taneční obuv. Přivede si s sebou asistenta nebo asistentku, s kterým/kterou bude předvádět jednotlivé tance, případně může využít partnera nebo partnerku z modelového páru.
V průběhu celé zkoušky autorizovaná osoba také sleduje a posuzuje správné, přesné a odborné vyjadřování uchazeče a používání adekvátního názvosloví na požadované úrovni.
U kritérií s písemným a ústním ověřením budou uchazeči zadány otevřené otázky pro písemné zpracování odpovědí s možností doplňujících otázek ústně v případě potřeby.
Ad kompetence Sestavení programu kurzu společenského tance, kritérium b/
- uchazeč sestaví program základního, pokračovacího a medailového kurzu společenského tance v minimálním rozsahu 2-3 normostrany A4 pro každý kurz (celkem 6-9 normostran A4)
- specifikaci (např. počet lekcí, délka lekce, věk a pokročilost klientů) kurzu upřesní autorizovaná osoba minimálně 1 měsíc před zkouškou a uchazeč zpracovanou práci zašle v elektronické podobě 7 kalendářních dnů před termínem zkoušky autorizované osobě
- uchazeč přinese s sebou program kurzu společenského tance v písemné podobě ke zkoušce a u zkoušky ho obhájí
Ad kompetence Vedení výuky společenského tance v kurzu, kritéria a, b/
standardní tance v rámci tohoto standardu: waltz, valčík, tango, slowfox, quickstep
Ad kompetence Vedení výuky společenského tance v kurzu, kritéria d, e/
latinsko-americké tance v rámci tohoto standardu: ča ča, samba, rumba, jive, paso doble
Ad kompetence Vedení výuky společenského tance v kurzu, kritéria g, h/
tance běžné v prostředí společenského života v rámci tohoto standardu: polka, blues, mazurka, swing, módní tance, rock´n´roll, country, slowrock, čardáš
Ad kompetence Vedení výuky společenského tance v kurzu, kritérium n/
uchazeč povede výuku části lekce tanečního kurzu simulovanou minimálně dvěma tanečními páry v délce nejméně 45 minut
fáze výuky lekce určí autorizovaná osoba
autorizovaná osoba se při hodnocení zaměří také na přístup uchazeče k tanečním párům, jeho přehled o dění na tanečním parketu, způsoby vysvětlování a spolupráci uchazeče s asistentem/kou
Ad kompetence Orientace v oblasti etikety pro potřeby tanečních mistrů, kritérium b/
běžnými situacemi se rozumí: pozdrav, podání ruky, představení, představování, obdarování dárky nebo květinou, chůze po ulici, pohyb v budově, cestování, telefonování
Ad kompetence Orientace v oblasti etikety pro potřeby tanečních mistrů, kritérium d/
oblasti společenského stolování jsou: zasedací pořádek, prostírání stolu, servírování a obsluha, správné stolování v soukromí i v restauraci
Ad kompetence Hodnocení výkonu soutěžících při tanečních soutěžích, kritérium c/
simulovaná soutěž se dvěma tanečními páry
uchazeč zhodnotí jeden standardní tanec, jeden latinsko-americký tanec a polku
autorizovaná osoba se při hodnocení zaměří také na přehled uchazeče o dění na tanečním parketu a jeho pohyb po tanečním parketu
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifkace připravila SR pro osobní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Svaz učitelů tance ČR
Český svaz tanečního sportu
Czech Dance Organization
Česká komora fitness