Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Obchod
Platnost standardu: Od 21.10.2022 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 5

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Orientace v základních ekonomických pojmech

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat a popsat druhy účetnictví pro právnické a fyzické osoby Ústní ověření
b Vyjmenovat přímé a nepřímé daně s určením, které se vztahují k DPH Ústní ověření
c Vyjmenovat základní druhy nákladů ovlivňujících hospodaření podniku Ústní ověření
d Vyjmenovat jednotlivé druhy výnosů ovlivňujících hospodaření podniku Ústní ověření
e Popsat a zpracovat kalkulaci ceny výrobku Praktické předvedení a ústní ověření
f Vysvětlit pojem "Rentabilita" a její vliv na hospodaření podniku a vypočítat rentabilitu tří výrobků Praktické předvedení a ústní ověření
g Vysvětlit pojem "Privátní značka", její podstatu a přínos pro maloobchod Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Obsluha programů pro analytické zpracování statistických a marketingových dat

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat základní typy informačních systémů v podniku a vysvětlit jejich význam a fungování Ústní ověření
b Popsat dva jakékoliv nejpoužívanější balíčky SW pro zpracování a vyhodnocení dat Ústní ověření
c Vyjmenovat tři programy, které jsou vhodné pro tvorbu finančních statistik a analýz, a popsat jejich strukturu a funkčnost Ústní ověření
d Zpracovat ve zvoleném programu statistickou cenovou tabulku včetně její analýzy Praktické předvedení a ústní ověření
e Vytvořit v tabulkovém procesoru na základě zadaných údajů tři druhy grafů a jejich popisy Praktické předvedení a ústní ověření
f Vytvořit tiskový soubor ze statistických dat a odeslat je elektronickou formou zadavateli Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Orientace v metodách a postupech zaměřených na průzkum trhu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat a popsat jednotlivé druhy průzkumů trhu Ústní ověření
b Zpracovat elektronický formulář v tabulkovém procesoru, vhodný pro provedení cenového průzkumu trhu Praktické předvedení a ústní ověření
c Vyjmenovat a popsat možnosti zjišťování konkurenčních cen na trhu Ústní ověření
d Vyjmenovat a popsat možnosti zjišťování nových výrobků u konkurenčních firem Ústní ověření
e Předvést zjišťování cen a nových výrobků s využítím software Praktické předvedení a ústní ověření
f Popsat uplatnění marketingových postupů a znalostí při průzkumu trhu Ústní ověření
g Popsat uplatnění merchandisingových postupů a znalostí při průzkumu trhu Ústní ověření
h Předvést a popsat "Analýzu věrnostního programu" se zaměřením na Analýzu nákupního košíku, Analýzu zákazníků zařazených do věrnostního programu a Analýzu promočních akcí, a to z hlediska ekonomického i logistického Praktické předvedení a ústní ověření
i Popsat "Analýzu pomocí práce v terénu" se zaměřením na posouzení pobočkové sítě, konkurenční analýzu a Mystery shopping (kvalitativní výzkum trhu, který měří maloobchodní kvalitu služeb, nebo kdy se získávají informace o produktech a službách vlastní či konkurenční firmy) a vysvětlit její vliv na markentingové rozhodování firmy Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Sběr dat a analýza údajů, statistické metody

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zdůvodnit důležitost kontinuálního sledování a vyhodnocování konkurenčních výrobků, cen a metod prodeje Ústní ověření
b Analyzovat na základě zadaných dat cenový vývoj v jednotlivých kategoriích výrobků podle sledovaných subjektů a zpracovat data ve sloupcovém diagramu Praktické předvedení a ústní ověření
c Analyzovat na základě zadaných dat změny položek v jednotlivých kategoriích výrobků podle sledovaných subjektů a zpracovat data do tabulky v tabulkovém procesoru Praktické předvedení a ústní ověření
d Analyzovat propagační letáky vybraných subjektů a na základě této analýzy zpracovat rozbor zaměření promočních akcí na koncového spotřebitele Praktické předvedení a ústní ověření
e Analyzovat předložené propagační letáky, na základě této analýzy vyhodnotit zaměření trhu na jednotlivá roční období a na základě tohoto vyhodnocení zpracovat návrh ročního plánu propagace Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Analýza a její členění

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit pojem a popsat "Fundamentální analýza" Ústní ověření
b Vysvětlit pojem a popsat "Psychologická analýza" Ústní ověření
c Vysvětlit pojem a popsat "Technická analýza" Ústní ověření
d Popsat a předvést postup při "Analýze zákazníka" pomocí "Segmentace zákazníků" a RFM analýzy ((Recency(počet dní), Frequency(Frekvence nákupů), Monetary value(celková hodnota transakce)) Praktické předvedení a ústní ověření
e Popsat a předvést postup při "Analýze konkurence" a druhy sběru dat při této analýze Praktické předvedení a ústní ověření
f Vysvětlit pojem "Vnitřní analýza" a očekávané výstupy z této analýzy Ústní ověření
g Vysvětlit pojem "Zákaznické výzkumy" a vyjmenovat jejich druhy Ústní ověření
h Popsat a předvést postup při "Analýze zásobování" z hlediska nadzásob a podzásob, včetně výpočtu obrátky zásob Praktické předvedení a ústní ověření
i Popsat a předvést postup při "Analýze obsazenosti a efektivity skladu" Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Vliv analytických výstupů na subjekt maloobchodního trhu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat vliv analytického výstupu na maloobchodní subjekt Ústní ověření
b Popsat a předvést postup při úpravě identity značky na základě analytického průzkumu Praktické předvedení a ústní ověření
c Popsat a předvést postup při nastavení inovačních procesů na základě analytického průzkumu Praktické předvedení a ústní ověření
d Popsat postup při definici relevantních cílových skupin na základě analytického průzkumu Ústní ověření
e Popsat a předvést postup při úpravě stávajícího systému řízení vztahů se zákazníky na základě analytického průzkumu Praktické předvedení a ústní ověření
f Popsat vliv analytického průzkumu na PR (Public relations neboli „vztahy s veřejností“) a reklamní taktiku maloobchodního subjektu Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.

V rámci zkoušky na pozici Analytik průzkumu maloobchodního trhu se autorizovaná osoba zaměří na teoretické znalosti a praktické činnosti, které charakterizují danou pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti se uskuteční na pracovišti, které bude mít dostatečné zázemí a prostory k vykonámí zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiálně-technické předpoklady pro provedení zkoušky.)

Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí a gramotnosti práce na PC, při přípravě a zpracování poskytnutých dat, za využití software a kancelářských balíčků. Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady, které jsou součástí materiálně - technických předpokladů pro provedení zkoušky.

Z hlediska správnosti a kontroly vypracování úkolů obdrží uchazeč podklady a materiály při samotné zkoušce, kde je také následně vypracuje a popíše jednotlivé výstupy autorizované osobě.

 

Seznam úkolů:

Při plnění kritéria Obsluha programů pro analytické zpracování statistických a marketingových dat - bod d) e) f)

1) Uchazeč dostane k dispozici cenová data 10 výrobků, z nichž zpracuje statistickou tabulku včetně analytického vyhodnocení. Následně tato data zpracuje do tří různých typů grafů, včetně jejich popisů, a vytvoří tiskový soubor, který elektronicky odešle na zadanou adresu.

Při plnění kritéria Orientace v metodách a postupech zaměřených na průzkum trhu - bod b)

2) Uchazeč dostane k dispozici data 20 druhů výrobků od pěti obchodníků, pro jejichž výzkum zpracuje elektronický formulář.

Při plnění kritéria Sběr dat a analýza údajů, statistické metody- bod b) c)

3) Uchazeč dostane k dispozici cenová data 10 cen v pěti kategoriích u tří subjektů, zanalyzuje cenový vývoj a změny dat u jednotlivých položek, zpracuje data do tabulky v tabulkovém procesoru a vytvoří sloupcový diagram.

Při plnění kritéria Sběr dat a analýza údajů, statistické metody- bod d) e)

4) Uchazeč obdrží propagační letáky konkurenčních subjektů a zpracuje analýzu podle zadání se zaměřením na koncového spotřebitele, včetně návrhu na roční plán propagace.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

  1. Vyšší odborné vzdělání v oblasti ekonomiky podniku, marketingu a merchandisingu a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti styku se zákazníky nebo při poskytování prodejních a poprodejních služeb nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti ekonomiky podniku, marketingu a merchandisingu.
  2. Vysokoškolské vzdělání se zaměřením v oblasti ekonomie či ekonomiky podniku a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti ekonomiky podniku, marketingu a merchandisingu, nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oblasti ekonomiky podniku, marketingu a merchandisingu.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

 

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Zkušební místnost s pracovním stolem a kancelářskou židlí, kancelářským papírem, psacími potřebami a kalkulačkou.

Počítač s tiskárnou, vybavený operačním systémem, tabulkovým, editačním a prezentačním programem (kancelářský balíček programů) pro tvorbu statistik, analýz a výstupů z nich.

On-line připojení k internetu

Dokumenty v elektronické i tištěné podobě (fotografie, letáky, katalogy zboží).

Podkladové materiály pro výpočet zadaných příkladů, tvorbu tabulek, statistik a grafů, analýz a průzkumového formuláře.

Regálový systém s 30 vzorky výrobků uvedených v poskytnutých letácích po minimálně jednom kusu pro předvádění zjišťování a tvorbu analýz.

 

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby zajistí, aby pracoviště bylo uspořádáno a vybaveno tak, aby pracovní podmínky pro vykonání zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

COOP - Jednota

Kaufland

Automotive Lighting

Škola hotelnictví a gastronomie