Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | |
Povolání: | Autoelektrikář | |
Platnost standardu: | Od 28.10.2022 do 15.12.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 16.12.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP, PO, ochrany zdraví, životního prostředí a právních předpisů při opravách silničních motorových vozidel s hybridním a elektropohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v technické dokumentaci silničních motorových vozidel s elektropohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice používané v silničních motorových vozidlech s elektropohonem, včetně měření jednotlivých veličin
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrických zařízeních a sítích elektrického vedení pod nebezpečným napětím
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci akumulátorů a jejich uložení v silničních motorových vozidlech s elektropohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci a činnosti elektropohonu vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v příslušenství vozidel s elektrickým pohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a konstrukci hybridních pohonů silničních motorových vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Dobíjení akumulátoru vozidla s elektropohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Odpojení akumulátoru vozidla s elektropohonem
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění servisních úkonů na elektropohonu
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava vysokonapěťové baterie
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením. (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/autoelektrikar#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem je řidičské oprávnění skupiny "B".
V průběhu praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Konkretizace podmínek pro praktické ověřování odborných způsobilostí:
U odborných způsobilostí Orientace v konstrukci akumulátorů a jejich uložení v silničních motorových vozidlech s elektropohonem, Diagnostika a oprava vysokonapěťové baterie se praktické předvedení realizuje:
minimálně na dvou zkušebních osobních automobilech na elektropohon, 1x hybridní pohon + 1x elektropohon
na reálném modelu vysokonapěťové baterie s bezpečným napětím
U odborné způsobilosti Orientace v uspořádání a konstrukci hybridních pohonů silničních motorových vozidel se praktické předvedení realizuje:
minimálně na dvou zkušebních osobních automobilech na elektropohon, 1x hybridní pohon + 1x elektropohon
U odborné způsobilosti Dobíjení akumulátoru vozidla s elektropohonem se praktické předvedení realizuje:
minimálně na dvou zkušebních osobních automobilech na elektropohon, 1x hybridní pohon + 1x elektropohon
na reálném modelu elektropohonu s bezpečným napětím
na reálném modelu vysokonapěťové baterie s bezpečným napětím
na originální nabíječce VN baterie, dodané k vozidlu při jeho prodeji zákazníkovi
na univerzální nabíječce VN baterie nebo nabíjecím sloupu pro vozidla na elektropohon (např. wallbox nebo např. nabíječka pro nabíjecí zóny u obchodních center)
U odborných způsobilostí Odpojení akumulátoru vozidla s elektropohonem, Provádění servisních úkonů na elektropohonu se praktické předvedení realizuje:
minimálně na dvou zkušebních osobních automobilech na elektropohon, 1x hybridní pohon + 1x elektropohon
na reálném modelu elektropohonu s bezpečným napětím
na reálném modelu vysokonapěťové baterie s bezpečným napětím
Ústní ověřování bude probíhat formou odpovědí na otevřené otázky, uchazeč může využít písemnou přípravu (schémata, nákresy a poznámky připravené v době 45 minutové přípravy na zkoušku). Při ověřování splnění kritérií založených na formě praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění a ke kvalitě montážních a servisních úkonů.
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR Turnov
ISŠA Brno
Jan Slanina Radostice, OSVČ
Stroje Polák, Rajhrad u Brna