Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Úklidový pracovník | |
Platnost standardu: | Od 2.4.2011 do 31.7.2014 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 2 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými pomůckami
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Volba, příprava a kompletace, údržba a čištění pomůcek a strojů včetně pomůcek BOZP
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Identifikace základních materiálů podlah, nábytku, zařízení a volba vhodných technologických postupů dle harmonogramů prací
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu sociálních zařízení
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění mopování tvrdých podlahových ploch
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění běžné údržby kobercových podlahových ploch a čalounění
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění strojního mytí, čištění a leštění podlahovým kotoučovým strojem a podlahovým automatem na tvrdých podlahách
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění údržby nábytku, zařízení a ploch do 1,5 m a nad 1,5 m
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby kuchyňských a stravovacích prostor
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a čištění chodeb, schodišť, podest a teras
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a údržby výtahů
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby elektrozařízení
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Organizace práce na pracovišti
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy. Dále stanoví, které pomůcky smí uchazeč při zkoušce používat.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Hodnocení bude zaměřeno na dodržení technologických postupů, na zručnost při provádění úkonů a na výslednou kvalitu práce.
Zkouška se může skládat ze dvou časově i prostorově oddělených částí, praktické a teoretické. Autorizovaná osoba rozpracuje kritéria podrobně podle charakteru konkrétních zadaných úkolů, podle typů povrchů, zařizovacích předmětů, nábytku atd. Uchazeči budou zadány činnosti, které jsou obsahem této dílčí kvalifikace, jejichž splnění realizuje. Konkrétní úkoly a jejich rozsah určí autorizovaná osoba.
Při posuzování kvality se doporučuje hodnotit podle těchto kritérií:
•Kvalita provedené práce a znalost navázání jednotlivých postupů
•Dodržení požadavků zadání, pokynů výrobců strojů, chemických prostředků a úklidových pomůcek
•Technické provedení úklidu a čištění, estetický vzhled uklízených a čištěných ploch podle zadání
Při ověřování odborných způsobilostí formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů, k dodržování předpisů, ke kvalitě provedené práce i k časovému hledisku zvládání operací.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „vyhověl“ nebo „nevyhověl“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč vyhověl pro všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč pro některou kompetenci nevyhověl. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované právnické osoby.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce musí mít nejméně střední vzdělání s maturitní zkouškou a současně musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
a) Středoškolské vzdělání s maturitou – minimálně 10 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci zkoušejícího či učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem personální certifikace od České společnosti pro jakost ve všech třech stupních – úklidový operátor, úklidový manažer, úklidový specialista, kdy nejvyšší stupeň odborné způsobilosti musí být platný, nebo srovnatelný zahraniční certifikát, nebo osvědčení o získání dílčí kvalifikace, u které žádá o udělení autorizace. Požadavky na odbornou způsobilost musí žadatel o udělení autorizace splňovat nejméně v období posledních pěti let před podáním žádosti o udělení autorizace.
b) Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na stavebnictví, management nebo chemii a alespoň 5 let praxe v řídících činnostech spojených s úklidem a čištěním nebo ve funkci zkoušejícího či učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem personální certifikace od České společnosti pro jakost ve všech třech stupních – úklidový operátor, úklidový manažer, úklidový specialista, kdy nejvyšší stupeň odborné způsobilosti musí být platný, nebo srovnatelný zahraniční certifikát, nebo osvědčení o získání dílčí kvalifikace, u které žádá o udělení autorizace. Požadavky na odbornou způsobilost musí žadatel o udělení autorizace splňovat nejméně v období posledních pěti let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
– Autorizovaná osoba, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
– Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC, tisku jednotného osvědčení a zasílání s vyhodnocením elektronickou poštou (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pracoviště pro provádění zkoušek musí mít níže popsané vybavení v dostatečném množství, v bezvadném stavu, odpovídající nejnovějším trendům úklidu, a nebo být akreditované Českou asociací úklidu a čištění.
Pracoviště musí umožňovat praktické předvedení veškerých technologických postupů obsažených v KS a HS, tzn. se zdrojem elektrické energie 230V, teplou i studenou vodou a všemi plochami nutnými k praktickým zkouškám.
Pracoviště musí obsahovat:
-Dokumentaci pro hodnocenou činnost – harmonogramy, bezpečnostní listy, technologický postup.
-Pomocná zařízení odpovídající požadavkům BOZP a hygienickým předpisům. Osobní ochranné pracovní prostředky dle bezpečnostních listů prostředků.
-Chemické přípravky na celkovou údržbu a ve všech režimech úklidu:
-sociálních zařízení a umývárenských oblastí
-kancelářského nábytku a zařízení
-tvrdých podlah různých typů, textilií a koberců
-pokovených a kovových částí nábytku a zařizovacích předmětů
-skleněných ploch
-Místnosti a vybavení:
-sociální zařízení včetně /nebo a umývárenské oblasti vybavené WC mísou, pisoárem, umyvadlem, sprchovým koutem, zásobníky hygienických materiálů, zrcadlem, bateriemi
-kancelář s kobercem, dřevěným nábytkem a nábytkem s plastovou dýhou, kancelářskou technikou
-chodba, schodiště, popřípadě výtah s PVC nebo dlažbou
-kuchyňka s linkou vybavená varnou deskou, mikrovlnou troubou, dřezem, kávovarem, lednicí a myčkou
-zabudované materiály – dlažba a protiskluzná dlažba, kámen – žula mramor, linoleum nebo PVC, skleněné plochy
-skleněné plochy
-Technické a materiálové vybavení:
-Vysavač na mokro i sucho, podlahový kotoučový stroj dvourychlostní, unašeč padu, kartáč na stroj, vysavač s elektrickou klepací hlavou, prodlužovací kabel.
-Mikrovláknové utěrky do všech oblastí a všech typů, celulózové utěrky, bílé papírové ručníky, houby s padem, štětka na WC s nástavcem, ometák prachu a pavučin, teleskopická tyč, podlahový držák padu s minimálně 5 typy padů, podlahový pad v příslušné velikosti a minimálně pět typů, držáky mopů včetně tyčí, mop třásňový, plochý s úchyty, mikrovláknové mopy všech typů, kartáček, celulózová houba, vědro ve čtyřech barvách o obsahu 5 l, rozprašovače dle barevného kódování v potřebném množství a odměrné a dávkovací pomůcky, dvouvozík se ždímačem a vložkou, igelitové podložky/pytle, rozmývák, stěrka atd.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnotícím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Uchazeč
Pracovní oděv a obuv, osobní ochranné pracovní prostředky odpovídající prováděným pracím.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 45 až 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 2 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být podle zadaných činností rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnotící standard byl připraven SR pro ostatní služby, v níž byly zastoupeny:
Česká asociace úklidu a čištění
Domestika, s. r. o.
Střední podnikatelský stav
OHK Klatovy, Petr Havrda Consulting
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ČR
ČSAD Hodonín, a. s.
Národní ústav odborného vzdělávání v Praze
Na tvorbě hodnotícího standardu se dále podílely tyto subjekty:
CLARIMA, s. r. o.
JASPA, s. r. o.