Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekonomika a administrativa | |
Platnost standardu: | Od 11.2.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení integrace projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení rozsahu projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení časového rámce projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finanční řízení projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení jakosti projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení rizik projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení změn v projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení zdrojů projektu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení informací a dokumentace v projektu
|
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení programu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení organizace prostřednictvím projektů
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Agilní řízení projektu
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Zkouška se skládá ze tří částí:
písemná zkouška - viz pravidla pro písemné ověření
praktická zkouška - viz pravidla pro praktické předvedení (vypracování případové studie)
ústní zkouška - viz pravidla pro ústní ověření (včetně obhajoby případové studie)
Pravidla pro písemné ověření:
Písemné ověření se provádí v listinné nebo elektronické podobě.
Písemný test musí být použit pouze u kritérií a) všech kompetencí.
U ostatních kritérií ověřovaných písemně musí být použita forma otevřených otázek.
Pravidla pro ověření jednotlivého uchazeče formou testu:
použije se pouze u kritérií a) všech kompetencí
soubor otázek pro testy musí mít minimálně 66 otázek - minimálně 6 otázek pro každé kritérium a)
soubor otevřených otázek musí mít minimálně 24 otázek - minimálně 4 otázky pro každé kritérium
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující dvě podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Test pro jednotlivého uchazeče
musí mít 22 otázek (každé kritérium musí být ověřeno alespoň 2 otázkami
za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek
uchazeč má na vypracování testu 30 minut.
Pravidla pro písemné ověření jednotlivého uchazeče formou otevřených otázek:
písemné ověření formou otevřených otázek musí mít 12 otázek
každé kritérium musí být ověřeno alespoň 2 otázkami
pro úspěšné splnění musí být pro každé kritérium správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek
uchazeč má na vypracování odpovědí 45 minut.
Pravidla pro praktické předvedení:
autorizovaná osoba připraví pro zkoušku soubor minimálně 10 případových studií
případová studie musí pokrývat všechna kritéria, která jsou ověřována způsobem praktického předvedení (i způsobem praktického předvedení v kombinaci s ústním ověřením)
uchazeč si vylosuje jednu případovou studii, kterou vyřeší a před komisí obhájí
řešení případové studie je součástí zkoušky a probíhá ve zkušební místnosti v den konání zkoušy
čas na samotné řešení případové studie je 150 minut.
Pravidla pro ústní ověření:
Zkoušející vede s uchazečem rozhovor, v jehož rámci ověřuje formou otevřených otázek všechna kritéria, která se zjišťují způsobem ústního ověření (i způsobem v kombinaci s praktickým předvedením). Je na úvaze zkoušejícího, zda jednou otázkou chce pokrýt jedno, nebo více předepsaných kritérií.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanou fyzickou osobou s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovaným zástupcem autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Vysokoškolské vzdělání magisterského stupně se zaměřením na management, ekonomiku nebo personalistiku, mezinárodní profesní certifikát v oblasti projektového řízení vydaný Project Management Institute (úroveň Program Management Professional) a alespoň 5 let odborné praxe v oboru projektového řízení, zahrnující doloženou praxi v řízení komplexních projektů a současně řízení programů nebo řízení portfolia projektů, které pokryjí všechny kompetence hodnoticího standardu. Žadatel o autorizací doloží přehledem projektů/portfolií projektů či programů s krátkou charakteristikou jednotlivých projektů/programů.
Vysokoškolské vzdělání magisterského stupně se zaměřením na management, ekonomiku nebo personalistiku, mezinárodní profesní certifikát v oblasti projektového řízení vydaný International Project Management Association (úroveň Certified Senior Project Manager - IPMA Level B, IPMA PMC - Certified Project Management Consultant, Certified Projects Director - IPMA Level A nebo IPMA PPMC, Certified Programme and Portfolio Management Consultant) a alespoň 5 let odborné praxe v oboru projektového řízení, zahrnující doloženou praxi v řízení komplexních projektů a současně řízení programů nebo řízení portfolia projektů, které pokryjí všechny kompetence hodnoticího standardu. Žadatel o autorizací doloží přehledem projektů/portfolií projektů či programů s krátkou charakteristikou jednotlivých projektů/programů.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo pro místní rozvoj, www.mmr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Autorizovaná osoba musí disponovat tímto materiálně-technickým vybavením:
zkušební místnost
papír a psací potřeby
kalkulačka
10 případových studií
soubor otevřených otázek pro písemné ověření
soubor otázek pro testy (pokud test bude součástí písemné zkoušky)
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 5,5 až 6,5 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Z toho připadá 75 min na písemné ověření (uzavřené i otevřené otázky). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro management a administrativu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Specialist Service
Společnost pro projektové řízení, z. s.
RPIC - ViP