Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Speciální a interdisciplinární obory | |
Povolání: | Manažer BOZP | |
Platnost standardu: | Od 1.2.2013 do 19.8.2020 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 19.6.2020 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aplikace právních a ostatních předpisů a evropských právních předpisů v oblasti BOZP, včetně Národní politiky BOZP v ČR při výkonu činnosti manažera BOZP
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zavádění a aktualizace systému řízení BOZP ve firmě
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Hodnocení a řízení rizik BOZP
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Aplikace zásad technické bezpečnosti při výkonu manažera BOZP
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Aplikace ergonomických přístupů
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Školení vedoucích pracovníků v BOZP
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Šetření, evidence a hlášení pracovních úrazů a nemocí z povolání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Jednání s kontrolními orgány
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Prověřování účinnosti preventivních kontrol BOZP na pracovištích
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Kontrolování úplnosti a aktuálnosti dokumentace BOZP
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování ekonomické účinnosti systému řízení BOZP
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Uchazeč musí být osobou odborně způsobilou v oblasti prevence rizik BOZP podle zákona 309/2006 Sb. v pozdějším znění.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Zkouška zahrnuje odpovědi na otázky obsažené v písemném testu (prokázání zejména znalostí základních právních předpisů, požadavky na bezpečnost provozu a používání strojů a technických zařízení, ergonomie v pracovním prostředí, evidence a hlášení pracovních úrazů, požadavky kategorizace prací).
Kompetence Aplikace právních a ostatních předpisů a evropských právních předpisů v oblasti BOZP, včetně Národní politiky BOZP v ČR při výkonu činnosti manažera BOZP, Zavádění a aktualizace systému řízení BOZP ve firmě, Hodnocení a řízení rizik BOZP, Aplikace zásad technické bezpečnosti při výkonu manažera BOZP, Aplikace ergonomických přístupů, Školení vedoucích pracovníků v BOZP, Šetření, evidence a hlášení pracovních úrazů a nemocí z povolání, Prověřování účinnosti preventivních kontrol BOZP na pracovištích, Kontrolování úplnosti a aktuálnosti dokumentace BOZP, Vyhodnocování ekonomické účinnosti systému řízení BOZP jsou ověřovány písemně v rámci odborné práce, kterou uchazeč zpracuje předem a předá k odbornému posouzení. Předmětem hodnocení výkonu na zkoušce bude současně obhajoba písemné práce v rámci ústní zkoušky.
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování
Soubor písemných otázek pro písemné testy stanoví autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů (minimálně 350 písemných otázek).
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Autorizovaná osoba si zároveň pro zkoušku připraví soubor fotografií nejrůznějších pracovišť s nedostatky, které se z hlediska BOZP na nich nacházejí. Uchazeč si vylosuje jednu fotografii, na níž odhalí a popíše nedostatky a rizika související s činnostmi na daném pracovišti. Autorizovaná osoba má možnost pokládat doplňující otázky. Práce s fotografií je součástí zkoušky a probíhá ve zkušební místnosti v den konání zkoušky. Čas na odhalování nedostatků a rizik na pracovišti dle fotografie je 10 až 20 minut.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněné následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard připravila SR pro bezpečnost a ochranu osob a majetku a bezpečnost práce, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Komora BOZP a PO ČR
CIVOP, s. r. o.
Hygienická stanice hl. m. Prahy
Vyšší odborná škola živnostenská Přerov, s. r. o.