Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Doprava a spoje | |
Povolání: | Administrátor pošt | |
Platnost standardu: | Od 29.9.2017 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v provozních předpisech a poštovních podmínkách včetně znalosti BOZP
|
3 | |||||||||||||||||||||
Manipulace s penězi
|
3 | |||||||||||||||||||||
Prodej doplňkového zboží a cenin
|
3 | |||||||||||||||||||||
Přijímání a vydávání listovních a balíkových zásilek klientům
|
3 | |||||||||||||||||||||
Zpracování poštovních zásilek, příjem zásilek na poštu a výprava do přepravní sítě
|
3 | |||||||||||||||||||||
Výdej přídělů a přejímka odvodů peněžních hotovostí a cenin pro jednotlivá pracoviště pošty
|
4 | |||||||||||||||||||||
Pokladní činnost na poště
|
4 | |||||||||||||||||||||
Plánování objemu finančních hotovostí a cenin na poště
|
4 | |||||||||||||||||||||
Přijímání reklamací
|
4 | |||||||||||||||||||||
Vyúčtování poštovních zásilek s poštovními doručovateli
|
3 | |||||||||||||||||||||
Přijímání a vyplácení poštovních poukázek, platebních dokladů a důchodů
|
4 | |||||||||||||||||||||
Organizace, řízení a kontrola provozu pošty
|
6 | |||||||||||||||||||||
Uzavření pracoviště (vyúčtování poštovních zásilek, finančních hotovostí)
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Autorizovaná osoba je povinna do ověřování zařadit simulaci procesu zpracování celkem 10 fiktivních poštovních zásilek, 4 peněžních poukázek, 2 výplatních dokladů.
Při ověřování splnění kritérií je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů a k dodržování poštovních předpisů.
Při ověřování kompetence Manipulace s penězi, kritérium d) použije autorizovaná osoba minimálně 4 kusy bankovek, a to – 1x opotřebovanou oběhem, 1x běžně poškozenou, 1x nestandardně poškozenou a 1x k identifikování ochranných prvků.
Při ověřování kompetencí Pokladní činnost, kritéria b) a d), Vyúčtování poštovních zásilek s poštovními doručovateli kritéria b) až d) a Uzavření pracoviště (vyúčtování poštovních zásilek, finančních hotovostí), kritérium d) použije autorizovaná osoba 20 kusů bankovek různých nominálních hodnot a 15 kusů mincí (4x 50,-; 5x 20,-; 5x 10,-; 1x 5,-)
Při ověřování kompetence Vyúčtování poštovních zásilek s poštovními doručovateli kritérium b) uchazeč ověří, zda jsou na zásilkách uvedeny všechny náležitosti a poznámky, které má doručovatel za povinnost na zásilky uvést a zaeviduje je do dodávacích dokladů.
Při ověřování kompetence Vyúčtování poštovních zásilek s poštovními doručovateli kritérium c) uchazeč ověří v dokladech, že doručovatel předává správnou výši finanční hotovosti, a že tato finanční hotovost je řádně vyúčtována.
Při ověřování kompetence Vyúčtování poštovních zásilek s poštovními doručovateli kritérium d) musí uchazeč odevzdat převzatou hotovost do pokladny pošty (t.j. pracoviště pošty).
V případě, že autorizovaná osoba zvolí pro ústní ověřování formu vylosovaných otázek, musí dodržet následující pravidla.
Pravidla pro aplikaci ústního ověřováni formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřuji pomoci losovaných otázek, musí byt splněny následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověřeni a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou a 5 let odborné praxe jako lektor kvalifikační přípravy v rámci poštovního operátora, odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
- Učitel odborných předmětů nebo odborného výcviku (učitelé v oboru poštovnictví a logistiky), odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Tiskopisy předepsané poštovním operátorem v podací, dodávací a reklamační službě
- Technologické vybavení pracovníka poštovní přepážky (pracovní stůl, PC se specializovaným SW poštovního operátora
- Provozní předpisy poštovního operátora
- Poštovní podmínky poštovního operátora
- Tiskopisy smluvních partnerůpoštovního operátora
- 20 fiktivních poštovních zásilek, 8 poštovních poukázek, 2 výplatní doklady a důchody nebo jejich fotokopie
- 20 kusů bankovek různých nominálních hodnot a 15 kusů mincí (4x 50,-; 5x 20,-; 5x 10,-; 1x 5,-)
- UV lampa
- Poštovní pytel, plombovací kleště, motouz, pytlovák, vlaječky apod.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické či prostorové vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace doklady (resp. jejich ověřené kopie) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 90 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 3 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška nemůže být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Česká pošta, s. p.