Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Hlavní vedoucí zotavovacích akcí dětí a mládeže | |
Platnost standardu: | Od 27.1.2023 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v potřebách dětí a mládeže v rámci volnočasových aktivit
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba návrhu výchovně-vzdělávacích cílů, forem a zásad výchovně-vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v právním a ekonomickém rámci souvisejícím s činností hlavního vedoucího zotavovací akce dětí a mládeže
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavování obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu výchovně-vzdělávací aktivity do časového scénáře
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Sestavování rámcového programu zotavovací akce pro děti a mládež
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Řízení realizačního týmu při zotavovací akci pro děti a mládež
|
5 | ||||||||||||||||||||||||
Organizační a finanční zajištění zotavovací akce pro děti a mládež
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce
Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP –
https://nsp.cz/jednotka-prace/hlavni-vedouci-zotavovaci)
Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.
Pro účely standardu jsou účastníky výchovy a vzdělávání děti a mládež ve věku 3 – 26 let. Cílová skupina je simulována zkušební komisí.
2. Průběh zkoušky
Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.
Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb. a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k realizaci zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnotícím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).
Zkouška se koná v českém jazyce.
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Odborná způsobilost Orientace v potřebách dětí a mládeže v rámci volnočasových aktivit. Věkové kategorie zadá uchazeči autorizovaná osoba. Vývojová specifika dětí a mládeže uchazeč ústně popíše u tří věkových kategorií.
Věkovými kategoriemi se rozumí:
nejmladší školní věk (do 9 let),
mladší školní věk (9 - 12),
starší školní věk (12 - 15),
věk středoškolské mládež (15 - 26).
Odborná způsobilost Tvorba návrhu výchovně vzdělávacích cílů, forem a zásad výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy
Kritérium a) uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu, která bude obsahovat základní zásady, cíle a formy výchovně vzdělávací aktivity dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu minimálně jedné strany A4, která bude obsahovat:
název výchovně vzdělávací aktivity
cílová skupina - věková kategorie účastníků
počet a složení účastníků
výchovně vzdělávací aktivity
Kritérium b) autorizovaná osoba zadá 3 typy rizikového chování a uchazeč navrhne konkrétní aktivity prevence a zásady řešení uvedených typů rizikového chování. Uchazeč si vybere dva příklady typů rizikového chování a předvede postup při jejím řešení.
Příklady typů rizikového chování:
závislost na psychoaktivních látkách – drogová závislost;
závislost na činnosti – patologické hráčství, kleptomanie, nymfomanie, workoholismus;
patologická závislost na osobě – žárlivost;
závislost na informacích, netolismus, kyberšikana, šikana;
sebepoškozování;
kouření;
alkoholismus.
Odborná způsobilost Orientace v právním a ekonomickém rámci souvisejícím s činností hlavního vedoucího zotavovací akce dětí a mládeže
Kritérium a) Základními právními normami souvisejícími s činností hlavního vedoucího zotavovací akce dětí a mládeže se rozumí normy upravující:
základní náležitosti pracovní smlouvy
zásady smluvních vztahů ( smlouva o nájmu prostoru, darovací smlouva, kupní smlouva)
zákonnou odpovědnost za škody, za ztrátu svěřených předmětů a za schodek na svěřených hodnotách, které je vedoucí povinen vyúčtovat, odpovědnost za vnesené a odložené věci
trestní odpovědnost (s důrazem na přestupky)
Kritérium c)
uchazeči bude předloženo 6 účetních dokladů, z nichž 3 budou správně vyplněny, ostatní budou vykazovat nedostatky, které uchazeč správně identifikuje
uchazeč vyplní jeden účetní doklad, který zadá autorizovaná osoba
Pro ověření odborných způsobilostí
Sestavování obsahu a struktury výchovně vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů
Rozpracování obsahu výchovně vzdělávací aktivity do časového scénáře
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
Uchazeč na základě zadání autorizované osoby zpracuje písemnou přípravu modelové výchovně vzdělávací aktivity (VVA) v rozsahu minimálně dvou stran A4, která bude obsahovat:
název výchovně vzdělávací aktivity
SMART cíle výchovně vzdělávací aktivity
vybrané kompetence vybrané cílové skupiny, na kterou je VVA zaměřena
cílová skupina - věková kategorie účastníků
počet účastníků výchovně vzdělávací aktivity
popis jednotlivých aktivit
časový scénář výchovně vzdělávací aktivity (v hodinách)
forma vzdělávání
metody vzdělávání
didaktické pomůcky
způsob zpětné vazby
Odborná způsobilost Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží
Kritérium b) autorizovaná osoba zadá minimálně 2 modelové situace.
Příklady modelových situací:
turistická akce – výlet vlakem s pěší trasou na volně přístupnou zříceninu, cesta vede lesem a polem, je značená, se dvěma přechody silnice 2. a 3. třídy
orientační závod připravovaný pro skupinu dětí staršího školního věku. Cílové body jsou označovány viditelnými terči, součástí trasy je přechod lanové lávky, předpokládaná délka trasy 5 km - závod děti běží samostatně
lesní tábořiště u potoka, stanový tábor vzdálený od nejbližší vesnice 12 km, účastní se smíšené věkové skupiny, příprava paliva pro slavnostní táborák, rozdělávání a ukončování ohně
raftová výprava na 3 dny, sjíždění řeky. Rafty obsazeny po 6, celkem 18 účastníků výpravy, sjezd propustí, chování u jezu a dopravní situace v kotvišti (nastupování, vystupování)
orientační hra po městě se získáváním informací od obyvatel pro děti staršího školního věku v průběhu víkendové aktivity v centru většího města.
Pro ověření odborných kompetencí:
Sestavování rámcového programu zotavovací akce pro děti a mládež
Řízení realizačního týmu při celoroční činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase
Organizační a finanční zajištění zotavovací akce pro děti a mládež
Pro potřeby standardu rozumíme rámcovým programem zotavovací akce pro děti a mládež rozpis programu zotavovací akce po jednotlivých dnech pro věkovou skupinu dětí a mládeže podle vlastního výběru uchazeče.
Rozpis programu bude obsahovat popis následujících položek:
popis vybrané věkové skupiny dětí a mládeže minimálně v rozsahu počet členů skupiny, složení (pohlaví, věk)
základní informace o vybraném ŠVP nebo výchovně vzdělávacím programu vybrané organizace (materiál je přílohou zpracovaného podkladu)
přehledný návrh programu zotavovací akce včetně rozdělení dětí do skupin
základní popis práce se skupinou v rámci programu zotavovací akce
vybrané cíle (vycházejících z výchovně vzdělávacího programu) a způsobu jejich naplňování ve vazbě na popis práce se skupinou
stanovení specifických, měřitelných, akceptovatelných a reálných cílů
návrh vhodných mechanismů zpětné vazby k stanoveným cílům a způsob ověřování v čase
popis realizačního týmu - popis jednotlivých pracovních pozic a jejich zapojení
návrhy vhodných zdrojů financování zotavovací akce včetně rozpočtu
Odborná způsobilost Řízení realizačního týmu při zotavovací akci pro děti a mládež
Kritérium d)
Příklady modelových situací:
člen týmu neakceptuje dohodnutá pravidla a opakovaně mění dohodnutý program
členové realizačního týmu si stěžují na nerovnoměrné rozdělení úkolů a protěžování některých členů týmu
dva členové realizačního týmu mají vážný osobní spor a nejsou ochotni dále spolupracovat
osoby pracující přímo s dětmi se neshodují v posouzení chování jednoho z dětských účastníků, přičemž jeden z nich trvá na jeho vyloučení z dalšího průběhu zotavovací akce
jeden člen týmu se vyhýbá povinnostem a svoji malou aktivitu neustále něčím omlouvá; u dětí je oblíbený, ale ostatní členové týmu si na něj začínají stěžovat
Odborná způsobilost Organizační a finanční zajištění zotavovací akce pro děti a mládež
Pro potřeby standardu rozumíme rozpočtem zotavovací akce souhrn předpokládaných nákladů na její realizaci a předpokládaných příjmů, a to minimálně ve členění:
Náklady:
mzdové náklady a OON (náklady na zaměstnance, DPČ a DPP);
materiálové náklady (spotřební materiál, drobný hmotný majetek, dlouhodobý hmotný majetek nebo jeho odpisy);
nemateriálové náklady (náklady na služby, spotřeba energií, doprava, cestovné, drobný nehmotný majetek, dlouhodobý nehmotný majetek).
Příjmy:
příjmy od účastníků aktivity,
příspěvek zřizovatele,
granty a dotace,
dary,
ostatní.
Uchazeč sestaví podrobný rozpočet zotavovací akce v rámci předloženého PZA. Důraz se klade zejména na znalost možných zdrojů financování aktivity, reálné pokrytí nákladů aktivity a kompletnost rozpočtu na výdajové straně.
Odborná způsobilost Organizační a finanční zajištění zotavovací akce pro děti a mládež
Kritérium d)
Kritérium je zaměřeno na popsání komunikace hlavního vedoucího s veřejností a rodiči.
V rámci komunikace s veřejností je vyžadován popis základních PR aktivit, které budou realizovány v rámci přípravy zotavovací akce, v rámci komunikace s rodiči pak popis zejména praktické organizační komunikace.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Hodina H, z. s.
Pionýr, z. s.
YMCA v České republice
RDMKV, z. s.