Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Pečovatel | |
Platnost standardu: | Od 18.8.2021 do 24.3.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 25.3.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v právních a ostatních předpisech souvisejících s realizací pečovatelských služeb
|
3 | |||||||||||||||||||||
Orientace v problematice stáří a stárnutí
|
3 | |||||||||||||||||||||
Vedení rozhovoru s klientem s obtížemi v komunikaci
|
3 | |||||||||||||||||||||
Zvládání technik manipulace s klientem se sníženou mobilitou
|
3 | |||||||||||||||||||||
Poskytování pomoci a podpory při stravování klientů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Poskytování pomoci a podpory při oblékání klientů
|
3 | |||||||||||||||||||||
Poskytování pomoci a podpory při úkonech osobní hygieny
|
3 | |||||||||||||||||||||
Řešení nouzových situací
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením ve smyslu §116 odst. 4) zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, v platném znění.
Písemná část zkoušky
Písemná část zkoušky probíhá formou testu a formou písemného vypracování zadaného úkolu.
I. Testová forma
Ověření formou testu se týká kompetencí:
Orientace v právních a ostatních předpisech souvisejících s realizací pečovatelských služeb
Prokázat znalost základů zákona o sociálních službách č. 108/2006 Sb. v platném znění v rozsahu § 1-6 a § 6 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, v platném znění
Prokázat znalost standardů kvality v sociálních službách, zejména SQSS č.1, 2, 5, 6, 7, 8, 14
Prokázat znalost Listiny lidských práv a svobod a navazujících předpisů a aplikovat jejich principy při poskytování sociální služby
Řešení nouzových situací
a) Prokázat znalosti první pomoci
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Orientace v právních a ostatních předpisech souvisejících s realizací pečovatelských služeb
A. Testy pro jednotlivé uchazeče budou generovány z dostatečně velkého souboru minimálně 100 otázek, aby bylo umožněno řádově několik různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že musí být plněny následující podmínky:
B1 Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Procentuální zastoupení jednotlivých kritérií v testu :
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a vyhláška 505/2006 Sb. 10 %
Standardy kvality v sociálních službách 60 %
Listina lidských práv a svobod a navazující předpisy 20 %
Sociální a zdravotní služby a dávkové systémy 5%
Práce s potřebami klienta 5%
B2 Pro jednotlivé vygenerované testy: Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) stanovený počet otázek:
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a vyhláška 505/2006 Sb. 10 otázek
Standardy kvality v sociálních službách 20 otázek
Legislativa spojená s lidskými právy 10 otázek
Sociální a zdravotní služby a dávkové systémy 5 otázek
Práce s potřebami klienta 5 otázek
B3 Pro úspěšné splnění požadavků testu: Za úspěšné splnění testu se považuje 30 správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Zadání: Ze souboru 100 otázek bude pro každé z 5 kritérií vygenerován výše stanovený počet otázek. Ke každé otázce budou nabídnuty 3 možné odpovědi. Vždy pouze jedna bude správná.
Vyhodnocení: Uchazeč získá za každou správnou odpověď 1 bod, tedy lze získat maximálně 50 bodů.
Kompetence Řešení nouzových situací, kritérium a) Prokázat znalosti první pomoci
Testy pro jednotlivé uchazeče budou generovány z dostatečně velkého souboru minimálně 40 otázek, aby bylo umožněno řádově několik různě sestavených testů.
Zadání: Test bude sestávat z 15 otázek. Pro ověření kritéria bude muset být správně zodpovězeno 10 otázek. Ke každé otázce budou nabídnuty 3 možné odpovědi. Vždy pouze jedna bude správná.
Vyhodnocení: Uchazeč získá za každou správně zodpovězenou
otázku 1 bod, tedy lze získat maximálně 15 bodů.
II. Písemné a ústní ověření
Týká se kompetence Řešení nouzových situací, kritérium: b) Stanovit vhodný postup při řešení nouzové situace.
Účastník si vylosuje jedno téma z šesti možných variant zadání nouzové situace vzniklé při práci s klientem, během které by mohlo dojít k ohrožení života, zdraví nebo majetku klienta, jeho okolí nebo pečovatele (klient neotevírá, klient je agresivní, na klientovi byl spáchán trestný čin apod.), poté písemně zpracuje časový snímek postupu řešení situace. Limit pro písemnou část je 15 minut. Poté vysvětlí navržené řešení a odpovídá na otázky autorizované osoby. Vyhodnocení: za zpracování a ústní obhájení lze získat 0 - 5 bodů. Pro úspěšné splnění je potřeba získat alespoň 3 body.
Maximální počet bodů získaný v písemné části zkoušky je 70 s tím, že uchazeč musí být úspěšný v každé části písemné části zkoušky. (testová část 65 bodů, písemné ověření 5 bodů)
Praktická část zkoušky
Při ověřování kritérií formou praktickou je třeba přihlížet především ke znalosti souvisejících legislativních předpisů, provedení úkolu s důrazem na dodržování pravidel ochrany klienta, znalosti souvislostí a jejího použití. Je nutno posuzovat nejen dosažený výsledek, ale i samostatnost při rozhodování o nejvhodnějším postupu řešení zadaného úkolu. Praktická zkouška je založena na řešení konkrétních situací formou kazuistik, kdy je popsána základní situace a řešení je realizováno formou předvedení na figurantovi nebo rozhovorem s figurantem, či ústním popisem řešení konkrétního úkolu.
Aktuální soubor kazuistik a modelových případů k ověřování kritérií obsahuje minimálně 25 kazuistik a modelových případů.
Zadání:. Kritéria jsou ověřována formou praktického předvedení, případně s ústním ověřením
Týká se kompetencí:
Vedení rozhovoru s klientem (nedoslýchavým, s demencí)
Zvládání technik manipulace s klientem se sníženou mobilitou
Poskytování pomoci a podpory při stravování klientů
Poskytování pomoci a podpory při oblékání klientů
Poskytování pomoci při úkonech osobní hygieny
U kompetence Vedení rozhovoru s klientem s obtížemi v komunikaci se klientem s obtížemi v komunikaci rozumí např. osoba nedoslýchavá, osoba s demencí apod.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR
G centrum Tábor
Anima Čáslav
Pečovatelská služba Dvůr Králové nad Labem