Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Aranžér | |
Platnost standardu: | Od 18.2.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aplikace metod a postupů v oboru aranžérství
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava a aranžování zboží v obchodně provozní jednotce a výkladních skříních
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aranžování zboží na prodejně, prodejních výstavách, veletrzích a aukcích
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava propagace komerčních výstav
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
(odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=102038&kod_sm1=17)
Při manipulaci uchazeče se zbožím, které má charakter potravin či obdobných výrobků, je nutné předložení i platného potravinářského průkazu.
Na základě domluveného časového termínu ke stanovení zkoušky se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou části hodnocení je prověření znalostí uchazeče v oboru aranžérství a kontrola znalosti a gramotnosti při přípravě a samotné tvorbě propagačních materiálů, vystavování a aranžování nabízeného zboží. Samozřejmosti je prokázání softwarových znalostí při sestavování grafických návrhů a tvorba nákladových kalkulací.Pro splnění některých úkolů uvedených v hodnotících kritériích je potřeba poskytnout uchazeči v průběhu zkoušky firemní podklady (muster cenovek zboží, současný category management zboží) a interní podklady v podobě grafického manuálu firmy, které by měly být dodržovány pro správnou identifikaci firmy.
Před realizací samotné zkoušky musí uchazeč projevit samostatnost, kreativitu a flexibilní myšlení, které bude ověřeno zadaným úkolem (na základě zaslaných podkladů ze strany autorizované osoby). Tento způsob zkoušení je zvolen z důvodu vyšší časové náročnosti na samotnou tvorbu a splnění daného úkolu.
Prvním úkolem bude tvorba grafického návrhu výkladní skříně prodejny dle typologie nabízeného zboží autorizované osoby. Tento návrh by měl obsahovat veškeré náležitosti pro správnou propagaci a nabídku zboží ze strany firmy směrem k zákazníkovi. Tzn. umístění a struktura vystaveného zboží, nasvícení výlohy, grafické prvky, polepy a dekorace zde obsažené. V neposlední řadě je nutné zde aplikovat i doprovodné propagační nástroje ve formě tištěných, plošných a plastických reklam. Autorizovaná osoba pošle nejpozději 14 dní před samotnou realizací zkoušky uchazeči muster výlohy své prodejny, který bude podkladovým materiálem pro splnění tohoto úkolu (vychází z reálných dat a podkladů)l. Tento návrh bude poté prezentován v průběhu zkoušky autorizované osobě.
Druhý úkol je zaměřen na plošné rozčlenění propagačních materiálů a reklam firmy, které budou aplikovány na veřejné výstavě či veletrhu. Autorizovaná osoba nejpozději 14 dní před realizací zkoušky zašle uchazeči materiály (plánek struktury veletrhu, včetně rozmístění jednotlivých dílčích sekcí v místě konání). Na základě těchto materiálů uchazeč vytvoří návrh pro optimální umístění jednotlivých propagačních materiálů různého charakteru, které co nejlépe zajistí dostatečnou reklamu firmy vůči veřejnosti (návštěvníkům) a zdůvodní zvolené návrhy a postupy. Součástí bude také uvedení orientační kalkulace na zhotovení těchto propagačních materiálů. Tento návrh bude poté prezentován v průběhu zkoušky.
Posledním úkolem bude prověření IT znalosti uchazeče za využití kancelářského balíčku, kde se pokusí vytvořit optimální grafické rozhraní elektronické prezentace volně vybraného výrobku autorizovanou osobou. Tato prezentace by měla být zaměřena na oslovení zákazníků s nabídkou vybraného zboží. Tato prezentace by měla být využitelná v maloobchodních prodejnách, veřejných akcích a veletrzích. Vytvořený návrh prezentace poté bude uchazeč obhajovat při zkoušce.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Profesní kvalifikace aranžér + střední vzdělání s maturitní zkouškou či výučním listem a alespoň 8 let odborné praxe.
- Střední vzdělání s vyučením i maturitou v oboru propagace a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti propagace, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Střední vzdělání s výučním listem v oboru aranžér a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti aranžérství, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vyšší odborná škola v oboru aranžér a alespoň 5 let odborné praxe v oboru aranžérství, z toho minimálně jeden rok v období dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání v oboru marketing, management či obchod a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti propagace a marketingu, z toho minimálně jeden rok v období dvou let před podáním žádosti o udělení akreditace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Výpočetní technika vybavená operačním systémem a softwarem dle podporovaných programů ze strany autorizované osoby - textový a tabulkový editor, program pro tvorbu a navrhovaní grafiky v křivkách, program pro tvorbu prezentací s možností připojení k internetu a dostupné tiskárny dle charakteru využití tvorby tisku. Nutné je poskytnutí podkladů pro tvorbu cenovek, popisků, letáků, složení výrobků. Dalším požadavkem je dostupná technika umožňující prezentaci informací a daných výstupů (dataprojektor, flipchart či tabule).
Firemní dokumentace ve formě grafických podkladů pro tvorbu cenovek, popisků výrobků a různých propagačních materiálů využívaných na prodejně (POS a POP materiály). Další podmínkou je vlastnictví grafického manuálu firmy, prodejní prostor vybavený regály či prostor pro vystavení zboží, veřejně dostupné identifikační informace firmy, plány rozčlenění jednotlivých sekcí v místě konání veletrhu či výstav, současná mediální prezentace firmy, technické pomůcky pro aranžování a dekorace.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 30 až 45 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r .o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.