Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Aranžér | |
Platnost standardu: | Od 18.2.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aplikace metod a postupů v oboru aranžérství
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava a aranžování zboží v obchodně provozní jednotce a výkladních skříních
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aranžování zboží na prodejně, prodejních výstavách, veletrzích a aukcích
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava propagace komerčních výstav
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
(odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=102038&kod_sm1=17)
Při manipulaci uchazeče se zbožím, které má charakter potravin či obdobných výrobků, je nutné předložení i platného potravinářského průkazu.
Na základě domluveného časového termínu ke stanovení zkoušky se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou části hodnocení je prověření znalostí uchazeče v oboru aranžérství a kontrola znalosti a gramotnosti při přípravě a samotné tvorbě propagačních materiálů, vystavování a aranžování nabízeného zboží. Samozřejmosti je prokázání softwarových znalostí při sestavování grafických návrhů a tvorba nákladových kalkulací.Pro splnění některých úkolů uvedených v hodnotících kritériích je potřeba poskytnout uchazeči v průběhu zkoušky firemní podklady (muster cenovek zboží, současný category management zboží) a interní podklady v podobě grafického manuálu firmy, které by měly být dodržovány pro správnou identifikaci firmy.
Před realizací samotné zkoušky musí uchazeč projevit samostatnost, kreativitu a flexibilní myšlení, které bude ověřeno zadaným úkolem (na základě zaslaných podkladů ze strany autorizované osoby). Tento způsob zkoušení je zvolen z důvodu vyšší časové náročnosti na samotnou tvorbu a splnění daného úkolu.
Prvním úkolem bude tvorba grafického návrhu výkladní skříně prodejny dle typologie nabízeného zboží autorizované osoby. Tento návrh by měl obsahovat veškeré náležitosti pro správnou propagaci a nabídku zboží ze strany firmy směrem k zákazníkovi. Tzn. umístění a struktura vystaveného zboží, nasvícení výlohy, grafické prvky, polepy a dekorace zde obsažené. V neposlední řadě je nutné zde aplikovat i doprovodné propagační nástroje ve formě tištěných, plošných a plastických reklam. Autorizovaná osoba pošle nejpozději 14 dní před samotnou realizací zkoušky uchazeči muster výlohy své prodejny, který bude podkladovým materiálem pro splnění tohoto úkolu (vychází z reálných dat a podkladů)l. Tento návrh bude poté prezentován v průběhu zkoušky autorizované osobě.
Druhý úkol je zaměřen na plošné rozčlenění propagačních materiálů a reklam firmy, které budou aplikovány na veřejné výstavě či veletrhu. Autorizovaná osoba nejpozději 14 dní před realizací zkoušky zašle uchazeči materiály (plánek struktury veletrhu, včetně rozmístění jednotlivých dílčích sekcí v místě konání). Na základě těchto materiálů uchazeč vytvoří návrh pro optimální umístění jednotlivých propagačních materiálů různého charakteru, které co nejlépe zajistí dostatečnou reklamu firmy vůči veřejnosti (návštěvníkům) a zdůvodní zvolené návrhy a postupy. Součástí bude také uvedení orientační kalkulace na zhotovení těchto propagačních materiálů. Tento návrh bude poté prezentován v průběhu zkoušky.
Posledním úkolem bude prověření IT znalosti uchazeče za využití kancelářského balíčku, kde se pokusí vytvořit optimální grafické rozhraní elektronické prezentace volně vybraného výrobku autorizovanou osobou. Tato prezentace by měla být zaměřena na oslovení zákazníků s nabídkou vybraného zboží. Tato prezentace by měla být využitelná v maloobchodních prodejnách, veřejných akcích a veletrzích. Vytvořený návrh prezentace poté bude uchazeč obhajovat při zkoušce.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.