Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Ekologie a ochrana životního prostředí | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v základech ekologie, environmentalistiky, udržitelného rozvoje, ekosystémových službách, environmentální etice včetně vhodného didaktického pojetí těchto poznatků
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Tvorba školního programu EVVO, stanovení cílů, obsahu a účinných prostředků k jeho naplňování ve školní praxi
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Naplňování role školního koordinátora EVVO a jeho činnosti v oblasti plánování, koordinace a evaluace environmentální výchovy
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Vyhledávání finančních zdrojů, zajišťování metodické a odborné podpory zaměstnanců školy v oblasti EVVO
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zavádění EVVO do výuky a mimoškolních aktivit s důrazem na osvojování žádoucích kompetencí žáků k řešení místních environmentálních problémů
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zapojení školy do vzdělávacích projektů a programů EVVO
|
7 | ||||||||||||||||||||||||
Zajištění spolupráce školy s orgány veřejné správy, s nestátními neziskovými organizacemi a dalšími institucemi působícími v oblasti EVVO
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Pro uchazeče o získání této kvalifikace je obligatorní podmínkou pro vykonání zkoušky pedagogická kvalifikace pro výkon činnosti pedagogického pracovníka, 1 rok pedagogické praxe ve škole nebo školském zařízení, absolvování specializačního studia pro výkon specializovaných činností v oblasti EV podle § 9 vyhl. č. 317/2005 Sb. (včetně zpracování závěrečné práce v rámci tohoto studia). Zkoušku může konat i uchazeč bez absolutoria uvedeného specializačního studia, v takovém případě předloží porovnatelnou písemnou práci odpovídající obsahem i rozsahem závěrečné práci specializačního studia.
Písemná práce o rozsahu 10–20 stran se bude týkat zabezpečování EVVO v uchazečově škole či školském zařízení a bude vycházet z potřeb školy s přihlédnutím k podmínkám uchazeče. Tématy závěrečných prací mohou být např. školní program EVVO, roční plán EVVO, učební osnovy volitelného vyučovacího předmětu environmentální výchova, celoroční program zájmového útvaru apod.
Autorizovaná osoba má k dispozici platný metodický pokyn MŠMT k zajištění environmetálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), platný standard MŠMT pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a další aktuální předpisy vztahující se k EVVO a vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR).
Splnění některých hodnoticích kritérií se při zkoušce provede souhrnným ověřením v okruzích částečně formou obhajoby připravené práce:
Tvorba školního programu EVVO, stanovení cílů, obsahu a účinných prostředků k jeho naplňování ve školní praxi
Role školního koordinátora a jeho činnost v oblasti plánování, koordinace a evaluace environmentální výchovy
Vyhledávání finančních zdrojů, zajišťování metodické a odborné podpory zaměstnanců školy v oblasti EVVO
Zavádění EVVO do výuky a mimoškolních aktivit s důrazem na osvojování žádoucích kompetencí žáků k řešení místních environmentálních problémů
Zapojení školy do vzdělávacích projektů a programů EVVO,
Souhrnné ověření proběhne vždy s využitím podkladů zpracovaných a předložených uchazečem.
Jedná se např. o aktuální verzi školního programu EVVO vlastní školy, resp. závěrečnou práci specializačního studia k výkonu specializovaných činností v EVVO včetně příloh, návrh, popř. stávající podobu vzdělávacího obsahu uchazečem vyučovaného nebo připravovaného vzdělávacího obsahu volitelného vyučovacího předmětu ekologické praktikum, enviromentální výchova apod., nebo jiné uchazečem zpracované materiály týkající se zabezpečení EVVO ve škole, školském zařízení apod..
Tyto podklady předá uchazeč písemně nejpozději 15 dní před konáním zkoušky autorizované osobě k prostudování.
Ke zkoušce uchazeč dále předloží
- závěrečnou práci, kterou zpracoval v rámci studia k výkonu specializované činnosti podle § 9 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 317/2005 Sb. - školní koordinátor EVVO nebo porovnatelnou verzi, pokud školení neabsolvoval
- školní program EVVO své školy/školského zařízení (pokud není obsahem závěrečné práce – viz předcházející bod)
- školní vzdělávací program (ŠVP) školy/ školského zařízení, na které působí
- případně další ředitelem schválené dokumenty školy, případně materiály související s EVVO.
Obsahové okruhy, včetně případných cvičných úloh a kritérií hodnocení písemného testu, zveřejní autorizovaná osoba způsobem umožňující dálkový přístup nejpozději 1 měsíc před konáním zkoušky.
Písemný test se koná před zahájením ústního ověřování. Bude obsahovat 30-40 testových otázek v rozsahu podle kapitoly „Orientace v základech ekologie, environmentalistiky, udržitelného rozvoje, ekosystémových službách", včetně vhodného didaktického pojetí těchto témat. Test bude mít výběrové i otevřené úlohy.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesní kvalifikace
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Součástí ústního ověřování v jednotlivých částech zkoušky je zjištění kvality předložené práce a její obhájení v obsahem odpovídajícím obsahovém okruhu hodnoticího standardu.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a kritérium a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít "splnil" nebo "nesplnil" v závislossti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď "vyhověl", pokud uchazeč splnil pro všechny kompetence, nebo "nevyhověl", pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení "nevyhověl" uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí. .
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Vysokoškolské magisterské vzdělání, 2letá manažerská praxe v dalším vzdělávání zaměřeném na EVVO (tj. řízení nebo vedení lektorů) odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Vysokoškolské magisterské vzdělání, 3letá praxe v oblasti DVPP na základě vyhlášky č. 317/2005 Sb., se zaměřením na EVVO odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Profesní kvalifikace 16-005-T Specialista/specialistka v oblasti environmentální výchovy, 2letá manažerská praxe v dalším vzdělávání zaměřeném na EVVO (tj. řízení nebo vedení lektorů) odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Profesní kvalifikace 16-005-T Specialista/specialistka v oblasti environmentální výchovy, 3letá praxe v oblasti DVPP na základě vyhlášky č. 317/2005 Sb. se zaměřením na EVVO odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- PC s příslušným prezentačním softwarem + dataprojektor + promítací plátno
- Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, č. j. 16745/2008 – 22
- Standard pro studium k výkonu specializovaných činností - školní koordinátor environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, č.j.: 10 197/2005-22,
- další aktuální předpisy vztahující se k EVVO a VUR
- flipchart + fixy
- papír na psaní + psací potřeby
- klidná zkušební místnost
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 45 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 2 až 3 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut), z toho je třeba na písemný test vyčlenit 45 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, Lipová 20
Klub ekologické výchovy, Pertoldova 3373, Praha 4 - Modřany