Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik nákladních vozidel a autobusů | |
Platnost standardu: | Od 26.7.2016 do 6.6.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci základních verzí mechanických převodů nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelných servisních prohlídek a údržby převodových a zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění oprav převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava ovládacích mechanizmů převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci třecí spojky a hydrodynamického měniče
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava dílů kotoučové třecí spojky a hydrodynamického měniče
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba, oprava a seřízení ovládacího mechanizmu spojky
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v uspořádání a funkci hlavních typů zpomalovacích zařízení nákladních vozidel a autobusů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_tp.aspx?id_jp=30741&kod_sm1=37).
Vstupním předpokladem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
-dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
-nakládání s nebezpečnými odpady
-kvalitu odvedené práce
-pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce vozidla
-plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí.
Kompetence: Provádění pravidelných servisních prohlídek a údržby převodových a zpomalovacích systémů nákladních
vozidel a autobusů:
kritérium b) - jedná se o servisní prohlídku středního typu
kritérium c) - jedná se o servisní prohlídku středního typu
kritérium d) - jedná se o servisní prohlídku středního typu
Kompetence: Provádění oprav převodového ústrojí nákladních vozidel a autobusů:
kritérium b) - oprava bude prováděna na převodovce vymontované z vozidla
kritérium c) - oprava bude prováděna formou demontáže a montáže rozvodovky včetně seřízení, rozvodovka bude vymontována z vozidla
Kompetence: Diagnostika a oprava dílů kotoučové třecí spojky a hydrodynamického měniče:
kritérium b) - úkony provést na demontovaném motoru z vozidla
Kompetence: Diagnostika a oprava zpomalovacích systémů nákladních vozidel a autobusů:
kritérium a) - úkony provést na hydraulickém nebo elektrickém zpomalovacím zařízení
kritérium b) - úkony provést na hydraulickém nebo elektrickém zpomalovacím zařízení, zpomalovací zařízení demontováno z vozidla
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno