Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo dopravy
Skupina oborů: Doprava a spoje
Povolání: Kontrolor kvality dopravy
Platnost standardu: Od 29.10.2013 do 28.6.2019
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 4

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Poskytování informací o autobusových a vlakových spojích

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyhledat dopravní spojení Praktické předvedení s ústním vysvětlením
b Předvést znalost místopisu Praktické předvedení s ústním vysvětlením
c Předvést komunikaci s cestujícím Praktické předvedení
d Podat informaci o rezervaci místa Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
3

Vyřizování stížností a reklamací na provedené přepravy v osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravě

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Prokázat znalost problematiky osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravy ve vztahu k přepravě cestujících Ústní ověření
b Reagovat na stížnost nebo reklamaci Praktické předvedení
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Orientace v právních a dalších předpisech pro řízení provozu osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravy

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat nejdůležitější právní předpisy týkající se řízení provozu osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravy Písemné ověření
b Prokázat základní znalost nejdůležitějších právních předpisů týkajících se řízení provozu osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravy Ústní ověření
c Prokázat znalost dopravní terminologie v osobní dopravě Písemné ověření
d Vysvětlit územní působnost železničních dopravců Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Vedení příslušné dokumentace v oblasti revize dopravy

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat dokumentaci související s revizí dopravy Písemné ověření
b Prokázat schopnost orientovat se v dokumentech Ústní ověření
c Vyplnit formuláře standardů kvality Praktické předvedení s ústním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Řízení a metodické usměrňování dodržování všech dopravních a provozně technických předpisů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat nejdůležitější dopravní a provozně technické předpisy Písemné ověření
b Prokázat znalost dopravních a provozně technických předpisů Ústní ověření
c Prokázat znalost dopravních předpisů týkajících se sestavování a výpravy vlaku Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Kontrola plnění standardů kvality a bezpečnosti dopravy

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit účel a obecný obsah standardů kvality Písemné ověření s ústním vysvětlením
b Charakterizovat zásady bezpečnosti při přepravě cestujících Ústní ověření
c Vysvětlit organizaci práce a pracovní postupy při provozování železniční dopravy Písemné ověření s ústním vysvětlením
d Vysvětlit obecné postupy a pravidla při přepravě osob a zavazadel Písemné ověření s ústním vysvětlením
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Kontrola plnění smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Prokázat základní znalost zákona o veřejných službách v přepravě cestujících Ústní ověření
b Prokázat znalost smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících Ústní ověření
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.

Metodické pokyny

Kritéria by měla být ověřována v navazujících činnostech s využitím daných technologických postupů zejména v oblasti osobní železniční a autobusové dopravy.

Při ověřování kritérií formou praktického předvedení je třeba přihlížet především

k správnému provádění všech úkonů i k časovému hledisku zvládání operací.

Pro ověřování znalostí z poskytování informací o autobusových a vlakových spojích dostane uchazeč 3 úkoly vyhledání spojení mezi různými místy s použitím různých druhů dopravy. Nejméně jeden z úkolů je vyhledání spojení s použitím tištěných jízdních řádů, nejméně jeden z úkolů je vyhledání spojení pomocí internetu.

Ověřování znalostí z vyřizování stížností a reklamací na provedené přepravy v osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravě se zaměřuje na problematiku přepravy cestujících, vztahy mezi dopravcem, objednavatelem a cestujícím. Zkoušený musí správně vyřešit stížnost na modelovou situaci zaměřenou na porušení standardů kvality podle Nařízení vlády č. 63/2011 Sb.

Ověřování znalostí z orientace v právních a dalších předpisech pro řízení provozu osobní silniční, železniční a městské hromadné dopravy se zaměřuje na zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v dopravě, přepravní řády, smluvní přepravní podmínky, tarify apod.

Ověřování znalostí u plnění standardů kvality se stejně jako ověřování znalostí při kontrole plnění smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících zaměřuje na práva a povinnosti cestujících, dopravců a objednavatelů dopravy.

V rámci ověřování znalostí z vedení příslušné dokumentace v oblasti revize dopravy zkoušený vyjmenuje měřicí formuláře standardů kvality a vyplní dva různé formuláře.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

a) Střední vzdělání s maturitní zkouškou se zaměřením na železniční osobní dopravu nebo autobusovou dopravu nebo MHD s praxí v délce minimálně 5 let v oblasti železniční nebo autobusové dopravy nebo MHD nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti železniční osobní dopravy nebo autobusové dopravy nebo MHD, z toho minimálně dva roky v období posledních pěti let před podáním žádosti o udělení autorizace.

b) Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na železniční osobní dopravu nebo autobusovou dopravu nebo MHD s praxí v délce minimálně 5 let v oblasti železniční osobní nebo autobusové dopravy nebo MHD nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti železniční osobní dopravy nebo autobusové dopravy nebo MHD, z toho minimálně jeden rok v posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, který nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.

 

Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo dopravy, www.mdcr.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Pro vykonání zkoušky je třeba mít k dispozici prostory s technickým vybavením a sociálním zařízením vyhovující hygienickým standardům pro výukové prostory.

Pro vykonání zkoušky je třeba PC s přístupem na internet. Předpisy, měřicí formuláře pro sledování a vyhodnocování kvalitativních ukazatelů v osobní dopravě a dokumenty uvedené v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace musí být k dispozici v aktuálním znění v tištěné nebo elektronické podobě. Dokumenty mohou být od konkrétního dopravce, objednavatele nebo koordinátora dopravy, případně může autorizovaná osoba vytvořit vlastní dokumenty, které budou obsahově odpovídat požadavkům standardům kvality, uvedených v zákoně č. 194/2012 Sb., o veřejných službách v dopravě, resp. Nařízení vlády č. 63/2011 Sb., o stanovení minimálních hodnot a ukazatelů standardů kvality a bezpečnosti a o způsobu jejich prokazování v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnotícím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard připravila SR pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

České dráhy, a. s.

Správa železniční dopravní cesty, s. o

Dopravní vzdělávací institut, a. s.