Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Specialista marketingu | |
Platnost standardu: | Od 28.1.2014 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v základních principech marketingu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v marketingovém mixu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Využití znalostí o marketingovém prostředí
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění marketingových analýz
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v marketingových strategiích
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava podkladů pro marketingový výzkum
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování a prezentace marketingového dotazníku
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Zároveň s oznámením termínu o konání zkoušky zadá autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce uchazeči samostatnou práci - zpracování marketingového dotazníku.
Obsah samostatné práce vychází z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu - zejména odborné způsobilosti Zpracování a prezentace marketingového dotazníku - kritéria hodnocení a) – d). Samostatnou práci (zpracovaný a vyhodnocený dotazník) uchazeč předloží u zkoušky. Na zpracování samostatné práce musí mít uchazeč alespoň 2 týdny.
Specifikaci zpracování dotazníku sdělí autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce uchazeči nejpozději 4 týdny před termínem konání zkoušky.
Dotazník musí obsahovat minimálně 10 otevřených a uzavřených otázek, vyhodnocení dotazníku musí být formou grafů a komentáře s využitím textového a tabulkového editoru.
Dále autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce uchazeči stanoví harmonogram, specifikaci a místo konání zkoušky. Doba prezentace zpracovaného dotazníku je v délce 15 minut.
Součástí zkoušky je písemný test v délce 60 minut.
Specifikaci doporučené literatury ke zkoušce sdělí autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce uchazeči nejpozději 3 týdny před termínem konání zkoušky. Z této literatury pak autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce vychází při tvorbě písemného testu.
Pravidla pro aplikaci písemného ověřování formou testu:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba/autorizovaný zástupce podle požadavků hodnoticího standardu. Otázky vychází z kompetencí a kritérií hodnoticího standardu - zejména odborných způsobilostí:
Orientace v základech marketingu - kritéria hodnocení a) – c)
Orientace v marketingovém mixu - kritérium hodnocení a)
Orientace v marketingových strategiích - kritéria hodnocení a) – c)
Příprava podkladů pro marketingový výzkum - kritéria hodnocení a) – d)
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 75 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Doma Morava holding, a. s. / předseda DR
HANYCH – REAL, spol. s r. o.
Střední odborná škola podnikání a obchodu, spol. s r. o., Prostějov