Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Hospodyně v domácnosti | |
Platnost standardu: | Od 28.1.2014 do 5.4.2019 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 5.2.2019 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Organizace práce a systém úklidu v domácnosti
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými pomůckami
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Volba, příprava a kompletace, údržba a čištění pomůcek a strojů včetně pomůcek BOZP
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Identifikace základních materiálů podlah, nábytku, zařízení a volba vhodných technologických postupů
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu sociálních zařízení
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění mopování tvrdých podlahových ploch
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění běžné údržby kobercových podlahových ploch a čalounění
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění údržby nábytku, zařízení a ploch do 1,5 m a nad 1,5 m
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a impregnace kůže, koženky a kovových částí zařízení
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby kuchyňských a jídelních prostor
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu a čištění chodeb, schodišť, podest, teras a zimních zahrad
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby skleněných ploch včetně leštění za použití pomůcek
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění praní a žehlení prádla v domácnosti
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Obsluha domácích spotřebičů
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování základních zásad stolování
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Aplikování základů psychologie pro hospodyně
|
2 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v pracovně právních vztazích uplatnitelných v profesním životě hospodyně
|
2 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Hodnocení bude zaměřeno na dodržení technologických postupů, na zručnost při provádění úkonů a na výslednou kvalitu práce.
Zkouška se může skládat ze dvou časově i prostorově oddělených částí, praktické a teoretické. Autorizovaná osoba rozpracuje kritéria podrobně podle charakteru konkrétních zadaných úkolů, podle typů povrchů, zařizovacích předmětů, nábytku atd. Uchazeči budou zadány činnosti, které jsou obsahem této profesní kvalifikace, jejichž splnění realizuje. Konkrétní úkoly a jejich rozsah určí autorizovaná osoba.
Při posuzování kvality se doporučuje hodnotit podle těchto kritérií:
•Kvalita provedené práce a znalost navázání jednotlivých postupů
•Dodržení požadavků zadání, pokynů výrobců chemických prostředků a úklidových pomůcek
•Technické provedení úklidu a čištění, estetický vzhled uklízených a čištěných ploch podle zadání
Při ověřování odborných způsobilostí formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů, k dodržování předpisů, ke kvalitě zhotoveného produktu i k časovému hledisku zvládání operací.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Středoškolské vzdělání s maturitou ‒ minimálně 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci zkoušejícího či učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem platné personální certifikace v oboru (např. České společnosti pro jakost), nebo srovnatelného tuzemského nebo zahraničního certifikátu (např. British Institute of Cleaning Science, Gebäudereinigungsakademie der Wiener Gebäudereiniger Betriebs). Požadavky na odbornou způsobilost musí žadatel o autorizaci splňovat nejméně v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
- Středoškolské vzdělání s maturitou a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci zkoušejícího či učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem platné profesní kvalifikace, u které žádá o udělení autorizace. Požadavky na odbornou způsobilost musí žadatel o autorizaci splňovat nejméně v období posledních dvou let před podáním žádosti o autorizaci.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo pro místní rozvoj, www.mmr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Pracoviště pro provádění zkoušek musí mít níže popsané vybavení v dostatečném množství, v bezvadném stavu, odpovídající nejnovějším trendům úklidu, anebo být akreditované Českou asociací úklidu a čištění.
Pracoviště musí umožňovat praktické předvedení veškerých technologických postupů obsažených v KS a HS, tzn. se zdrojem elektrické energie 230 V, teplou i studenou vodou a všemi plochami nutnými k praktickým zkouškám.
Pracoviště musí obsahovat:
Dokumentaci pro hodnocenou činnost
Pomocná zařízení odpovídající požadavkům BOZP a hygienickým předpisům Osobní ochranné pracovní prostředky podle bezpečnostních listů prostředků
Chemické přípravky na celkovou údržbu a ve všech režimech úklidu:
- sociálních zařízení a umývárenských oblastí
- nábytku a zařízení
- kuchyňských prostor
- tvrdých podlah různých typů, textilií a koberců
- pokovených a kovových částí nábytku a zařizovacích předmětů
- skleněných ploch
- do myček a praček
Místnosti a vybavení:
- sociální zařízení včetně umývárenské oblasti vybavené WC mísou, pisoárem, umyvadlem, sprchovým koutem, zrcadlem, bateriemi.
- pokoj s kobercem, dřevěným nábytkem a nábytkem s plastovou dýhou, kancelářskou technikou
- chodba, schodiště s PVC nebo dlažbou
- kuchyňka s linkou vybavená varnou deskou, mikrovlnou troubou, digestoří, dřezem, kávovarem, lednicí a myčkou, jídelní stůl se židlemi a inventář ke stolování
- zabudované materiály – dlažba a protiskluzná dlažba, kámen – žula mramor, linoleum nebo PVC, skleněné plochy
- pračka a sušička prádla – různé druhy prádla
- skleněné plochy
Technické a materiálové vybavení:
- vysavače – různé typy, prodlužovací kabel
- mikrovláknové utěrky do všech oblastí a všech typů, celulózové utěrky, houby s padem, štětka na WC s nástavcem, ometák prachu a pavučin, teleskopická tyč, podlahový držák padu s minimálně 5 typy padů, držáky mopů včetně tyčí, mop třásňový, plochý s úchyty, mikrovláknové mopy všech typů, kartáček, celulózová houba, vědro ve čtyřech barvách o obsahu 5 l, rozprašovače podle barevného kódování v potřebném množství a odměrné a dávkovací pomůcky, dvouvozík se ždímačem a vložkou, igelitové podložky/pytle, rozmývák, stěrka atd.
- žehlička, žehlicí prkno, parní stanice, popř. žehlicí lis – různé druhy prádla a košile, saka, kalhoty, oděvy se zipem.
- ubrusy a ubrousky a ostatní inventář ke stolování – na pokrmy, nápoje, různé příbory
- domácí lékárnička
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Vybavení uchazeče:
Pracovní oděv a obuv, osobní ochranné pracovní prostředky odpovídající prováděným pracím.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 45 až 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 3 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Domestica, spol. s r. o.
Agentura Domov, spol. s r. o.
Bedenika, s. r. o.