Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Strojírenství a strojírenská výroba
Povolání: Letecký mechanik pro letadlové agregáty
Platnost standardu: Od 1.12.2015 do 5.4.2019
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 4

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Provádění oprav obnovujících celkový resurs letadel

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Orientovat se v normách a v technické dokumentaci pro provádění pravidelných prohlídek, kontrol, údržby a oprav letadlových agregátů podle provozních předpisů Praktické předvedení s využitím dokumentace
b Zvolit postup práce, pracovní prostředky, pomůcky, a způsob ověření závady včetně určení dílů pro výměnu vadných letadlových agregátů Písemné ověření
c Podle předepsaného postupu prací a kontroly provést zpětnou montáž letově způsobilých agregátů do letounu, včetně kontroly funkčnosti Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Diagnostikování poruch letadlových systémů před předáním letadel k letu, zjišťování příčin závad a určování způsobu jejich odstranění

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Komplexně diagnostikovat s použitím přístrojů technický stav a případné závady letadlových systémů, agregátů a jejich částí Praktické předvedení
b Zvolit postup práce, pracovní prostředky, pomůcky a materiál pro montáž a opravu letadlového agregátu dle technické dokumentace Písemné ověření
c Stanovit způsob (postup) kontroly letadlového agregátu po provedené opravě, údržbě či prohlídce podle dokumentace Praktické předvedení a ústní ověření
d Popsat podle provozního předpisu funkční zkoušku letadlového agregátu Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Demontáž, opravy, seřízení a montáž letadlových agregátů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Demontovat nefunkční letadlový agregát Praktické předvedení
b Provést opravu nefunkčního letadlového agregátu Praktické předvedení
c Provést potřebná seřízení letadlového agregátu a jeho částí Praktické předvedení
d Namontovat opravený letadlový agregát Praktické předvedení
e Provést podle provozního předpisu funkční zkoušku opraveného letadlového agregátu Praktické předvedení
f Předat nefunkční letadlový agregát k opravě specializovanému pracovišti Ústní ověření
g Zkontrolovat po opravě na specializovaném pracovišti hodnoty opraveného letadlového agregátu Praktické předvedení
h Provést záznam montážních prací a vyplnění seřizovacích protokolů Praktické předvedení s využitím dokumentace
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Provádění pravidelných servisních činností v oblasti letecké techniky

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyhledat v technické dokumentaci úkony pro provádění pravidelných servisních prohlídek a kontrol letadlových agregátů podle provozních předpisů Ústní ověření nad technickou dokumentací
b Provést podle provozních předpisů úkony pravidelné servisní prohlídky (kontroly) letadlových agregátů, jejich částí a příslušenství Praktické předvedení
c Předat letadlové agregáty speciálnímu pracovišti k odstranění nalezených závad či k seřízení Ústní vysvětlení
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Zkontrolovat před realizací zamýšlené operace (kontrola, seřízení, oprava) předchozí dokumentační záznamy a posoudit jejich případný dopad na provedení zamýšlené operace Ústní ověření nad technickou dokumentací
b Zaznamenat do technické/provozní dokumentace údaje o průběhu a výsledcích provedené prohlídky, kontroly, opravy podle platných provozních předpisů a pokynů Praktické předvedení
Je třeba splnit obě kritéria.
4

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována (odkaz na povolání v NSP - http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx?id_jp=111&kod_sm1=37).

Povinností zkoušejícího je dbát, aby zkouška probíhala dle tohoto hodnoticího standardu a zadání úkolů ověřujících jednotlivé způsobilosti se co možno nejvíce blížilo potřebám praxe.

Letecký mechanik pro letadlové agregáty zajišťuje opravy všech druhů letadlových agregátů kromě elektrovybavení a rádiovybavení. Odstraňuje závady letadlových agregátů letadel včetně seřizování a provádění funkčních zkoušek.

Mezi typické opravy letadlových agregátů patří:

  • Demontáž, opravy a montáž letadlových agregátů.
  • Odstraňování závad a poškození letadlových agregátů letadel včetně seřizování a provádění funkčních zkoušek.
  • Provádění diagnostiky letadlových agregátů.
  • Provádění složitých výměn agregátů jednotlivých systémů.
  • Zajišťování technického provozu a oprav všech druhů letadlových agregátů kromě elektrovybavení a rádiovybavení.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

  1. Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oborech vzdělání letecký mechanik nebo strojírenství a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti letecké výroby nebo údržby , z toho min. 6 měsíců v období posledních 2 let před podáním žádosti o udělení autorizace.
  2. Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na strojírenství a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti letecké výroby nebo údržby, nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oboru vzdělání letecký mechanik, z toho min. 6 měsíců v období posledních 2 let před podáním žádosti o udělení autorizace.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.

 

Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

  • technická dokumentace letadla, jehož části budou předmětem zkoušky
  • diagnostická a výrobní zařízení, nástroje a nářadí, používaná k revizím, údržbě a opravám zvoleného typu letadla
  • technická a technologická dokumentace k zajištění montáže a seřízení letadlových agregátů
  • díly, součásti a materiál k provedení zadaných revizí, seřízení a oprav letadlových agregátů
  • pracovní oděv a osobní ochranné pracovní prostředky
  • zkušební zařízení k seřízení a opravám leteckých agregátů
  • tiskopisy či jejich knižní podoba, používané k záznamům provedených úkonů

 

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 7 až 12 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro strojírenství, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

Jihostroj, a. s.

Aircraft Industries, a. s.

Střední škola letecká, Kunovice