Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 11.2.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Finanční analýza provozu velkoobchodu
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace provozu velkoobchodu
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola dodržování cenových limitů a pravidel pro stanovování cen
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola dodržování platebních podmínek ze strany odběratelů a dodržování obchodních podmínek ze strany podporovaných dodavatelů
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Kompetence: Finanční analýza provozu velkoobchodu, kritérium b) uchazeč sestaví nákladové křivky za jednotlivé období na základě dostupných dat - například nákladová křivka spotřeby energií, nákladů na autodopravu, mzdové náklady a stanoví predikci možného vývoje v budoucnu.
Kritérium c) uchazeč vyhodnotí hospodářský výsledek za jednotlivá čtvrtletí a za rok ve srovnání skutečnost/plán.
Kritérium d) uchazeč vypočítá produktivitu práce provozu velkoobchodu v jednotlivých měsících a za rok.
Kritérium e) uchazeč vytvoří vývojovou křivku tří kategorií produktů.
Kritérium f) uchazeč sestaví tabulku sestupnosti položek u deseti vybraných položek majetku podle jejich náročnosti na náklady.
Kritérium g) a h) uchazeč navrhne jednu novou investici a vypočítá její návratnost, sestaví do tabulky přehled nákladovosti u tří zařízení a porovná s již navrženou investicí.
Kritérium i) uchazeč sestaví do tabulky databázi vozidel, navrhne zlepšení logistiky dopravy a optimální strukturu vozového parku.
Kompetence: Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace provozu velkoobchodu, kritérium a) uchazeč vyhodnotí hospodářský výsledek firmy, dodavatelsko-odběratelské vztahy, vývoj trhu a opotřebení majetku, cash-flow a stanoví možné způsoby investování v dalším období včetně přínosů pro hospodaření provozu.
Kritérium b), c) a d) uchazeč navrhne dvě hodnoticí kritéria pro výběr dodavatele, postup pro výběrové řízení a navrhne obměnu jednoho dodavatele včetně zhodnocení ekonomických přínosů provoz velkoobchodu.
Kritérium e) uchazeč sestaví tabulku 40 druhů zboží a navrhne optimalizaci sortimentu dle Paretova pravidla.
Kompetence: Kontrola dodržování cenových limitů a pravidel pro stanovování cen, kritérium c) uchazeč vypočte prodejní cenu u pěti výrobků/zboží.
Kritérium d) uchazeč vypočte průměrnou marži provozu velkoobchodu za rok s ohledem na výsledovku a stanoví průměrnou marži na další rok.
Kompetence: Kontrola dodržování platebních podmínek ze strany odběratelů a dodržování obchodních podmínek ze strany podporovaných dodavatelů, kritérium b) uchazeč zpracuje tabulku splatností faktur od pěti dodavatelů a pěti odběratelů a vyhodnotí jejich vliv na likviditu firmy.
Kritérium c) uchazeč zpracuje tabulku jednotlivých poplatků.
Kritérium d) uchazeč zpracuje tabulku dodavatelů, zhodnotí je dle nejprodávanější komodity a navrhne jejich optimalizaci při minimálním dopadu na vlastní odbyt.
Kritérium e), f) a g) uchazeč sestaví srovnávací tabulku dle odběratelů, výše odběrů, způsobu úhrady, výše poskytnutých slev a bonusů a zhodnotí celkový prodej dle jednotlivých odběratelů.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Vyšší odborné vzdělání se zaměřením na obchod nebo ekonomiku podniku a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti analytiky provozu velkoobchodu, nebo ve funkci učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti obchodu nebo ekonomiky podniku.
Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na obchod nebo ekonomiku podniku a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti analytiky provozu velkoobchodu nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo praktického vyučování nebo odborného výcviku v oblasti obchodu nebo ekonomiky podniku.
Profesní kvalifikace 66-034-N Analytik/analytička provozu velkoobchodu a vyšší odborné vzdělání v oblasti zaměřené na obchod nebo ekonomiku podniku a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti analytiky provozu velkoobchodu.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
zkušební místnost s výpočetní technikou, která je vybavená operačním systémem, tabulkovým, editačním a prezentačním programem (kancelářský balíček programů) s připojením na internet a tiskárnou
psací potřeby, kalkulačka a kancelářské papíry
podklady k výpočtům:
objemy dodávek podle jednotlivých druhů zboží od 10 dodavatelů včetně smluvních podmínek – splatnost faktur
objemy dodaného zboží 20 odběratelům za dané období (měsíc/rok), počet dodávek, hodnota jednotlivých dodávek, složení dodávek podle jednotlivých druhů zboží dle dodacích listů a předpoklad jejich zvýšení v dalším roce, včetně obchodních smluv, způsobu platby, splatnosti faktur, výše bonusů a pravidla pro jejich výpočet a vyplácení, procenta množstevních slev
informace o trasách logistických cest zásobování 20 odběratelům, včetně skladby vozového parku velkoobchodu (5 vozidel)
tabulka 50 zaměstnanců velkoobchodu, struktura, počet, odpracované hodiny za zaměstnance a celkem za provoz členěné do jednotlivých měsíců a za rok
výroční zpráva v tištěné i elektronické formě, měsíční a roční výpis z bankovního účtu včetně poplatků
tabulka nákladovosti velkoobchodu členěná na fixní a variabilní náklady za rok a členěná do jednotlivých měsíců složená s nákladů na energie, dopravu a mzdových nákladů
vybrané technické specifikace majetku firmy v rozsahu – inventarizace
20 položek majetku ke konci roku, včetně výše ročních odpisů, nákladů na
opravy, údržbu, investice a datumu pořízenítabulka aplikovaných marží ve velkoobchodu
měsíční a roční výkazy rozvahy, výsledovky, cash-flow – skutečnost, plán
údaje o 40 skladovaných výrobcích/zboží podle jednotlivých druhů, nákupních a prodejních cen členěné do jednotlivých měsíců roku
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 4 až 5 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.