Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo kultury | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Publicistika, knihovnictví a informatika | |
Povolání: | Knihovník v přímých službách | |
Platnost standardu: | Od 7.5.2014 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 6.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Revize knihovního fondu v knihovnách s lokální a regionální působností
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ovládání automatizovaného knihovního systému v relevantních modulech
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v nakladatelské politice v ČR
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Evidence, katalogizace a adjustace v knihovnách s lokální působností
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Odborná komunikace se čtenáři, uživateli a zákazníky v knihovnách
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v aktuálně vydávaných titulech
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování jmenného katalogizačního záznamu dle platných standardů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Formální a obsahová analýza textu, rychlé čtení
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základních elektronických informačních zdrojích
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování výpůjčních služeb v knihovnách s lokální a regionální působností (včetně meziknihovních)
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Pořádání knihovních fondů
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Kritéria jsou ověřována praktickým předvedením, písemným a ústním ověřením.
Pro praktické předvedení a písemné ověření je nutné, aby měl uchazeč pro sebe k dispozici počítač zapojený v síti internet a dostupný textový editor. Schopnost práce s počítačem a orientace v síti internetu je jednou z prověřovaných obecných kompetencí.
Během zkoušky je prověřována i znalost odborné terminologie. Terminologie používaná při zadávání úkolů i jejich hodnocení musí být v souladu s aktuální terminologií tak, jak ji uvádí Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) vytvářená Národní knihovnou České republiky.
V oblasti knihovnických a informačních služeb a provozu je nutné, aby konkrétní zadání i hodnocení respektovalo aktuální znění platných legislativních norem, zejména Občanský zákoník, č. 40/1964 Sb., Trestní zákoník, č. 40/2009 Sb., zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) včetně věcně příslušných vyhlášek v platném znění, zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
V oblasti katalogizace je nutné, aby konkrétní zadání i hodnocení respektovalo aktuální katalogizační standardy, které určuje Národní knihovna České republiky.
Během zkoušky má uchazeč k dispozici manuály (aktuální verzi):
Balíková, Marie, Kubalová, Hana a Svobodová, Jaroslava. Katalogizace ve formátu MARC 21: stručná instrukce a příklady pro knihy a některé typy pokračujících zdrojů. 2., aktualiz. vyd.
Praha: Národní knihovna České republiky, 2008. 163 s. ISBN 978-80-7050-539-7.
Hercová, Ludmila a Svobodová, Jaroslava. Katalogizace ve formátu MARC 21: pokračující zdroje: stručná instrukce a příklady. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2006. 149 s. ISBN 80-7050-496-X.
Uchazeč nemá právo přinést si ke zkoušce tyto manuály vlastní. Autorizovaná osoba je povinna zveřejnit před zkouškou aktuální citace manuálů a informace o pravidlech práce s manuály při zkoušce.
V případě, že se prověřuje znalost bibliografického záznamu v rozsahu MARC21 (MAchine-Readable Cataloging) formátu, pracuje se v rámci ověření pouze v rozsahu polí stanovených standardem „minimální záznam pro souborný katalog“, který stanovuje Národní knihovna České republiky.
Při vyhledávání digitalizovaných děl v digitálních knihovnách je uchazeči při ověření kompetence dostupný jeden titulní list monografického díla vydaného na území České republiky a v českém jazyce. Uchazeč prokazuje v rámci tohoto ověření orientaci v digitálních knihovnách budovaných českými institucemi.
Autorizovaná osoba připraví pro zkoušku sadu různých druhů dokumentů. Celkově se bude jednat o 300 dokumentů, z nichž bude vybráno pro zkoušku 10 dokumentů. Při výběru dokumentů je nutné připravit, není-li uvedeno výslovně jinak, aktuálně vydané dokumenty (vydané maximálně pět let před realizací zkoušky) a zohlednit specifika katalogizačně obtížných dokumentů. Zároveň je nutné zařadit do souboru pouze takové dokumenty, které jsou součástí fondů knihoven s lokální působností.
Soubor pro zkoušku musí být připraven v těchto strukturách:
20 % beletrie pro dospělé
15 % beletrie pro děti
15 % naučná literatura pro dospělé
10 % naučná literatura pro mládež
8 % jazyková učebnice
8 % turistický nebo cestovní průvodce
4 % mapa
4 % jazykový slovník
4 % audiokniha (volitelně CD, DVD, online)
4 % hudebnina (volitelně notová partitura, zpěvník)
4 % pokračující dílo vydané v posledních pěti letech (min. rozsah 3 díly)
4 % pokračující dílo vydávané kontinuálně od roku 1970 (pro účely zkoušky pouze vybrané ročníky z aktuálně vydané produkce)
Z hlediska jazykového musí soubor obsahovat:
70 % dokumentů v českém jazyce
10 % dokumentů v anglickém jazyce
10 % dokumentů v dalších jazycích Evropské unie
10 % dokumentů ve slovenském jazyce
Z hlediska formy se musí jednat o:
80 % dokumentů v papírové formě
20 % dokumentů v elektronické formě (volitelně CD, DVD, online)
Z hlediska náročnosti katalogizace se musí jednat o:
20 % dokumentů s více než dvěma původci (fyzická osoba či korporace)
30 % dokumentů vydaných v rámci edice
50 % dokumentů vybere autorizovaná osoba libovolně
Pro ověření kompetence Orientace v aktuálně vydávaných titulech budou pro splnění kritérií vybírány dokumenty vydané v České republice a zemích Evropské unie. Pro ověření kompetence Orientace v nakladatelské politice v České republice písmeno a) připraví autorizovaná osoba soubor 30 publikačních profilů předních českých nakladatelství, z nichž bude pro účely zkoušky vybráno 5. Pro ověření kompetence Orientace v aktuálně vydávaných titulech připraví autorizovaná osoba soubor 5 dokumentů.
Pro ověření kompetence Orientace v základních elektronických informačních zdrojích, písmena a) a b) připraví autorizovaná osoba seznam webových adres portálů z prostředí veřejného internetu a národních elektronických informačních zdrojů, které mohou být předmětem zkoušky. Z tohoto seznamu budou pro účely zkoušky vybrány pro kritérium a) jeden zdroj a pro kritérium b) tři zdroje. Pro ověření kritéria c) vyhledává uchazeč v Souborném katalogu České republiky nebo v centrálních knihovních portálech. Za klíčové údaje pro vyhledání monografie se považuje jméno autora, název knihy, část názvu knihy, ISBN (International Standard Book Number, mezinárodní standardní číslo knihy). Při ověřování kritéria je nutné zadat dva různé typy klíčových údajů směřujících ke dvěma různým monografiím. Výběr příkladů se musí pohybovat v rámci aktuální knižní produkce vydané nejdéle dvacet let zpětně.
Pro ověření kompetence Pořádání knihovních fondů připraví autorizovaná osoba 30 dokumentů pro splnění kriteria b).
Uchazeč není předem informován o tom, jaké konkrétní dokumenty budou vybrány. Jednotlivé dokumenty je možné využít opakovaně v různých okruzích otázek. Seznam dokumentů využitelných pro ověření konkrétního kritéria je součástí přípravy zkoušky. Tam, kde jsou tyto dokumenty při zkoušení využity, je u části zkoušky uvedeno, kolik dokumentů má být k ověření kompetence předloženo.
Ověřování kritérií praktickým předvedením může mít písemnou formu nebo formu praktického předvedení určité činnosti; v tomto případě po zadání uchazeč činnost provádí a zároveň komentuje a zdůvodňuje postup práce.
Všechna kritéria, která jsou ověřována formou praktického předvedení, simulují reálnou činnost v práci knihovníka v přímých službách. Pro praktické předvedení zajistí autorizovaná osoba příslušné dokumenty, aby uchazeč pracoval s konkrétními reálnými příklady.
Každé praktické předvedení je hodnoceno celkově 100 body; 50 bodů může uchazeč získat za průběh práce, rychlost a přesnost pracovních postupů, maximálně 50 bodů za výsledek.
U kritérií, která jsou ověřována písemným a ústním ověřením, se hodnotí věcná správnost výsledků, obsah textu a úroveň vyjadřování.
Hodnocení pro písemné a ústní ověření je stanoveno na 100 bodů.
Kritérium je splněno, pokud za něj uchazeč získá alespoň 50 % možných bodů.
Součástí protokolu o zkoušce je záznam o ústní zkoušce s vyznačením toho, do jaké míry byly tyto požadavky naplněny. U ověření praktickým předvedením je v záznamu u zkoušky rozepsáno bodové hodnocení podle dílčích kritérií, u ústního nebo písemného ověření je uveden celkový počet bodů.
Hodnocení
Revize knihovního fondu v knihovnách s lokální a regionální působností
1x písemné ověření, 100 bodů
3x ústní ověření, po 100 bodech, celkem 300 bodů
Celkem 400 bodů
Ovládání automatizovaného knihovního systému v relevantních modulech
2x ústní ověření po 100 bodech, celkem 200 bodů
Celkem 200 bodů
Orientace v nakladatelské politice v ČR
4x praktické předvedení po 100 bodech, celkem 400 bodů
Celkem 400 bodů
Evidence, katalogizace a adjustace v knihovnách s lokální působností
2x písemné ověření po 100 bodech, celkem 200 bodů
1x ústní ověření, 100 bodů
Celkem 300 bodů
Odborná komunikace se čtenáři, uživateli a zákazníky v knihovnách
2x praktické předvedení po 100 bodech, celkem 200 bodů
1x ústní ověření, 100 bodů
Celkem 300 bodů
Orientace v aktuálně vydávaných titulech
2x praktické předvedení po 100 bodech, cekem 200 bodů
Celkem 200 bodů
Zpracování jmenného katalogizačního záznamu dle platných standardů
5x praktické předvedení po 100 bodech, celkem 500 bodů
1x ústní ověření, 100 bodů
2x praktické předvedení a ústní ověření po 100 bodech, celkem 200 bodů
Celkem 800 bodů
Formální a obsahová analýza textu, rychlé čtení
3x praktické ověření po 100 bodech, celkem 300 bodů
Cekem 300 bodů
Orientace v základních elektronických informačních zdrojích
1x praktické předvedení a ústní ověření, 100 bodů
1x ústní ověření, 100 bodů
1x praktické předvedení, 100 bodů
Celkem 300 bodů
Poskytování výpůjčních služeb v knihovnách s lokální a regionální působností (včetně meziknihovních)
4x ústní ověření po 100 bodech, celkem 400 bodů
2x praktické předvedení po 100 bodech, celkem 200 bodů
Celkem 600 bodů
Pořádání knihovních fondů
1x ústní ověření, 100 bodů
1x praktické předvedení, 100 bodů
Celkem 200 bodů
Celkově může uchazeč získat 4000 bodů. Pro úspěšné splnění zkoušky je potřeba dosáhnout alespoň 75% úspěšnosti, tj. 3000 bodů.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanou fyzickou osobou s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovaným zástupcem autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Vyšší odborné vzdělání v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a alespoň 7 let prokázané odborné praxe v oblasti přímých knihovnických a informačních služeb a dále prokázané pedagogické a lektorské činnosti v oblasti v rámci vzdělávacích odborných aktivit včetně rekvalifikačních kurzů v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a alespoň 5 let prokázané odborné praxe v oblasti přímých knihovnických a informačních služeb a dále prokázané pedagogické a lektorské činnosti v oblasti v rámci vzdělávacích odborných aktivit včetně rekvalifikačních kurzů v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Pedagog vyšší odborné nebo vysoké školy v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a 5 let pedagogické praxe, z toho alespoň jeden rok v posledních dvou letech před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo kultury ČR, www.mkcr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Místnost pro písemnou a praktickou část zkoušky v místě dostupném běžně veřejnou dopravou. Uchazeč bude mít k dispozici PC s běžným textovým a tabulkovým editorem a neomezeným přístupem do internetu pro přípravu, praktické ověření a písemné ověření. Počítač s obrazovkou min. 17", klávesnice a myš.
Dále budou ze strany akreditované osoby zajištěny pro každého uchazeče dokumenty potřebné k ověření kompetence formou praktického předvedení, psací potřeby, papír, manuály (v této nebo aktualizované verzi):
1. Balíková, Marie, Kubalová, Hana a Svobodová, Jaroslava. Katalogizace ve formátu MARC 21: stručná instrukce a příklady pro knihy a některé typy pokračujících zdrojů. 2., aktualiz. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2008. 163 s. ISBN 978-80-7050-539-7.
2. Hercová, Ludmila a Svobodová, Jaroslava. Katalogizace ve formátu MARC 21: pokračující zdroje: stručná instrukce a příklady. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2006. 149 s. ISBN 80-7050-496-X.
300 dokumentů ve výše uvedeném složení, z nichž 10 bude vybráno autorizovanou osobou pro zkoušku.
30 publikačních profilů předních českých nakladatelství, z nichž 5 bude vybráno pro zkoušku.
Seznam 300 konkrétních českých děl různých druhů dokumentů vydávaných v České republice a Evropské unii v posledních pěti letech.
Seznam webových adres portálů z prostředí veřejného internetu a národních elektronických informačních zdrojů.
Seznam automatizovaných knihovních systémů na českém trhu.
50 článků z odborného populárního tisku v českém jazyce v rozsahu cca jedné normostrany pro ověření kompetence Formální a obsahová analýza textu, rychlé čtení. Lze využít články z tištěných i elektronických časopisů.
30 bezchybných bibliografických záznamů ve formátu MARC21 monografie a 30 bezchybných bibliografických záznamů ve formátu MARC21 pro pokračující dílo; vůči těmto záznamům 30 záznamů, které se duplicitně vyskytly v databázi Souborného katalogu České republiky.
30 záznamů ve formátu MARC21 v českém jazyce, kde každý záznam obsahuje 5 hrubých katalogizačních chyb a 3 hrubé chyby v interpunkci, dle standardu ISBD (International Standard Bibliographic Description – Mezinárodní standardní bibliografický popis).
20 záznamů ve formátu MARC21 v českém jazyce, které nemají uvedeny žádné indikátory, pouze jsou číselně označena čísla polí. Záznamy popisují díla vydaná v edici a mající minimálně tři původce.
Seznam 50 katalogizačních problémů, které lze ověřit v databázi Dotazy ke katalogizaci.
Psací potřeby, papír na psaní.
Pro každou zkoušku musí být k dispozici seznam dokumentů, které jsou pro ověřování potřebné, a seznam dokumentů, které byly vybrány pro zkoušku; pokud proběhne ověřování na základě bibliografického záznamu, pak tyto záznamy jsou přílohou záznamových archů o zkoušce.
Záznamové archy pro sledování a hodnocení postupu plnění úkolů.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání, nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 60 až 120 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 2 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro umění a kulturu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP)
Národní knihovna ČR
Národní technická knihovna
Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK v Praze
Zemědělská a potravinářská knihovna ÚZEI
Městská knihovna Kutná Hora
Knihovna Kroměřížska
Univerzitní knihovna ZČU
Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích