Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo kultury | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Umění a užité umění | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v technologických postupech výroby 3D charakterové animace
|
5 | |||||||||||||||||||||
Zhotovení 3D modelu lidské postavy
|
5 | |||||||||||||||||||||
Plánování a vývoj konceptu digitální 3D loutky
|
5 | |||||||||||||||||||||
Výroba digitální 3D loutky
|
5 | |||||||||||||||||||||
Výroba ovladačů a funkcí digitální 3D loutky
|
5 | |||||||||||||||||||||
Finalizace a testování digitální 3D loutky
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Uchazeč předloží autorizované osobě 30 dní před vlastní zkouškou:
- profesní životopis
- ukázky minimálně 3 digitálních 3D loutek (ve formě videoprezentace a nebo nativních dat) s uvedením konkrétních činností, které na prezentované loutce dotyčný vykonal (na CD/DVD nosiči)
Zkouška se skládá z ústní a praktické části. Jejím cílem je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti uchazeče v pořadí dle kompetencí popsaných části A. Zejména je nutné prověřit znalosti uchazeče v následujících bodech:
- dodržování technických podmínek zadávací dokumentace
- kvalita ovládání loutky daná mírou interaktivity nebo daná mírou ovladatelnosti v reálném čase
Kompetence Zhotovení 3D modelu lidské postavy má prověřit základní znalosti a dovednosti problematiky rigování v kritériích:
- prověřit zejména teoretické znalosti problematiky rigování v souvislosti s animací
- prověřit pouze základní znalosti modelování, přičemž výtvarná předloha může být jiná než pro samostatné rigování v dalších bodech
- toto kritérium nemá sloužit k ověření kvality animace, ale k ověření, zda dotyčný chápe základy techniky key-animace
Pokyny ke kompetenci Plánování a vývoj konceptu digitální loutky a ke kompetenci Výroba ovladačů a funkcí digitální loutky:
Zkoušený nemá kvůli časové náročnosti navrhovat řešení celé loutky, ale pouze jejích fragmentů, např.: inverzní kinematika jedné ruky či nohy, inverzní kinematika páteře, správné rigování zápěstí a podobný dílčí úkol.
Před zahájením vlastního ověřování uchazeč obdrží od autorizované osoby zadání pro tvorbu digitální 3D digitální loutky:
- výtvarné návrhy charakteru (profil, anfas, perspektiva)
- výtvarný koncept emocí a extrémních póz charakteru
- požadavky na funkce a ovládání pro animátory
Autorizovaná osoba poskytne uchazeči ke zkoušce:
- hotovou 3D loutku bez kostry (polygonální model postavy bez kostry)
- narigovanou humanoidní loutku pro potřeby ověření dovedností animace v kritériu hodnocení Naanimovat na poskytnuté digitální loutce chůzi humanoidní postavy v rozsahu jednoho dvoukroku (walk cycle)
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro kulturu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Bohemian Multimedia, spol. s r. o.
Alkay Animation Prague, s. r. o.
České vysoké učení technické, Fakulta elektrotechnická
Vít Rumler
Lukáš Duběda