Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Práce s informačními a komunikačními technologiemi
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést postup práce pomocí výpočetní techniky při spouštění software na "filiálce - serveru" prodejny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést postup práce pomocí výpočetní techniky při spouštění software na pokladním místě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést postup práce na elektronické pokladně při jejím spouštění a připojování k serveru prodejny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést činnost pomocí výpočetní techniky na obchodním software na "filiálce" prodejny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Předvést činnost pomocí výpočetní techniky na obchodním software na "pokladním místě"
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Předvést činnost na elektronické pokladně připojené na obchodní software
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Popsat komunikaci se softwarovou firmou v případě poruchy
|
Písemné a ústní ověření
|
h |
Předvést postup při vzdálené správě obchodního software na "filiálce" a "pokladním místě"
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Orientace v předpisech týkajících se obchodního software prodejen
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat zdroje přístupu k potřebné oborové legislativě
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Vyjmenovat základní předpisy týkající se prodeje zboží koncovému zákazníkovi
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Vyjmenovat základní předpisy týkající se náležitosti pokladních dokladů, reklamací a doloženosti České obchodní inspekci a Celní správě
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Práce s obchodním software pokladního místa
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést zahájení prodeje, prodej a jeho ukončení koncovému zákazníkovi
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést prodej formou nepeněžní operace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést prodej formou "zákaznického klubu" a různých forem slev a výhod
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést další služby na pokladním místě - "casch back, prodej losů, sázkový terminál, výběr hotovosti, dobíjení telefonních kuponů ..."
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Předvést řešení reklamací a storen dokladů na pokladním místě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Popsat způsob restartu pokladního místa v případě poruchy nebo výpadku elektrického proudu
|
Písemné a ústní ověření
|
g |
Předvést umístění značení EET na pokladním dokladu a vysvětlit pojem - tržba evidovaná v běžném režimu a tržba evidovaná ve zjednodušeném režimu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Práce s obchodním software filiálky - serveru
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést způsob vkládání přijatých dodacích listů do systému prodejny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést způsob zobrazení návrhu objednávky a její vyplnění a odeslání dodavateli elektronickou formou nebo její vytištění a odeslání papírovou formou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést způsob zobrazení stavu jednotlivých druhů zboží ve skladě a možnosti filtrování druhů včetně zobrazení aktuálních cen
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Předvést způsob tvorby balíčku zboží a bonusového zboží
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Předvést způsob výběru a tvorby různých druhů cenovek
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Předvést způsob vyplňování a odesílání příjemek, výdejek, vratek, převodek a dobropisů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Předvést způsob zpracování podkladů pro fakturaci
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Předvést práci s pokladním deníkem pokladního místa a "trezorem" prodejny včetně vyúčtování finančních prostředků a nepeněžního plnění - "platební karta, stravenka, poukázka aj."
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
i |
Předvést práci s číselníky prodejny - např. zboží, dodavatelů, zaměstnanců, obalů, akcí aj.
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
j |
Předvést způsob převodu zboží mezi skladovými kartami na filiálce při záměně prodaného sortimentu
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Předvést způsob nastavení FIKu (Fiskální identifikační kód) a BKP (Bezpečnostní kód poplatníka) v obchodním software firmy a popsat způsob registrace na příslušném finančním úřadě
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Využití výstupů z obchodního software prodejny
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat doklad "daňový rozpis účetních dokladů" a jeho použití
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Popsat doklad "obratová soupiska zásob" a jeho využití
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Popsat statistické sestavy "zisky", "prodej", "neskladové položky", "vklady", "výběry", "pohyby zboží" a "odběretelé" a jejich využití pro činnost prodejny a centrály
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Předvést ostatní uživatelské tabulky a popsat jejich využití na prodejně a centrále
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Předvést nastavení "parametrů prodejny", "správy uživatelů", "změny uživatele", "přenosu dat" a "servisní funkce obchodního software prodejny"
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Obsluha obchodního software na centrále firmy
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat způsob vytváření manuálů, pracovních postupů a aplikace změn na centrále
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Předvést zavádění a údržbu číselníků, speciálních a akčních ceníků a vytváření cenových modelů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Předvést vedení a evidenci zákaznického klubu, dobíjení zákaznických a telefonních kreditů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Popsat vyhodnocování akcí, statistik, rentability akcí, analýzy prodejů, citlivostních analýz, výkyvů poptávky a sezonnosti
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Popsat vyhodnocování ziskových sestav a posuzování normativů prodejen
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Obsluha obchodního software filiálek vzdálenou správou z centrály firmy
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést aplikaci změn - upgrade - v programu filiálky vzdálenou správou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést kontrolu dokladů, jejich vstupování, stavu zásob a obalů vzdáleným přístupem z centrály
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat způsob zavádění nových programů, nových služeb a školení zaměstnanců na filiálkách
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Předvést způsob opravy dokladů a vstupů do pokladních deníků a výpočet slev vzdálenou správou
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat způsob komunikace mezi prodejnami, ústředím a dodavatelem systému
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizované osoby. Veškeré úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné technické a materiální předpoklady pro provedení zkoušky). Při samotné zkoušce se autorizovaná osoba zaměří na teoretické a praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Jednota, spotřební družstvo
Hromádka - OSVČ, Výroba, obchod a služby
Kaufland, v. o. s.
Automotive Lighting, s. r. o.
Coop, družstvo