Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Obchod
Platnost standardu: Od 1.3.2023 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 5

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Práce s informačními a komunikačními technologiemi

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést postup práce pomocí výpočetní techniky při spouštění software na "filiálce - serveru" prodejny Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést postup práce pomocí výpočetní techniky při spouštění software na pokladním místě Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést postup práce na elektronické pokladně při jejím spouštění a připojování k serveru prodejny Praktické předvedení a ústní ověření
d Předvést činnost pomocí výpočetní techniky na obchodním software na "filiálce" prodejny Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést činnost pomocí výpočetní techniky na obchodním software na "pokladním místě" Praktické předvedení a ústní ověření
f Předvést činnost na elektronické pokladně připojené na obchodní software Praktické předvedení a ústní ověření
g Popsat komunikaci se softwarovou firmou v případě poruchy Písemné a ústní ověření
h Předvést postup při vzdálené správě obchodního software na "filiálce" a "pokladním místě" Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Orientace v předpisech týkajících se obchodního software prodejen

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat zdroje přístupu k potřebné oborové legislativě Písemné a ústní ověření
b Vyjmenovat základní předpisy týkající se prodeje zboží koncovému zákazníkovi Písemné a ústní ověření
c Vyjmenovat základní předpisy týkající se náležitosti pokladních dokladů, reklamací a doloženosti České obchodní inspekci a Celní správě Písemné a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Práce s obchodním software pokladního místa

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést zahájení prodeje, prodej a jeho ukončení koncovému zákazníkovi Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést prodej formou nepeněžní operace Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést prodej formou "zákaznického klubu" a různých forem slev a výhod Praktické předvedení a ústní ověření
d Předvést další služby na pokladním místě - "casch back, prodej losů, sázkový terminál, výběr hotovosti, dobíjení telefonních kuponů ..." Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést řešení reklamací a storen dokladů na pokladním místě Praktické předvedení a ústní ověření
f Popsat způsob restartu pokladního místa v případě poruchy nebo výpadku elektrického proudu Písemné a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Práce s obchodním software filiálky - serveru

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést způsob vkládání přijatých dodacích listů do systému prodejny Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést způsob zobrazení návrhu objednávky a její vyplnění a odeslání dodavateli elektronickou formou nebo její vytištění a odeslání papírovou formou Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést způsob zobrazení stavu jednotlivých druhů zboží ve skladě a možnosti filtrování druhů včetně zobrazení aktuálních cen Praktické předvedení a ústní ověření
d Předvést způsob tvorby balíčku zboží a bonusového zboží Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést způsob výběru a tvorby různých druhů cenovek Praktické předvedení a ústní ověření
f Předvést způsob vyplňování a odesílání příjemek, výdejek, vratek, převodek a dobropisů Praktické předvedení a ústní ověření
g Předvést způsob zpracování podkladů pro fakturaci Praktické předvedení a ústní ověření
h Předvést práci s pokladním deníkem pokladního místa a "trezorem" prodejny včetně vyúčtování finančních prostředků a nepeněžního plnění - "platební karta, stravenka, poukázka aj." Praktické předvedení a ústní ověření
i Předvést práci s číselníky prodejny - např. zboží, dodavatelů, zaměstnanců, obalů, akcí aj. Praktické předvedení a ústní ověření
j Předvést způsob převodu zboží mezi skladovými kartami na filiálce při záměně prodaného sortimentu Praktické předvedení a ústní ověření
k Předvést způsob nastavení FIKu (Fiskální identifikační kód) a BKP (Bezpečnostní kód poplatníka) v obchodním software firmy a popsat způsob registrace na příslušném finančním úřadě Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Využití výstupů z obchodního software prodejny

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat doklad "daňový rozpis účetních dokladů" a jeho použití Písemné a ústní ověření
b Popsat doklad "obratová soupiska zásob" a jeho využití Písemné a ústní ověření
c Popsat statistické sestavy "zisky", "prodej", "neskladové položky", "vklady", "výběry", "pohyby zboží" a "odběretelé" a jejich využití pro činnost prodejny a centrály Písemné a ústní ověření
d Předvést ostatní uživatelské tabulky a popsat jejich využití na prodejně a centrále Praktické předvedení a ústní ověření
e Předvést nastavení "parametrů prodejny", "správy uživatelů", "změny uživatele", "přenosu dat" a "servisní funkce obchodního software prodejny" Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Obsluha obchodního software na centrále firmy

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat způsob vytváření manuálů, pracovních postupů a aplikace změn na centrále Písemné a ústní ověření
b Předvést zavádění a údržbu číselníků, speciálních a akčních ceníků a vytváření cenových modelů Praktické předvedení a ústní ověření
c Předvést vedení a evidenci zákaznického klubu, dobíjení zákaznických a telefonních kreditů Praktické předvedení a ústní ověření
d Popsat vyhodnocování akcí, statistik, rentability akcí, analýzy prodejů, citlivostních analýz, výkyvů poptávky a sezonnosti Písemné a ústní ověření
e Popsat vyhodnocování ziskových sestav a posuzování normativů prodejen Písemné a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Obsluha obchodního software filiálek vzdálenou správou z centrály firmy

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Předvést aplikaci změn - upgrade - v programu filiálky vzdálenou správou Praktické předvedení a ústní ověření
b Předvést kontrolu dokladů, jejich vstupování, stavu zásob a obalů vzdáleným přístupem z centrály Praktické předvedení a ústní ověření
c Popsat způsob zavádění nových programů, nových služeb a školení zaměstnanců na filiálkách Písemné a ústní ověření
d Předvést způsob opravy dokladů a vstupů do pokladních deníků a výpočet slev vzdálenou správou Praktické předvedení a ústní ověření
e Popsat způsob komunikace mezi prodejnami, ústředím a dodavatelem systému Písemné a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Pokyny k realizaci zkoušky

1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce

Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.

Zdravotní způsobilost není vyžadována.

Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.

2. Průběh zkoušky

Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.

Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb. a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.

Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k realizaci zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnotícím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).

Zkouška se koná v českém jazyce.

Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizované osoby. Veškeré úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné technické a materiální předpoklady pro provedení zkoušky). Při samotné zkoušce se autorizovaná osoba zaměří na teoretické a praktické činnosti, které charakterizují danou pracovní pozici.

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou odbornou způsobilost a výsledek zapisuje do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.

Výsledné hodnocení pro danou odbornou způsobilost musí znít:

  • „splnil“, nebo

  • „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé odborné způsobilosti.

Výsledné hodnocení zkoušky zní buď:

  • „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny odborné způsobilosti, nebo

  • „nevyhověl“, pokud uchazeč některou odbornou způsobilost nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí autorizovaná osoba vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jedním zkoušejícím, který musí být přítomen u zkoušky po celou dobu trvání zkoušky.

Zkoušející je povinen provádět ověřování odborných způsobilostí při zkoušce přesně podle všech ustanovení tohoto hodnoticího standardu.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

  1. Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchodu a nejméně 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činnosti v oblasti obchodního provozu ve spojitosti s nákupem a prodejem zboží, nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku v oblasti obchodu ve spojitosti s nákupem a prodejem zboží.

  2. Vysokoškolské vzdělání bakalářského nebo magisterského stupně se zaměřením na management, ekonomiku, obchod a služby a nejméně 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činnosti v oblasti obchodního provozu ve spojitosti s nákupem a prodejem zboží, nebo jako osoba ve funkci vedoucího obchodního úseku nebo provozu zahrnujícího pracoviště s nákupem a prodejem zboží, nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku v oblasti obchodu ve spojitosti s nákupem a prodejem zboží.

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost a praxi v povolání autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti a praxe v povolání v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: (Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz)

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

  • zkušební místnost

  • počítač, monitor, tiskárna, pokladní místo nebo elektronická pokladna

  • software obsahující program obchodní software pro prodej zboží

  • tiskopisy potřebné pro realizaci zkoušky

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda).

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s požadavky BOZP a PO a s právy a povinnostmi uchazeče v rámci zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 5 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Jednota, spotřební družstvo
Hromádka - OSVČ, Výroba, obchod a služby
Kaufland, v. o. s.
Automotive Lighting, s. r. o.
Coop, družstvo