Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení činností v instituci dalšího vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění marketingu v dalším vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analýza vzdělávacích potřeb
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektování vzdělávacích aktivit
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení procesů a logistiky distančních forem vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Evaluace a hodnocení vzdělávacích akcí
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba připraví 10 případových studií. Případové studie zahrnují v logických souvislostech konkrétní případy, na kterých se ověřuje více kompetencí (zejména souhrn kritérií ověřovaných praktickým předvedením v kompetencích 4 a 5). Zadání je formulováno tak, aby uchazeč měl možnost zohlednit obor a cílové skupiny, se kterými je zvyklý pracovat. Uchazeč si vybere případovou studii a v návaznosti na ni navrhne konkrétní řešení podle požadavků jednotlivých kritérií.
Všechna kritéria, která se ověřují praktickým předvedením, prokazuje uchazeč písemně. Některá z nich jsou ještě rozšířena o ústní ověření, které má roli doplňující.
Konkretizace ověřování kritérií v jednotlivých kompetencích:
Kompetence č. 1 Řízení činnosti v instituci dalšího vzdělávání
Kritérium f)
Pro uchazeče bude připravena buď videoukázka, nebo modelová situace vzdělávací činnosti lektora o délce 2-4 minuty, která bude obsahovat nevhodně zvolenou vzdělávací metodu, vzdělávací prostředek, verbální projev apod.
Kompetence č. 2 Provádění marketingu v dalším vzdělávání
Kritérium d) – f)
Uchazeč si vybere případovou studii a v návaznosti na ni navrhne konkrétní řešení podle požadavků jednotlivých kritérií hodnocení.
Kritérium b)
V oblasti či oboru, kde působí uchazeč.
Kritérium f)
Pro uchazeče bude připravena buď videoukázka, nebo modelová situace vzdělávací činnosti lektora o délce 2-4 minuty, která bude obsahovat nevhodně zvolenou vzdělávací metodu, vzdělávací prostředek, verbální projev apod.
Kompetence č. 3 Analýza vzdělávacích potřeb
Kritérium a)
Příklady konkrétních typů klienta: Firma potřebující vzdělávat zaměstnance v nových technologiích, Úřad práce realizující rekvalifikace, Ambiciózní jednotlivec, který chce zvýšit své šance na dobré uplatnění, Žena končící mateřskou dovolenou apod.
Kompetence č. 4 Projektování vzdělávacích aktivit
Kritérium a)
Příklady konkrétních typů klienta: Firma potřebující vzdělávat zaměstnance v nových technologiích, Úřad práce realizující rekvalifikace, Ambiciózní jednotlivec, který chce zvýšit své šance na dobré uplatnění, Žena končící mateřskou dovolenou apod. Uchazeč při zkoušce zpracuje vybrané části vzdělávacího programu v souladu se zněním kritéria. Uchazeč si při zkoušce stanoví cílovou skupinu z příkladů konkrétních typů klienta (případně si ji upřesní), pro niž si stanoví cíle vzdělávání a písemně sestaví rámcový vzdělávací obsah, který splňuje stanovené cíle včetně způsobu jejich evaluace, vhodný hodinový obsah, materiálně technické vybavení, místo konání a zajištění bezpečnosti aktivit, personálního zajištění a vhodných doprovodných služeb
Kritérium e)
Např. optimalizace cen pro zákazníka na základě úpravy parametrů vzdělávacího programu.
Kritérium i)
Zadání obsahuje popis několika kurzů s různou délkou, lektorský tým a jeho časové možnosti, kapacitu a počet učeben, jejich technické vybavení, počty zájemců o kurzy.
Kompetence č. 5 Řízení procesů a logistiky distančních forem vzdělávání
Kritérium b)
Příklady zadaného typu distančního vzdělávání: Korespondeční, webináře, LMS (systémy pro řízení učení), MOOC (Masové otevřené on-line kurzy), e-learning, vzdělávání v cloudu, mobilní technologie ve vzdělávání.
Kompetence č. 6 Evaluace a hodnocení vzdělávacích akcí
Kritérium c)
Ověření bude provedeno na konkrétních reálných případech z případové studie.
Tam, kde je nutno provést výpočty, bude užit software pro tyto účely (min. z MS Office či Open Office).
Je třeba dbát na správnou terminologii z oblasti dalšího vzdělávání.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
AIVD ČR
FDV (Fond dalšího vzdělávání)