Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Platnost standardu: | Od 10.4.2018 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení činností v instituci dalšího vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění marketingu v dalším vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analýza vzdělávacích potřeb
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektování vzdělávacích aktivit
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení procesů a logistiky distančních forem vzdělávání
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Evaluace a hodnocení vzdělávacích akcí
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Autorizovaná osoba připraví 10 případových studií. Případové studie zahrnují v logických souvislostech konkrétní případy, na kterých se ověřuje více kompetencí (zejména souhrn kritérií ověřovaných praktickým předvedením v kompetencích 4 a 5). Zadání je formulováno tak, aby uchazeč měl možnost zohlednit obor a cílové skupiny, se kterými je zvyklý pracovat. Uchazeč si vybere případovou studii a v návaznosti na ni navrhne konkrétní řešení podle požadavků jednotlivých kritérií.
Všechna kritéria, která se ověřují praktickým předvedením, prokazuje uchazeč písemně. Některá z nich jsou ještě rozšířena o ústní ověření, které má roli doplňující.
Konkretizace ověřování kritérií v jednotlivých kompetencích:
Kompetence č. 1 Řízení činnosti v instituci dalšího vzdělávání
Kritérium f)
Pro uchazeče bude připravena buď videoukázka, nebo modelová situace vzdělávací činnosti lektora o délce 2-4 minuty, která bude obsahovat nevhodně zvolenou vzdělávací metodu, vzdělávací prostředek, verbální projev apod.
Kompetence č. 2 Provádění marketingu v dalším vzdělávání
Kritérium d) – f)
Uchazeč si vybere případovou studii a v návaznosti na ni navrhne konkrétní řešení podle požadavků jednotlivých kritérií hodnocení.
Kritérium b)
V oblasti či oboru, kde působí uchazeč.
Kritérium f)
Pro uchazeče bude připravena buď videoukázka, nebo modelová situace vzdělávací činnosti lektora o délce 2-4 minuty, která bude obsahovat nevhodně zvolenou vzdělávací metodu, vzdělávací prostředek, verbální projev apod.
Kompetence č. 3 Analýza vzdělávacích potřeb
Kritérium a)
Příklady konkrétních typů klienta: Firma potřebující vzdělávat zaměstnance v nových technologiích, Úřad práce realizující rekvalifikace, Ambiciózní jednotlivec, který chce zvýšit své šance na dobré uplatnění, Žena končící mateřskou dovolenou apod.
Kompetence č. 4 Projektování vzdělávacích aktivit
Kritérium a)
Příklady konkrétních typů klienta: Firma potřebující vzdělávat zaměstnance v nových technologiích, Úřad práce realizující rekvalifikace, Ambiciózní jednotlivec, který chce zvýšit své šance na dobré uplatnění, Žena končící mateřskou dovolenou apod. Uchazeč při zkoušce zpracuje vybrané části vzdělávacího programu v souladu se zněním kritéria. Uchazeč si při zkoušce stanoví cílovou skupinu z příkladů konkrétních typů klienta (případně si ji upřesní), pro niž si stanoví cíle vzdělávání a písemně sestaví rámcový vzdělávací obsah, který splňuje stanovené cíle včetně způsobu jejich evaluace, vhodný hodinový obsah, materiálně technické vybavení, místo konání a zajištění bezpečnosti aktivit, personálního zajištění a vhodných doprovodných služeb
Kritérium e)
Např. optimalizace cen pro zákazníka na základě úpravy parametrů vzdělávacího programu.
Kritérium i)
Zadání obsahuje popis několika kurzů s různou délkou, lektorský tým a jeho časové možnosti, kapacitu a počet učeben, jejich technické vybavení, počty zájemců o kurzy.
Kompetence č. 5 Řízení procesů a logistiky distančních forem vzdělávání
Kritérium b)
Příklady zadaného typu distančního vzdělávání: Korespondeční, webináře, LMS (systémy pro řízení učení), MOOC (Masové otevřené on-line kurzy), e-learning, vzdělávání v cloudu, mobilní technologie ve vzdělávání.
Kompetence č. 6 Evaluace a hodnocení vzdělávacích akcí
Kritérium c)
Ověření bude provedeno na konkrétních reálných případech z případové studie.
Tam, kde je nutno provést výpočty, bude užit software pro tyto účely (min. z MS Office či Open Office).
Je třeba dbát na správnou terminologii z oblasti dalšího vzdělávání.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 2 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat tento požadavek:
Vysokoškolské vzdělání magisterského stupně v jakémkoliv oboru, 5letá prokazatelná manažerská praxe v dalším vzdělávání (tj. řízení vzdělávací instituce či oddělení, zabývající se vzděláváním dospělých).
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces, včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Požadavky na materiálně-technické zázemí:
- Případová studie, umožňující ověřovat zejména kritéria: kompetence č. 2 - Provádění marketingu v dalším vzdělávání, kritérium d) - f), a kompetence č. 6 - Evaluace a hodnocení vzdělávacích akcí, kritérium c)
- vhodná zkušební místnost
- notebook
- projektor
- nejméně 4 videoukázky po 2-4 minutách nebo nejméně 4 scénáře modelových situací 2-4 minutách
- reproduktory
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 120 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 2 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
AIVD ČR
FDV (Fond dalšího vzdělávání)