Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | |
Povolání: | Letecký mechanik pro avioniku | |
Platnost standardu: | Od 14.1.2020 do 14.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 15.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sestavení a zapojení systémů avioniky a elektrovybavení letadel
|
4 | ||||||||||||||||||
Orientace ve výrobní a servisní dokumentaci a technických podkladech leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace
|
4 | ||||||||||||||||||
Používání měřicí a zkušební techniky
|
4 | ||||||||||||||||||
Kontrolování stavu a provádění funkčních zkoušek leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace
|
4 | ||||||||||||||||||
Volba postupu práce, potřebného nářadí a pomůcek pro provedení montáže, demontáže, opravy, údržby, seřízení letadlových celků a systémů
|
4 | ||||||||||||||||||
Opravy leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace
|
4 | ||||||||||||||||||
Kontrola avionických systémů a zařízení ve vybavení letadla, sloužícího k zajištění komfortu letu, bezpečnosti cestujících a posádky
|
4 | ||||||||||||||||||
Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/letecky-mechanik-pro-avio#zdravotni-zpusobilost).
Mezi typická letadla vyráběné v ČR, na kterých je možné zkoušku vykonat, patří zejména L410, EV55, AE270, nebo lehká letadla Z42 nebo Z43, PS -28 nebo na jiných typech letounu, kde je uděleno oprávnění k výrobě v ČR podle Části 21, hlavy G.
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí a kriterií:
Používání měřicí a zkušební techniky -
b, c - proměření a prozkoušení palubních přístrojů ( rychloměr, umělý horizont, výškoměr, zatáčkoměr, směrový setrvačník, variometr)
Kontrolování stavu a provádění funkčních zkoušek leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace -
b - kontrola, přezkoušení a seřízení přístrojů a zařízení (systém pro měření a plnění paliva, systém pro řízení odledňování letounu, systém pro vytápění a vyhřívání a řídící jednotky pro řízení a monitorování agregátů)
Opravy leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace -
a, b, c - demontáž a částečné opravy elektrických agregátů, kolektorů vodičů, kabelových ramp, kolektorů elektrických instalací, signalizátorů a vysílačů, cívek a dalších speciálních agregátů elektrických instalací.
Kontrola avionických systémů a zařízení ve vybavení letadla, sloužícího k zajištění komfortu letu, bezpečnosti cestujících a posádky -
a,b,c - přezkoušení a seřízení elektrovybavení vybavení letadla slouží cestujícím (individuální osvětlení a stropní polici pro malé příruční zavazadlo)
Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky -
a, b - evidence technických dat o průběhu a výsledcích provedené práce v provozní dokumentaci letadla
Autorizovaná osoba může k ověření kompetencí při zkoušce dle tohoto standardu vybrat některou z těchto následujících činností:
- zkoušení správné funkce jednotlivých přístrojů ze systémů avioniky a elektrosystémů
- zapojování systémů a instalace přístrojů ze systému avioniky a elektrosystémů
- nastavení přístrojů a systémů na hodnoty (data) podle k tomu určené dokumentace
- ověření správnosti funkce komplexního systému avioniky elektro a identifikace zdroje případné poruchy avioniky a elektrosystému
Výběr leteckých palubních přístrojů a zařízení, přístrojů a systémů letecké navigace a rozsah činností ke zkoušce zvolených autorizovanou osobou musí být takový, aby se ověřily všechny kompetence a kritéria ve standardu v celkové době trvání zkoušky. Autorizovaná osoba může typy letadel měnit podle změn letadlového parku. Autorizovaná osoba si na pomoc ke zkoušce může přizvat potřebný počet pomocných pracovníků (např. elektromechanika).
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro strojírenství, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Aircraft Industries, a. s.
Jihostroj, a. s.