Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik opravář motorových vozidel | |
Platnost standardu: | Od 7.10.2020 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Práce s technickou dokumentací závodních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v elektrotechnice a elektronice závodních automobilů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Ruční dovednosti při provozu, údržbě, opravách, renovaci dílů závodních automobilů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v odlišnostech závodních a běžných automobilů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Manipulace se závodním vozidlem
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika během běžné údržby závodního automobilu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Kontrola, výměna, obnova kol a pneumatik závodního automobilu
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Předstartovní příprava závodního automobilu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Činnosti mechanika při zastávce v boxech/depu v průběhu závodu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Nastavení set-upu závodního automobilu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika závad a opravy během závodu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Kontrola a výměna poškozených dílů závodního automobilu na čas
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v systémech datarecordingu a analýza naměřených dat
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-opravar-motorovy#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „CE“ ("B"). Pro připuštění ke zkoušce z profesní kvalifikace musí uchazeč splňovat minimálně § 5 dle vyhlášky č. 50/1978 Sb. Proškolení na § 5 dle platného znění vyhlášky č. 50/1978 Sb. zajistí dle potřeby autorizovaná osoba. Doba trvání školení se nezapočítává do doby zkoušky a musí proběhnout před její realizací.
V průběhu praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti provozu, údržby a oprav závodních automobilů a současně musí splňovat odbornou způsobilost v elektrotechnice podle vyhlášky č. 50/1978 Sb., ve znění pozdějších předpisů, minimálně § 6.
Vyšší odborné vzdělání zaměřené na konstrukci a opravy motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti provozu, údržby a oprav závodních automobilů a současně musí splňovat odbornou způsobilost v elektrotechnice podle vyhlášky č. 50/1978 Sb., ve znění pozdějších předpisů, minimálně § 6.
Vysokoškolské vzdělání nejméně bakalářského studijního programu zaměřeného na konstrukci motorových vozidel a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti provozu, údržby a oprav závodních automobilů a současně musí splňovat odbornou způsobilost v elektrotechnice podle vyhlášky č. 50/1978 Sb., ve znění pozdějších předpisů, minimálně § 6.
Profesní kvalifikace 23-151-M Mechanik závodních automobilů + střední vzdělání s maturitní zkouškou a alespoň 5 let odborné praxe v oblati provozu, údržby a oprav závodních automobilů a současně musí splňovat odbornou způsobilost v elektrotechnice podle vyhlášky č. 50/1978 Sb., ve znění pozdějších předpisů, minimálně § 6.
Další požadavky:
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Dílenské prostory, které splňují podmínky kladené výrobcem na servis, údržbu a opravy osobních vozidel.
Elektronická příručka pro servis, údržbu a opravy závodního automobilu
Elektronický katalog náhradních dílů závodního automobilu
Technické předpisy závodních automobilů
Elektrotechnická a elektronická schémata závodních automobilů
Nastavovací listy závodního automobilu
Grafy a záznamy z datalogeru závodního vozidla
Multimetr
Vzorky materiálů, lepidla a pomocné materiály a přípravky
Sada pro opravy závitů
Základní ruční, elektrické a pneumatické dílenské nářadí
Běžný momentový klíč
Momentový klíč na centrální matice kol
Návody k obsluze pro jednotlivé přístroje a nářadí
Závodní automobil podle schválené homologace závodního vozidla se sekvenčním řazením, s možností změny nastavení kartografie řízení motoru a nastavitelnými aerodynamickými prvky
Přípravky pro kontrolu a měření tlaků ve válcích a vizuální kontrolu spalovacích prostor
Zařízení pro kontrolu a měření geometrie závodního automobilu
Váhy pro kontrolu rozložení hmotnosti na jednotlivých kolech
Opotřebované závodní pneumatiky a disky kol
Zařízení na montáž a demontáž závodních pneumatik
Zařízení pro vyvažování závodních kol s uchycením pomocí centrální matice
Speciální přípravky určené k servisu závodních vozidel - vzduchové zvedací zařízení ke zvedání vozidla, přípravky pro zajištění zvednutého vozidla, pistole na povolení kol
Rychlotankovací zařízení nebo rychlotankovací barel
Vytankovávací set
Zařízení pro měření tlaku paliva
Zařízení pro vyčtení závad řídicí jednotky motoru
Sada nahřívacích dek pro pneumatiky
Sada závodních kol
Bezkontaktní teploměr a kalibrovaný manometr pro měření tlaků v pneumatikách
Přepravník závodních vozidel
Kotevní a upevňovací mechanismy
Stopky
Figurant
Lambda sonda, snímač množství nasávaného vzduchu
Rameno zavěšení kola
Tlumič pérování
Vyměnitelný díl karosérie
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro vykonání zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 12 až 16 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Doba trvání písemné části zkoušky jednoho uchazeče je 45 minut. Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
RTR projects
ISŠ automobilní Brno
SAČR