Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo kultury | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Umění a užité umění | |
Povolání: | Herní vývojář | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v technologických postupech digitální 3D produkce v herním vývoji
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Výroba zničitelného modelu objektu s texturou ve videohře
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvoření skriptu/nástroje pro grafický program ve videohře
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvoření a modifikace shaderu ve videohře
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Výroba simulované textilie ve videohře
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Generování procedurálního obsahu ve videohře
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Měření grafického výkonu ve videohře
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace není vyžadována.
Kompetence Orientace v technologických postupech digitální 3D produkce v herním vývoji. Uchazeč vysvětlí odborné termíny: real-time simulace, baked simulace, blendshapes, blendování normál.
Kompetence Výroba zničitelného modelu objektu s texturou ve videohře: Uchazeč dostane od autorizované osoby 3D model s texturou. Autorizovaná osoba připraví model tak, aby se ve hře rozbil při zásahu zbraní.
Kompetence Vytvoření skriptu/nástroje pro grafický program ve videohře:
uchazeč si vybere software a skriptovací jazyk (Python, MaxScript, JavaScript), naprogramuje jednoduchý nástroj pro grafika a předvede jeho funkcionalitu v praxi.
Parametry zadání:
vytvořit script 3D modelu s texturou, nařezaný na části
vygenerovat každému elementu unikátní ID
uložit unikátní ID do UV2.x objektu
Kompetence Vytvoření a modifikace shaderu ve videohře: Uchazeč vytvoří shader a materiál pro zničitelný 3D model s texturou, kde využije již vytvořená data z kompetencí “Výroba zničitelného modelu objektu s texturou" a "Vytvoření skriptu/nástroje pro grafický program ve videohře".
Uchazeč dle zadání modifikuje shader a materiál použitý na objektu tak, aby:
jednotlivé elementy zničitelného objektu po několika vteřinách naráz zmizely
každý element zmizel v jinou dobu
Kompetence Výroba simulované textilie ve videohře: Uchazeč vytvoří simulaci postavy s kabátem, která se opře o zeď. Uchazeč dostane FBX se vstupními daty (animace, geometrie). Vybere si herní editor, ve kterém simulaci provede.
Kompetence Generování procedurálního obsahu ve videohře: Uchazeč si vybere herní engine (např. Unreal, Unity) nebo 3D grafický program (např. Maya, 3DSMax), pro který vytvoří digitální model (digital asset) v 3D grafickém programu (např. Houdini nebo jeho ekvivalent jako Cinema, Blender) používající procedurální postup tvorby a skriptovací jazyk (např. Python, MaxScript, JavaScript), naprogramuje jednoduchý nástroj pro grafika a předvede jeho funkcionalitu v praxi. Cílem je výroba parametrického 3D modelu.
Parametry zadání:
výroba generátoru modulárního plotu (modular fence)
objekt s alespoň třemi volitelnými parametry (šířka prken, hustota sloupků, křivka definující trajektorii plotu)
Kompetence Měření grafického výkonu ve videohře: Uchazeč si vybere herní engine. Záměrem je předvést znalost ladicích nástrojů se zaměřením na zobrazení grafiky (render-debug tools). Uchazeč bude mít k dispozici 3 scény k vyhodnocení výkonu zobrazení (render performance).
Uchazeč dále navrhne změny k dosažení optimálního výkonu zobrazení pro danou scénu. Na každé scéně uchazeč vyhodnotí parametry:
hustota trianglů
počet draw calls
počet materiálů
hustota světel
komplexnost shaderů
přepínání LOD a jejich vzdáleností
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro kulturu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
2K Czech
Bohemian Multimedia
Martin Vaňo, OSVČ