Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik nákladních vozidel a autobusů | |
Platnost standardu: | Od 9.1.2024 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech elektrotechniky
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve vnitřních částech a systémech kabiny a karosérie nákladních vozidel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace ve vnitřních částech a systémech karosérie autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava elektrické instalace nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava vnitřních částí a systémů kabiny a karosérie nákladních vozidel a autobusů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika, údržba a oprava systému topení, větrání a klimatizace
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v montáži doplňkového zařízení a příslušenství kabiny a karoserie
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/mechanik-opravar-motorovy#zdravotni-zpusobilost).
Vstupním předpokladem uchazeče o zkoušku je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
V průběhu praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
nakládání s nebezpečnými odpady
kvalitu odvedené práce
pochopení a dodržování technologických postupů podle dokumentace výrobce vozidla
plnění časových norem oprav podle dokumentace výrobce vozidla
Uchazeč si ke zkoušce přinese vlastní pracovní oděv a pracovní obuv.
Specifikace podmínek ověřování některých odborných kompetencí:
U odborné kompetence Diagnostika a oprava elektrické instalace pro všechna kritéria bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou elektroinstalace kabiny nákladního vozidla nebo karoserie autobusu.
U odborné kompetence Diagnostika, údržba a oprava systému topení, větrání a klimatizace kritérium b) bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou cirkulace vzduchu.
U odborné kompetence Diagnostika a oprava ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů
kritéria a), c) bude připraveno vozidlo se závadou, případně simulovanou závadou ovládacích, informačních a bezpečnostních systémů.
U odborné kompetence Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
kritérium b) jedná se o díl kabiny nebo karoserie nákladního vozidla nebo autobusu a kritérium c) jedná se o díl kabiny nebo karoserie nákladního vozidla nebo autobusu.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno