Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo práce a sociálních věcí | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Chůva | |
Platnost standardu: | Od 2.11.2012 do 31.7.2014 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 14.1.2020 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování první pomoci dítěti/dětem
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení dítěte k hygienickým návykům
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována. Uchazeč musí být bez logopedické vady.
Autorizovaná osoba si pro ověřování kritérií ústní nebo praktickou formou připraví soubor modelových situací, které budou zahrnovat všechny věkové kategorie sledovaného období
0 až 7 let věku dítěte (resp. do zahájení povinné školní docházky).
Doporučuje se, aby autorizovaná osoba kladla při zkoušení větší důraz na ověřování kompetencí a) až d) z oblasti poskytování první pomoci.
Bližší pokyny k realizaci a zkoušce vybraných odborných kompetencí a kritérií hodnocení:
Ad kompetence Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte, kritérium c):
- organizačními způsoby zajištění stravování se rozumí např. zajištění stravy dítěte prostřednictvím rodičů, dovoz jídla i možnosti přípravy studené či teplé stravy z vlastních zdrojů
V případě, že ústní ověřování bude realizováno formou losování otázek, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci ústního ověřování formou vylosovaných otázek
Soubor otázek pro ústní ověřování stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí losovaných otázek, musí být splněny následující dvě podmínky:
A. Pro celkový soubor otázek:
Každé kritérium je zohledněno v několika otázkách.
B. Pro soubor vylosovaných otázek konkrétního uchazeče:
Každý uchazeč musí mít v souboru svých vylosovaných otázek zohledněno alespoň jednou každé kritérium (myslí se kritérium, u něhož jsou losované otázky způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit).
V případě, že písemné ověřování bude realizováno formou testu, je nutné dodržet následující pravidla:
Pravidla pro aplikaci písemných testů jako způsobu ověřování:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí splňovat následující pravidla:
C. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno řádově několik desítek různě sestavených testů.
D. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněné následující dvě podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 80 % otázek.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Agentura Domestica
Agentura BIBO
Agentura Pohoda
Agentura Harmonie
1. centrum služeb pro domácnost