Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Povolání: | Pracovník obchodního úseku | |
Platnost standardu: | Od 19.6.2020 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v příslušné oborové legislativě
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava podkladů a vedení požadované evidence v rámci obchodního styku s obchodními partnery
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Provádění poptávkových řízení
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Evidence dodavatelů zboží
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Posuzování a porovnávání ekonomické výhodnosti pořizovaných produktů a služeb
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Práce s informačními a komunikačními technologiemi v oblasti nákupu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zpracování příslušné dokumentace a evidence ve skladovém hospodářství
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/pracovnik-obchodniho-usek#zdravotni-zpusobilost). Zdravotní způsobilost je nutno doložit platným zdravotním průkazem.
Kritéria je nutno ověřovat v reálném provozu, nebo ve cvičných prostorách pod dohledem autorizované osoby.
Kompetence "Provádění poptávkových řízení", kritérium f) - uchazeč s 2týdenním předstihem před zkouškou sdělí cizí jazyk, ve kterém bude ověřována jazyková způsobilost. Prokázat schopnost ústně a písemně komunikovat v cizím jazyce na základní úrovni bude prakticky ověřena ústně a písemně autorizovanou osobou, resp. autorizovaným zástupcem autorizované osoby. Pro splnění tohoto kritéria uchazeč před zahájením zkoušky obdrží seznam výrobků nebo zboží, adresu dodavatele a odběratele. Při písemném ověření uchazeč zpracuje krátkou žádost o zaslání nabídkového katalogu konkrétních výrobků a písemnou objednávku minimálně tří druhů zboží se specifikací dodacích podmínek. Písemně ověření by mělo trvat maximálně 10 minut. Při ústním ověření předvede uchazeč oslovení dodavatele s žádostí o zaslání nabídkového katalogu konkrétních výrobků a předvede dotaz na požadované zboží z hlediska druhu a počtu objednávaných kusů. Zároveň ústně objedná minimálně tři druhy zboží se specifikací dodacích podmínek. Ústní ověření by mělo trvat maximálně 10 minut.
Kompetence „Evidence dodavatelů zboží“ – kritérium d) – g). Uchazeč obdrží před zahájením zkoušky katalogy a seznam kritérií pro kategorizaci dodavatelů. U zkoušky vyhledá dodavatele, zaeviduje ho, rozdělí dodavatele podle kritérií odběratelské firmy (například sortimentu, dodací lhůty, platebních podmínek, servisu, záruky, slevy a bonusů) a stanoví možná rizika při zajištění zásob.
Kompetence „Posuzování a porovnávání ekonomické výhodnosti pořizovaných produktů a služeb", kritérium g) - uchazeč obdrží před zahájením zkoušky sestavu skladových zásob s minimálně 10 výrobky a údaji v požadovaném členění. Uchazeč vyhodnotí jednotlivé dodávané výrobky z hlediska největšího obratu a nejnižší ceny za dané časové období a seřadí je sestupně od nejvýhodnějšího.
Kompetence – "Práce s informačními a komunikačními technologiemi", kritérium b) - d). Uchazeč si při zahájení zkoušky zapne počítač ze stavu off-line, doplní kancelářský papír a předvede výměnu toneru v tiskárně. Autorizovaná osoba zadá uchazeči vyhledat na internetu minimálně tři druhy zboží u konkrétního dodavatele. Zároveň autorizovaná osoba zadá uchazeči vyhledat v počítači příslušný obchodní software skladového hospodářství a v něm vyhledat minimálně tři položky zboží.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
V případě ověřování jazykových kompetencí (viz výše), pokud autorizovaná osoba nemá kvalifikaci v příslušném cizím jazyce na úrovni magisterského studia (doloží diplom), nebo v daném jazyce nezískala a nedoložila certifikát úrovně minimálně B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, musí být při zkoušce přítomna také další osoba, která tyto kvalifikační požadavky splňuje.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat tyto požadavky :
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oblasti obchodu a alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu ve spojitosti s prodejem zboží nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchodu a alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na management, ekonomii, obchod a služby + alespoň 5 let praxe jako osoba odpovědná za řízení činností v oblasti obchodního provozu, nebo jako osoba ve funkci vedoucího úseku nebo provozu zahrnující pracoviště se skladováním a prodejem zboží nebo ve funkci učitele odborných předmětů nebo odborného výcviku.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Součástí materiálně-technického zázemí musí být minimálně:
- Skladové prostory nebo cvičné prostory s minimálně jedním skladovým regálem o třech skladových pozicích
- Skladové prostory nebo cvičně prostory s minimálně jedním skladovým regálem o třech skladových pozicích pro potřeby inventarizace
- Sestava zásob s 10 kusy výrobků nebo zboží uložených v kartonových baleních o maximální váze jednoho kartonu 20 kg a údaje pro provedení inventarizace zásob zboží
- 10 kusů kartonových balení různých druhů zboží nebo výrobků o maximální váze jednoho kartonu 20 kg
- Počítač, monitor, tiskárna, on-line připojení k internetu, kancelářský balíček Office
- Software na editaci fotografií
- Software obsahující soubor - nákup, evidence dodavatelů a skladové hospodářství
- Platná legislativa z oboru v listinné nebo v elektronické podobě
- Seznam výrobků nebo zboží, adresy dodavatelů a odběratelů
- Vnitropodnikový předpis stanovující požadovanou dobu obratu zásob a obrátku zboží ve skladu
- Skladové výdejky a příjemky, skladové karty zboží
- Vnitropodnikový předpis pro provádění inventarizace a tiskopis pro inventarizaci zásob
- Reklamační řád
- Listinná databáze portfolia dodavatelů a přístup k této databázi
- Kancelářský papír, toner, kalkulačka, psací potřeby
- Interní předpis pro ochranu osobních údajů ve firmě
- Interní předpis o zabezpečení databází firmy
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 60 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Coop Jednota
Coop Škola hotelnictví a gastronomie
Polák Jaroslav - OSVČ - Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona
ČSOB
Svaz obchodu a cestovního ruchu