Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Orientace v technologických a organizačních procesech svěřené oblasti
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat základní metody a postupy prací/činností vykonávaných podřízenými pracovníky, popsat technologii/postup příslušného procesu
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat nějakou, již realizovanou inovaci (některého ze stávajících pracovních postupů) a vysvětlit její dopad do praxe a výsledků činnosti
|
Ústní ověření
|
c |
Orientovat se v systému managementu kvality, norem výkonu a způsobech jejich kontroly, měření a hodnocení (pro činnosti vykonávané podřízenými pracovníky)
|
Ústní ověření
|
d |
Charakterizovat vliv konkrétního plánu práce/výroby na činnost svěřeného úseku
|
Ústní ověření
|
e |
Stanovit dílčí cíle pro jednotlivé pracovníky/časové etapy, prokázat jejich logickou a časovou provázanost a určit základní podmínky nezbytné pro jejich dosažení
|
Praktické předvedení
|
f |
Popsat systém náběhů vstupů a výstupů na svěřeném úseku
|
Ústní ověření
|
g |
Orientovat se v managementu údržby svěřeného úseku, popsat základní požadavky na údržbu, a to z hlediska věcného i časového (typy údržby - průběžné, generální a další)
|
Ústní ověření
|
h |
Sestavit plán preventivních prohlídek a oprav strojů/zařízení apod.
|
Praktické předvedení
|
i |
Popsat základní pravidla efektivního a bezpečného fungování odpadového hospodářství svěřeného úseku
|
Ústní ověření
|
j |
Popsat základní pravidla v oblasti ekologie platná pro svěřenou oblast (prevence, vliv na životní prostředí, riziko ekologických havárií, jejich předcházení a řešení)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Operativní řešení organizačních a provozních problémů ve svěřené oblasti
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat způsob řešení a postup v případě technologických problémů
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsob řešení a postup v případě logistických problémů
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat způsob řešení a postup v případě problémů kvality
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat způsob řešení a postup v případě náhlé technické havárie, živelné události nebo přerušení dodávek energií na pracovišti
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat možné způsoby řešení a posup v případě problémů s nedostatkem/náhle zvýšenou potřebou pracovníků
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Vedení nejnižší hierarchické jednotky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit základní pravidla pro zajištění a průběh porad z hlediska jejich formy a obsahu
|
Ústní ověření
|
b |
Stanovit přehled základních kompetencí a znalostí pro činnosti vykonávané podřízenými pracovníky
|
Praktické předvedení
|
c |
Stanovit hodnoticí kritéria pro ověření základních znalostí a kompetencí podřízených
|
Praktické předvedení
|
d |
Popsat možné postupy pro ověření základních znalostí a kompetencí podřízených
|
Ústní ověření
|
e |
Prezentovat různé způsoby motivace podřízených pracovníků
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Vysvětlit základní role a odpovědnost jednotlivých členů týmu
|
Ústní ověření
|
g |
Orientovat se v etice podnikání a požadovaných normách pracovního chování
|
Ústní ověření
|
h |
Navrhnout adaptační proces pro nového pracovníka
|
Praktické předvedení
|
i |
Navrhnout strukturu pracovního týmu s důrazem na jeho efektivní fungování
|
Praktické předvedení
|
j |
Zvládnout hodnotící pohovor s podřízeným
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
k |
Vysvětlit, jak předcházet konfliktům v týmu a mezi týmy
|
Ústní ověření
|
l |
Navrhnout způsob řešení již vzniklého konfliktu na pracovišti
|
Praktické předvedení
|
m |
Navrhnout způsob řešení a postup v případě problémů s podřízeným pracovníkem (neplnění úkolů, nedostatečné pracovní výsledky, mezilidské vztahy), zvládnout propouštěcí pohovor s podřízeným
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Orientace v pracovně-právní legislativě, finančním a personálním řízení
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Orientovat se v základních pracovněprávních normách (zákoník práce a občanský zákoník - oba v platném znění), vysvětlit principy plánování směn, vykazování pracovní doby a odměňování
|
Ústní ověření
|
b |
Zpracovat podklady pro odměňování zaměstnanců
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit způsoby kontroly a evidence přítomnosti zaměstnanců na pracovišti
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat povinnosti vedoucího pracovníka v oblasti BOZP a PO platných pro svěřenou oblast (školení zaměstnanců, prevence v oblasti BOZP a PO, řešení pracovních úrazů a další)
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat povinnosti podřízených zaměstnanců z oblasti BOZP a PO
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat požadavky na vybavení a řízení pracoviště z hlediska BOZP a PO (ergonomie, pravidelné revize a kontroly a další)
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat základní ekonomické a finanční aspekty řízení týmu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Zajišťování komunikace mezi podřízenými zaměstnanci a vedením společnosti
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Prezentovat týmu cíle a záměry vedení společnosti
|
Praktické předvedení
|
b |
Prezentovat týmu cíle, záměry, očekávání a pracovní výsledky řízeného týmu
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést a popsat způsob získávání informací od podřízených zaměstnanců a způsob jejich zpracování pro vedení společnosti
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Prezentovat informace získané od podřízených zaměstnanců směrem k vedení společnosti
|
Praktické předvedení
|
e |
Pracovat se základními prostředky elektronické komunikace (textový editor, tabulkový procesor, e-mail, internet)
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://nsp.cz/jednotka-prace/vedouci-tymu#zdravotni-zpusobilost) a posuzuje ji praktický lékař.
Ověřování technických kompetencí musí odpovídat konkrétnímu oboru působení vedoucího týmu.
Uchazeč musí současně s přihlášením ke zkoušce informovat autorizovanou osobu o své odborné profilaci, aby měla autorizovaná osoba čas na přípravu. Uchazeč si dopředu připraví plán výroby/práce, na němž bude prezentovat kritérium d) kompetence "Orientace v technologických a organizačních procesech svěřené oblasti".
Autorizovaná osoba musí mít připravenou sadu min. 10 případových studií, prostřednictvím nichž bude prakticky ověřovat tyto kompetence:
- Vedení nejnižší hierarchické jednotky
- Orientace v pracovně-právní legislativě a personálním řízení
K prokázání kritéria b) kompetence "Orientace v pracovně-právní legislativě a personálním řízení" stačí připravit mzdové podklady pro jednoho zaměstnance a popsat specifika přípravy těchto podkladů.
Případovou studii autorizovaná osoba přidělí podle odborné profilace uchazeče.
Případová studie bude zadána na místě v den konání zkoušky.
V rámci ověřování kompetence "Operativní řešení organizačních a provozních problémů ve svěřené oblasti" vychází zkoušející z konkrétního oboru (specializace) zkoušeného - analogií "technologie" je v případě služeb např. výrobní či pracovní postup, analogií termínu "logistické problémy" je výpadek zásobování.
K ověření kompetence "Zajišťování komunikace mezi podřízenými zaměstnanci a vedením společnosti" a pro praktické předvedení hodnoticího a propouštěcího pohovoru použije autorizovaná osoba figuranta. Figurantem může být člen komise.
Kritérium 4 g) Popsat základní ekonomické a finanční aspekty řízení týmu zahrnuje orientaci v základních pojmech a jejich významu (zisk/ztráta, tržba, zdanění, náklady a jejich druhy, produktivita práce, plán, očekávaná skutečnost)
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro management a administrativu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Benteler ČR, s. r. o.
KNORR-BREMSE Systémy pro užitková vozidla ČR, s. r. o.
Poličské strojírny, a.s.
Letiště Praha, a. s.